Nadat ik een website heb gemaakt met PHP, wat mij van te voren onmogelijk leek, wil ik een stapje verder. Door middel van internet en Phphulp heb ik de website af kunnen maken en de nodige uitleg gekregen.
Wat ik wil:
Ik wil een FPS Shooting game maken. Als voorbeeld neem ik CombatArms (In dit geval even, weet je niet wat ik bedoel) (http://en.combatarms.nexoneu.com/NXEU.aspx?PART=/Main). Het moet een project worden van tussen de 3 en 7 jaar, daarna is het natuurlijk nieuwe opties toevoegen om het spel populair te houden.
Benodigdheden:
Het is de bedoeling dat er een lijst met Servers komt. Hierin komen alle rooms. Er zijn 2 teams, 2 spawn plaatsen, 1 moderator (Room-moderator). Een andere speler moet in het 2e team 'Ready' staan. Dan kan de Moderator het spel starten. Ook moet er een 'Shop' zijn met verschillende wapens die je kan kopen met punten die je IG (InGame) verdient. Dan moet er nog een 'Profiel' zijn, waar de wapens aan- en uit kunnen worden gezet.
Op een rijtje:
- Servers
- Rooms
- Shop
- Profiel
Later komen hier dingen bij, maar dat leert zichzelf aan.
Nu zoek ik mensen die weten hoe ik hieraan moet beginnen, en wat ik hiervoor nodig heb. Links naar andere websites zouden handig zijn.
Wat ik niet wil, is mensen die denken dat dit bericht niet serieus bedoeld is. Ik heb dus niks aan reacties met 'Het lukt je toch niet' etc. Ik zie liever reacties met: 'Het is lastig dit te maken, maar wel mogelijk. Op de website....' of: 'Ik kan je hierbij helpen. Als eerste moet je...' etc.
Dan, gezien de plethora aan browser based games, maak een tot in de puntjes uitgewerkt plan met wat je wilt en hoe. Maar vooral, wat zijn je USP's.....
?
Onbekende gebruiker
25-07-2013 19:22
Ik ga alle topic's vandaag of morgen even af. Betreft het plan: Deze ga ik nog opstellen. Het liefst heb ik enkele sites waarin staat hoe je een FPS game kan maken.
UPS's:
Unieke wapens
Unieke Graphics
Speciale Events
Momenteel nog weinig en erg globaal. Deze zullen later uigewerkt worden.
Toevoeging op 25/07/2013 19:47:42:
Oke, ik ben je links even af gegaan. Ik zie enkele verschillen tussen de topic's die jij postte, en de hulp die ik zoek.
Ten eerste: Ik wil GEEN browser game maken. Deze zijn er al zoveel en dit gaat gigantisch veel promotie geld kosten, als ik dat zou doen. Zoals in mijn eerste topic staat wil ik een FPS game maken, die te downloaden is vanuit een website (er komt dus wel een website op met een forum, events, updates, regristratie, informatie, support etc.)
Ten tweede: Ik ben momenteel opzoek naar een site hoe ik het ZELF kan maken. Ik heb hier redelijk de tijd voor maar de ervaring niet. Ik heb zelf een PHP website gemaakt, was ik ongeveer een half jaar mee bezig en dat was ook mijn begin met programmeren. Ik weet nu zeker nog niet alles van PHP, maar heb er echt veel van geleert. Er is nog gigantisch veel te leren, maar het doel van de website heb ik bereikt en de site zal begin september ook in werking gaan. (NeeNee, dit is geen browser game e.d. maar een website voor leerlingen van het kennemercollege) Ik ken ook zo mijn mensen in RL en eventueel op skype die daarin ervaring hadden. Vanuit hun heb ik via Teamvieuwer de nodige tips gekregen, en natuurlijk van dit Forum. Later zal ik inderdaad partners nodig hebben, maar deze heb ik nu nog niet nodig. Ik wil zelf beginnen. Dit mag een project worden van 5 jaar en dat gaat ook zeker zolang duren, waarschijnlijk langer. Ik heb bij mijzelf nagedacht: Wil ik dit. Wil ik er 5 jaar aan werken? Ik heb verschillende topic's vooraf gelezen, vandaar ook de regel dat ik GEEN reacties wil met ' dit lukt je niet ' etc. Daar heb ik niks aan, en dat steunt mij niet. Ik zoek mensen die weten hoe je begint als opzet. PHP heb ik geleerd vanuit W3Schools, als opzet, en zo zoek ik ook een website om een FPS game te maken. Later zal ik ook zeker vacatures open stellen, maar ik ben ook zeker bereid mensen hiervoor te betalen.
Een FPS dus; zoals Unreal, Wolfenstijn en Doom?
Niet onmogelijk, maar wel tijdrovend in dit geval, maar PHP is er niet geschikt voor.
Kijk dan liever naar C# en een bestaande engine, zoals de Unreal-engine.
wil ik een FPS game maken, die te downloaden is vanuit een website
...
vandaar ook de regel dat ik GEEN reacties wil met ' dit lukt je niet ' etc.
Ik zal het dan niet zeggen, maar ik sluit me wel aan bij de opmerking van Aar. Zoiets moet je vooral niet in php gaan bouwen. Php is een scripttaal, geen programeertaal. Het leent zich niet voor het maken van executables en al helemaal niet voor high performance games. Bedenk dat php eerst alle scripts nog omzet naar C en daarna pas naar machinecode. Met andere woorden, je zit twee lagen te hoog. Wil je een high performance game ontwikkelen dan wil je zo dicht mogelijk op de hardware gaan zitten om zo min mogelijk overhead te hebben en zo veel mogelijk performance. Zoek dus een andere taal zou ik je aanraden en begin ook hier eens te lezen: http://www-cs-students.stanford.edu/~amitp/gameprog.html
@Aar: Inderdaad een FPS, zoals de genoemde voorbeelden. Dat het tijdrovend was was ik mijzelf al van bewust, daarom had ik het al lang ingeschat. Heb jij ervaring met C# en heb je daar misschien een basistut/tutorial van? (Het liefst in het Nederlands, eventueel in het Engels)
@Erwin: Niets is onmogelijk. Zolang je je er volledig voor inzet lukt alles, maar het kost eenmaal veel tijd. Dat PHP wordt omgezet naar C wist ik nog niet. Raad je net als Aar C# aan of heb je ook een andere taal die misschien makkelijker begrijpbaar is? Of valt C# wel mee? PHP viel in mijn ogen wel mee. Misschien komt het ook omdat ik een redelijk snelle leerling ben. Bedankt voor de link, die ga ik zeker even doorlezen.
Een taal leren is niet het moeilijkste, dat kan iedereen. Het gaat erom dat je de ervaring opbouwt om bepaalde oplossingen te bedenken, code efficient te schrijven en voornamelijk om het onderhoudbaar te houden. Die skills vergen jaren om te ontwikkelen en vele keren op je gezicht gaan. Als je net je eerste websiteje gebouwd heb dan is de volgende stap meestal niet een FPS game te bouwen.... Maar dat is jouw keuze. Zorg in elk geval dat je regelmatig iets 'af' kunt hebben. Anders ben je zo jaren bezig en heb je nog niets. Het is veel makkelijker (en voornamelijk motiverender) om iets bestaands uit te breiden dan continu ergens mee bezig te zijn dat je niet kunt laten zien.
C# is denk ik op dit moment de meest gebruikte taal voor echte games, misschien ook java.
?
Onbekende gebruiker
25-07-2013 21:40
Zorg in elk geval dat je regelmatig iets 'af' kunt hebben.
Daar kwam ik later ook achter op de site die ik gemaakd had. Je kan met 4 dingen tegelijk bezig zijn, maar dat schiet niet op. Begin met 1 ding, maak die eerst af en ga dan verder.
Als je net je eerste websiteje gebouwd heb dan is de volgende stap meestal niet een FPS game te bouwen....
Ik wil het in ieder geval proberen. Als het gewoon echt niet lukt, kan ik altijd een stapje terug en ervaring opdoen met andere talen.
Hoe denk jij dat ik moet beginnen hiermee? Ik moet denk ik toch ergens een optie krijgen om een bestand te maken waardoor mensen iets kunnen downloaden. En dat bestand moet ik kunnen aanpassen met C#. Heb je enig idee waar zoiets (gratis) kan? Het gaat er dus om dat ik een bestand maak, deze online kan zetten en dat die gedownload kan worden. Deze mag in verbinding staan met een Mysql tabel, want spelers regristreren zich op de webpagina. Ik denk dat dit ook niet anders kan met een Login systeem in een downloadbare file?
Hoe je moet beginnen heb ik je in de eerste post al gezegd:
Erwin H op 25/07/2013 18:24:03
maak een tot in de puntjes uitgewerkt plan met wat je wilt en hoe.
Werk dat eerst maar eens uit. Als je dit goed doet zal het al genoeg vragen oproepen die je eerst zal moeten beantwoorden voor je je uberhaupt zorgen gaat maken over welke programmeertaal en welke client server technologie je nodig hebt.
En nee, dit is geen dooddoener om van lastige vragen af te komen. Dit is een essentieel onderdeel van elk project groter dan een simpele website met een paar pagina's. Doel, projectplan, functioneel design, detailed design, wil je iets goeds neerzetten dan ontkom je er niet aan ook hierover na te denken. En wel voor je code begint te kloppen.
?
Onbekende gebruiker
25-07-2013 21:52
Morgen ochtend ga ik alles even netjes uitwerken. Waar het mij meer om gaat, dat ik eventueel al kan uitzoeken hoe het met de servers etc. zit. Dan kan ik nadat ik het plan heb uitgewerkt kijken hoe het programma werkt, zodat ik dat in ieder geval weet.
Hmm, een plan dat je 'morgen even schrijft'. Volgens mij heb je geen idee wat je op je hals haalt.... Trek rustig een maand uit voor het schrijven van bijvoorbeeld een detailed design.