Hey guys,

Via een adminpanel bij mijn hoster wil ik de DNS van een URL instellen zodat deze URL wordt doorverwezen naar mijn VPS.

Nu heb ik 2 vragen:

1) Is het voldoende om bij het A-record het IP-adres van de VPS in te vullen, of moet ik ook nog het NS-record wijzigen?

2) Wordt nu ook ieder subdomein doorgestuurd (als ware een "catch-all") naar de server, of moet je dat per subdomein instellen?

Alvast bedankt voor de reacties.
>> ... doorsturen naar /phpmyadmin.

Wat heeft phpmyadmin er mee te maken?

>> ... en dan alles voor webmail.domein.nl doorsturen ...

Maar op webmail.domein.nl zal nooit iets binnenkomen, want daar kan ik de dns niet voor aanmaken :-/
Damn, ik bedoelde /webmail. Zat even met mijn gedachte in mijn database ;-)

Je kan toch wel een domein aanmaken bij Strato? Ikzelf gebruik DirectAdmin, en daar kan je gewoon de Vhost aanpassen.
>> Damn, ik bedoelde /webmail. Zat even met mijn gedachte in mijn database ;-)

That explains :-)

>> Je kan toch wel een domein aanmaken bij Strato? Ikzelf gebruik DirectAdmin, en daar kan je gewoon de Vhost aanpassen.

Maar wat bedoel je nu precies? Ik heb een VPS bij STRATO. De domeinen kun je daar op 2 manieren aanschaffen:
1) als onderdeel van het serverpakket (de VPS)
2) los

Als je kiest voor manier 1 dan is de aanschaf per domein duurder en op het moment dat je de server opzegt, of wilt overstappen naar een server met meer capaciteit, dan moet je alle domeinen van die server verhuizen naar de nieuwe VPS. Voor iedere verhuizing betaal je dan weer opnieuw de prijs voor een jaar. Dus stel dat er ooit 100 domeinen op staan die je allemaal wilt overzetten, dan ben je zomaar ineens iets van 450 euro lichter. Daarom kies ik dus voor manier 2, dan heb ik die problemen niet. Het enige nadeel is nu dat ik in de DNS geen subdomeinen kan instellen. Als ik dus in de browser webmail.mijndomein.nl intyp, dan zal ie naar m'n zoekpagina gaan omdat dit een onbekend subdomein is.

Nu is het zo dat Plesk het mogelijk maakt om via de url webmail.mijndomein.nl in te loggen op je webmail. Maar dat zal nu dus niet werken, dus op de een of andere manier zal ik mijndomein.nl/webmail moeten doorsturen naar de loginpagina van de webmail. Ik hoop alleen dat dat gaat werken allemaal.
Je kan zoiezo gebruik maken van je mail.
Alleen je kan de webmail niet gebruiken.

>> Alleen je kan de webmail niet gebruiken.

Waarom niet? Alleen omdat dat subdomein niet werkt?
Welke nameserver draait de DNS voor die losse domeinen?
In die nameserver kan je altijd een subdomein aanmaken.
Probleem is dat ik dat niet kan instellen. Het enige zinvolle wat ik momenteel kan instellen is een A-record en daar is het hoofddomein al ingevuld. Dat kan ik niet wijzigen. Vervolgens kan ik alleen nog het ip-adres van de server invoeren en dat is het.
Heb je al geprobeerd via het serverip en het pad erachter plakken naar de webmail toe?

Zo benader ik de mail op mijn vps
Kun je een (fictief) voorbeeldje geven van hoe dat eruit ziet, dan zal ik het straks eens proberen.
Bij mij ziet het er zo uit(centOS7):
xx.xx.xx.xxx/etc/apps/webmail/

Reageren