Hey guys,

Via een adminpanel bij mijn hoster wil ik de DNS van een URL instellen zodat deze URL wordt doorverwezen naar mijn VPS.

Nu heb ik 2 vragen:

1) Is het voldoende om bij het A-record het IP-adres van de VPS in te vullen, of moet ik ook nog het NS-record wijzigen?

2) Wordt nu ook ieder subdomein doorgestuurd (als ware een "catch-all") naar de server, of moet je dat per subdomein instellen?

Alvast bedankt voor de reacties.
@ozzie,

Kijk eens naar sentora. Zelfde functionaliteit als plesk, maar vind het allemaal net iets makkelijker.
Het is gebaseerd op zpanel :

"Sentora is a fork of ZPanel. This fork happened after Zpanel’s sale to a United States-based company. Sentora brands itself as the “community version” of ZPanel. The team behind Sentora also offers subscription-based, premium support."

Wat ook wel mooi is, met een minimal installatie installeer je sentora met 1 commando. En je hebt meteen een lopende webserver. De installer installeert alles voor je.

De domein namen zou ik idd ergens anders onderbrengen. Ben ik nu zelf ook aan het doen. Heb er maar een paar bij strato.
Als dalijk je jaar is afgelopen, betaal je bij strato zelfs een euro meer dan bij andere.
Thanks Randy. Ik ben nu Plesk een beetje aan het leren en ik denk dat het wel wat is. Plesk update zichzelf, dat is ook wel erg handig. En je kunt makkelijk een firewall installeren, of bijvoorbeeld Fail2Ban. En bij STRATO zijn de pakketten erg goedkoop, terwijl Plesk normaal hartstikke duur is. Dus voorlopig blijf ik wel bij Plesk.

>> De domein namen zou ik idd ergens anders onderbrengen. Ben ik nu zelf ook aan het doen.

En waar breng jij ze nu dan onder?

Ik ben ze nu naar
leaseweb aan het verhuizen (die bij strato staan).
Heb de vps daar nu ook.

Ah oké ... die is wel ietsje duurder dan versio zie ik.
Jep, maar daarom is de vps weer goedkoper. En vind de service daar wel goed.
Ah zo ... ik snap 'm. Maar kijk ook wat vps betreft eens een keer bij strato. Daar krijg je echt veel voor weinig. Wie weet leuk voor in de toekomst ;) Alleen dan dus niet daar je domeinnamen afnemen.
Ben net weg bij strato (ook met vps).
Over een tijdje denk je er ook wel anders over.

betaal nu minder, heb iets minder aan prestaties, maar is wel sneller en meer zekerheid :)
Ik kan me er wat bij voorstellen, maar je moet uiteindelijk een kosten-baten afweging maken. De support bij STRATO is niet in alle opzichten geweldig, dus zul je zelf wat moeite moeten doen. Maar je krijgt wel veel voor weinig vind ik. En mocht het ooit vervelend worden, kan ik natuurlijk altijd overstappen.
Dat klopt, heb je helemaal gelijk in.
Vond het leuk om met een vps te leren omgaan bij strato, maar nu ik zelf een aantal sites begin te hosten kies ik toch voor wat meer zekerheid.

Ik denk juist dat je die zekerheid krijgt met een panel als Plesk waar je zeer veel beheermogelijkheden hebt en waarbij ook veel aan veiligheid wordt gedaan. Voorlopig vind ik Plesk prima. En voor die prijs helemaal.

Reageren