Ah oké ... ik zal het later vandaag proberen. Maar ja ... ik weet niet echt wat ik nu moet gaan doen. Ik zie dat plesk zelf dat subdomein gebruikt vanuit het panel (als je op het mailicoontje klikt). Ik zal eens gaan uitzoeken of er een workaround is. Maar het is wel vervelend. Ik kan de domeinen naar het serverpakket verhuizen, maar dat is weer duurder en als ik ze naar een andere server wil verhuizen levert dat telkens problemen op. Ik ga er vanavond even mee rommelen. Mocht je in de tussentijd nog een andere oplossing bedenken dan hoor ik dat heel graag uiteraard ;-)
Als je maar één A record kan instellen doet hij mogelijk die catch all al vanzelf. Probeeer met STRATO cntact te zoeken en vraag wat hier de oplossing voor is. Mocht er geen oplossing zijn raad ik je sterk aan om bij een andere registrar je domeinnamen onder te brengen. Volledig DNS beheer is namelijk vrij belangrijk :)
>> Als je maar één A record kan instellen doet hij mogelijk die catch all al vanzelf.
Nee, helaas. Dat is niet het geval.
>> Probeeer met STRATO cntact te zoeken en vraag wat hier de oplossing voor is.
Heb ik al gedaan. Ik kan (zoals ik eerder al vertelde) de domeinen aan mijn server-pakket koppelen. Alleen dan kan ik geen gebruik maken van kortingen (bijv. 50 cent voor een domein voor een jaar) en als ik een domein wil verhuizen naar een andere server, moet ik telkens opnieuw betalen.
>> Volledig DNS beheer is namelijk vrij belangrijk :)
Waar heb je dit verder dan voor nodig? Je kunt toch ook alles via het hoofddomein laten lopen?
webmail.mijndomein.nl komt in principe op hetzelfde neer als mijndomein.nl/webmail
is slechts een handje vol van de subdomeinen die ik aangemaakt heb.
Ik laat die allemaal zelfstandig verwijzen naar een ip.
Soms komen die overeen (www.site.nl en mail.site.nl gaan via dezelfde server, maar smtp.site.nl voor de uitgaande mail gaat via een andere server.)
www.site.nl, blog.site.nl en webmail.site.nl spreken een vhost aan op dezelfde server. Maar voor mail.site.nl is dat niet van toepassing.
kantoor.site.nl is slechts een ip adres van de glasvezel op kantoor. (en verder slechts te gebruiken om de printer of telefoon installatie aan te spreken).
Dat kán dus deels via een catch all, maar soms kan dat ook per se niet.
Je kunt webmail.site.nl laten verwijzen naar site.nl/webmail, maar mijn vhost zegt
ServerAlias webmail.*
dus webmail.site.nl en webmail.site2.be komen in dezelfde webmail omgeving uit.
Daar is het dus handig om dat niet 10x op je server te zetten.
>> Elk domein heeft zijn eigen DNS instellingen.
>> Dat kan niet via een ander domein.
Ik bedoelde ipv mail.domein.nl, blog.domein.nl enz. domein.nl/mail en domein.nl/blog.
@ Ivo P:
Hmmm, tja ... naar verschillende IP-adressen (en servers) doorverwijzen had ik nog niet aan gedacht :-s
Ik denk dat ik dan alleen voor mijn domeinen wellicht beter naar een andere hoster kan overstappen en dan alleen m'n vps bij strato laten. Ik ga even een nieuw topic daarover aanmaken. Thanks dat jullie allemaal meedenken!
SanThe, wat ik bedoelde is dat je dus geen subdomein gebruikt maar in plaats daarvan "routes". Maar dat webmail subdomein zit behoorlijk verankerd in Plesk. Ik denk dat het me veel tijd en ellende gaat opleveren als ik dat ga ombouwen, met de kans dat het bij een update van Plesk allemaal wordt overschreven. Dus beste optie is denk ik de domeinen verhuizen naar een andere hostingpartij.
Vroeger schijnt Plesk inderdaad nogal complex te zijn geweest. Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in serverbeheer, en met zo'n adminpanel kun je een heleboel "out of the box" regelen. Net bijv. even getest en binnen 5 minuten PHP 5.6 toegevoegd als optie. Voor jou wellicht een eitje, maar voor mij niet. En users aanmaken, e-mailadressen instellen e.d. lijkt allemaal goed te werken. Ik kan ook allerlei rechten geven, dus voor mij is het noodzaak.