Tjonge jonge jonge...

Moet me nog flink inlezen, zo te zien.

Kom van een hoster die cPanel gebruikte en ben nu (Xenat is overgenomen door goedkopewebhost) aan de bedelstaf met DirectAdmin (DA), dat is een middeleeuws adminpanel, vergeleken met cPanel althans.

Mijn nieuwe webhoster heeft mij, net als dat dat hier aan de orde is, geadviseerd om te updaten naar (minimaal) 7.2. Mijn website en gekoppelde forum draaien op 5.6.

In DA kun je dit gemakkelijk aanpassen, hierna ging alles op zwart! Support heeft een kleine aanpassing in de code geschreven en toen leek alles in orde. Maar nu slaat m'n forum (phpBB 3.0.14) op hol.

Helaas ben ik een redelijke leek op dit gebied terwijl ik mijn website en mijn forum wel dagelijks nodig heb.

Omdat DA nauwelijks mogelijkheden biedt heb ik via https://installatron.com/owncloud geprobeerd om owncloud te installeren. Dat lukt niet maar ik kreeg wel direct een fatale foutmelding:

"There was an uncatched exception: Access denied for user '***_wb1'@'localhost' (using password: YES) in line (51) of (/framework/class.database.php)"

Na php 5.6 komt 7.0 t/m 7.3 en die geven allemaal problemen. Wat is dat toch vervelend, tot vandaag nooit noemenswaardige problemen gehad en nu is mijn website gemigreerd bij een nieuwe hoster en de problemen stapelen zich op en ik moet (kennelijk) in de php-universiteit duiken.

Ik heb wel eens een paar dingen gedaan met php (FileZilla) maar weet er onvoldoende van om dit soort dingen te tackelen. Ben benieuwd of jullie mij op weg kunnen duwen?

[size=xsmall]Toevoeging op 18/08/2019 00:04:43:[/size]

Als ik de php naar 7.2 zet dan geeft mijn forum, na het plaatsen van een reactie de volgende melding:

[Uw bericht bevat te weinig tekens.]

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 696: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead

Misschien is hier iets aan te doen?
PHP 5.6 & het forum = phpBB 3.0 en ik heb alles via FileZilla aangepast naar 3.2

[size=xsmall]Toevoeging op 18/08/2019 14:19:17:[/size]

[size=xsmall]Toevoeging op 18/08/2019 14:13:32:[/size]

- Ariën - op 18/08/2019 14:08:52

Shell Access (ssh): ON, als het aan staat.

Shell Access (SSH) 	Disabled
Maar waarom draai je PHP versie 5.6? En geen 7.2?
Heb je die overstap al gemaakt bij je hostinginstellingen?

Anyway... wat meldt <?php phpinfo(); ?> voor versie?
Omdat ik mijn forum ben gestart in 2015 (php 5.6), nu het is overgezet naar een andere server probeer ik ook mij forum te upgraden zodat het onder 7.2 kan draaien. M'n website kan wel onder 7.2 draaien.

[size=xsmall]Toevoeging op 18/08/2019 14:23:39:[/size]

Versie = PHP Version 5.6.40
Probeer het eens. Het moet toch uiteindelijk over naar PHP 7.2 omdat PHP 5.6 al sinds begin dit jaar in het algemeen niet meer ondersteund wordt.

Maar ik vind op internet een hoop topics over die foutmelding. Heb je daar al naar gekeken?
Ja ik heb ze voorbij zien komen, daarom lijkt het nu ook zo'n gestuntel.

Ik heb de php op 7.2 gezet en dan gaat m'n website mee maar m'n forum geeft foutmeldingen en ik kan niets meer posten.

Daarom probeer ik nu een upgrade te doen die niet lukt. Bij m'n andere provider had ik cPanel en daarin kon ik goed uit de voeten met o.a. Installatron. Ik heb gister geprobeerd om owncloud te implementeren maar toen ging het dus fout met een melding over line 51.

Het is al-met-al nogal een gedoe, vooral omdat ik het forum nodig heb.
Dan zou ik het niet weten, maar op Google staan er een hoop oplossingen vermeld.
Er zit vast wel wat werkends tussen, en anders hebben de makers van phpBB wel een oplossing.
Er zijn aanzienlijke verschillen in de opbouw tussen het oude phpBB 3.0 en het nieuwe phpBB 3.2. Dus je zult echt moeten converteren, als je alles wilt behouden.

Waar het op vast loopt, durf ik niet zo 1-2-3 te zeggen. Maar er zijn een hoop topics over, dus je bent niet de enige die dit probleem heeft.

Eventueel kan je vragen of je hosting SSH aan kan zetten. Het valt te proberen! Als die alles goed ingesteld heeft, en je weet wat je doet, dan kan je met de CLI-shell een hoop dingen doen met veel minder moeite.

Persoonlijk ben ik niet zo van die one-click-install's (zoals Installatron en dergelijke automatische installtooltjes). Handmatig installeren is naar mijn idee altijd het beste.
- Ariën - op 18/08/2019 14:35:02
Er zijn aanzienlijke verschillen in de opbouw tussen het oude phpBB 3.0 en het nieuwe phpBB 3.2. Dus je zult echt moeten converteren, als je alles wilt behouden.

Als je puur naar de versienummers kijkt dan zouden deze versies (backwards)compatibel moeten zijn?
phpBB 3.0 (uit Mei 2015) is sowieso al niet geschikt voor PHP 7.2. En verder zijn er bij elke versie een hoop wijzigingen in de database en structuur. Momenteel loopt je forum dus al 4 jaar aan updates mis!

Reageren