Tjonge jonge jonge...

Moet me nog flink inlezen, zo te zien.

Kom van een hoster die cPanel gebruikte en ben nu (Xenat is overgenomen door goedkopewebhost) aan de bedelstaf met DirectAdmin (DA), dat is een middeleeuws adminpanel, vergeleken met cPanel althans.

Mijn nieuwe webhoster heeft mij, net als dat dat hier aan de orde is, geadviseerd om te updaten naar (minimaal) 7.2. Mijn website en gekoppelde forum draaien op 5.6.

In DA kun je dit gemakkelijk aanpassen, hierna ging alles op zwart! Support heeft een kleine aanpassing in de code geschreven en toen leek alles in orde. Maar nu slaat m'n forum (phpBB 3.0.14) op hol.

Helaas ben ik een redelijke leek op dit gebied terwijl ik mijn website en mijn forum wel dagelijks nodig heb.

Omdat DA nauwelijks mogelijkheden biedt heb ik via https://installatron.com/owncloud geprobeerd om owncloud te installeren. Dat lukt niet maar ik kreeg wel direct een fatale foutmelding:

"There was an uncatched exception: Access denied for user '***_wb1'@'localhost' (using password: YES) in line (51) of (/framework/class.database.php)"

Na php 5.6 komt 7.0 t/m 7.3 en die geven allemaal problemen. Wat is dat toch vervelend, tot vandaag nooit noemenswaardige problemen gehad en nu is mijn website gemigreerd bij een nieuwe hoster en de problemen stapelen zich op en ik moet (kennelijk) in de php-universiteit duiken.

Ik heb wel eens een paar dingen gedaan met php (FileZilla) maar weet er onvoldoende van om dit soort dingen te tackelen. Ben benieuwd of jullie mij op weg kunnen duwen?

[size=xsmall]Toevoeging op 18/08/2019 00:04:43:[/size]

Als ik de php naar 7.2 zet dan geeft mijn forum, na het plaatsen van een reactie de volgende melding:

[Uw bericht bevat te weinig tekens.]

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 696: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead

Misschien is hier iets aan te doen?
Er zijn inderdaad ongelooflijk veel topics over dit probleem te vinden. Ik heb er ergens ook wel vertrouwen in dat het lukt, het is alleen wel frustrerend dat het zoveel tijd en energie kost. Daar komt bij dat ik behoorlijk leek ben en dus niet zover kom in de kale php.

Gelukkig heeft Ariën mij al een aantal keren goed geholpen, waarvoor dank!!

Hoe bedoel je? Kale PHP?
Vanuit Filezilla of vanuit DA, ik kwam vanuit cPanel en heb wel een klein beetje gedaan in het aanpassen van .php maar nu vind ik het toch flink tegenvallen, komt natuurlijk ook omdat ik dat forum niet aan de praat krijg in phpBB 3.2 / php 7.2
De oplossing is vaak niet echt heel lastig hoor. Geen idee of je forum veel afwijkte van het standaard forum?
modificaties toegevoegd? Andere layout?
Want ik lees dat dit oorzaken kunnen zijn die een upgrade kunnen hinderen.
Klopt, daarom moet eerst alle stijlen, talen en Mod's instellingen verwijderd worden. Ik heb ook nog gedacht aan een subforum, een 3.2 forum naast het bestaande forum. Mogelijk kan ik dan alles overzetten, wat ook weer een gigantische klus is, denk ik. Bovendien moet ik nog maar zien of dat lukt, ben nu aan het proberen met owncloud. Dat kost eerst een hele tijd voordat alles is geüpload naar de server, en als het dan klaar is krijg ik de volgende melding:

PHP module intl niet geïnstalleerd.

Vraag uw beheerder om de module te installeren.

====

PHP modules zijn geïnstalleerd, maar worden ze nog steeds als ontbrekend aangegeven?

Vraag uw beheerder de webserver opnieuw op te starten.

In cPanel was dit niet aan de orde, dat was starten en lopen. Nu is dat (helaas) voorbij, maar het maakt mij niet verlieft om op deze manier zo te moeten bungelen.
Dit is iets wat je bij je hosting moet neerleggen. Als ze gebruik maken van CloudLinux dan kan je in DirectAdmin zelf die modules aan- en uitzetten. En anders moet je hosting dit doen.
Ga ik doen, het is me duidelijk dat dit nog geen succesvol huwelijk is tussen de nieuwe situatie en mijzelf. Jammer...
De stap tussen de update is erg groot. Mogelijk was het beter gegaan als je op tijd de andere updates hebt uitgevoerd in plaats van vier jaar wachten totdat de boel opeens 'breekt'. maar er moet wel een oplossing zijn. Bij phpBB is een goede support en een uitgebreid forum.
Dat verwacht ik ook wel, misschien nog even zoeken naar iets in het dutch, ben geen ster in het Engels.

[size=xsmall]Toevoeging op 18/08/2019 16:10:24:[/size]

Zet ik na alles m'n backup terug krijg ik de melding: Dit forum is momenteel niet beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.

:(
Misschien staat deze in onderhoudsmodus?
Kijk eens of je iets van logging aan kan krijgen die wat meer helderheid geeft.

Als het om phpBB gaat, kan je je beter wenden tot de phpBB community.

Reageren