diakritische tekens als ? weergegeven

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.NET developer / C# / MySQL Database

.NET developer / C# / MySQL Database regio Doetinchem Functieomschrijving Ben jij een .NET ontwikkelaar die aan de slag wil gaan als .NET developer, maar ook veel te maken wil hebben met de klant? Dan ben je bij deze innovatieve, vooruitstrevende en internationaal georiënteerde organisatie in de regio Doetinchem aan het juiste adres. Je krijgt hier de mogenlijkheid om een creatief team versterken. Spreekt dit je aan reageer dan snel op deze volgende stap in jouw carriere! Jouw meest voorkomende werkzaamheden zijn: Het vertalen van wensen vanuit de business naar .NET oplossingen. Dit betekent dat je of bestaande modules gaat

Bekijk vacature »

Ervaren .NET C# ontwikkelaar, inhouse, complex maa

Ben je als ervaren ontwikkelaar op zoek naar een analytische omgeving? Waar hoogopgeleiden en ervaren collega’s jouw kennis naar een hoger niveau kunnen tillen? Waar je met een leuk team samen aan innovatieve producten werkt? Dan zou de deze organisatie wel eens goed bij je kunnen passen. Voor een organisatie in Delft zoeken we momenteel een ervaren .NET C# ontwikkelaar. De organisatie richt zich op innovatieve en complexe maatwerk systemen met een maatschappelijke raakvlak. Hierbij moet je (afhankelijk van je niveau) mee kunnen denken met functionele en architectonische vraagstukken. De projecten kunnen uiteenlopend zijn en het is maar net wat

Bekijk vacature »

Senior .NET developer/ architect gezocht, api deve

Ben je een ervaren .NET developer en op zoek naar baan waarbij je je ook meer kunt gaan richten op architectuur? Binnen een leuke, sociale en betrokken werkomgeving? Met technieken als .NET Core en Azure? Dan zou deze baan wellicht iets voor jou kunnen zijn. Voor een organisatie in Rotterdam zijn we op zoek naar eens senior .NET ontwikkelaar/ architect. De organisatie bevindt zich in de financiële branche en is een van de grotere spelers in hun vakgebied. De organisatie bestaat uit circa 600 medewerkers en heeft verschillende vestigingen in Nederland. Het hoofdkantoor zit in Rotterdam en daar is ook

Bekijk vacature »

Functioneel Beheerder (Fulltime / 32 uur)

Vind jij het leuk om een brede functie te bekleden in een organisatie waarbij je de vrijheid hebt om zelfstandig je werk in te vullen? Functioneel Beheerder Fulltime / 32 uur - Amsterdam Wat ga je doen? Je bent verantwoordelijk voor het functionele beheer en de doorontwikkeling van verschillende applicaties en hebt regelmatig contact met de verschillende IT-partijen. Je rapporteert rechtstreeks aan de directie. Daarnaast maak je deel uit van het managementteam daarbinnen wordt regelmatig overlegd over lopende projecten en het beleid van de Raad van Beheer. Je anticipeert op wijzigingen in het beleid en zorgt ervoor dat deze tijdig

Bekijk vacature »

.NET Developer C# Familiebedrijf Senior / Medior

Functieomschrijving Wil jij aan de slag als .NET software ontwikkelaar binnen een groeiende organisatie en je bezighouden met het herstructureren van het platform? Reageer dan snel! Herstructureren van het platform en constant vernieuwen en onderhouden van het platform; Softwareontwikkeling middels C# .NET; Voorkomend direct in gesprek met klanten om de wensen en behoeften vast te stellen en de mogelijkheden te bespreken; Meedenken over bedrijfsprocessen; Uitvoeren van implementaties. Functie-eisen Buiten dat je een enthousiaste ontwikkelaar bent breng je het volgende mee; HBO denk- en werkniveau en je hebt minimaal een MBO 4 diploma; Relevante werkervaring met C# .NET; Je bent bekend

Bekijk vacature »

Huursector zoekt PHP medior/senior (Symfony) devel

Functieomschrijving Als PHP developer werk je aan hun platform binnen een multidisciplinair Scrum team. Je gaat samenwerken met andere developers binnen een multidisciplinair Scrum team. Jouw werkzaamheden richten zich voornamelijk op de Backend met Symfony. Je zorgt ervoor dat grote hoeveelheden data goed verwerkt worden. Dat doe je door een oplossing te bedenken in kleine hoeveelheden die snel worden gereleased. Dat doe je ook middels cloud met technieken als Docker en Kubernetes. In de rol van developer krijg je veel vrijheid om samen met je team te zoeken naar goede oplossingen dus je krijgt de mogelijkheid om te experimenteren met

Bekijk vacature »

Front-end developer gezocht (dichtbij centraal sta

Functieomschrijving In deze functie kom je te werken in een team dat bestaat uit een leuke mix van junior, medior en senior developers, waarbij jij de kans krijgt om 2 junioren te managen! Samen met je collega’s is het straks jullie taak om het product van deze klant naar een hoger niveau te tillen. Hierbij zal jij verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van het front-end gedeelte met behulp van React. Het is dan ook belangrijk dat je ervaring hebt met React en bereid bent jezelf hierin nog verder in te ontwikkelen! Naast een jong, enthousiast en ambitieus team en technisch

Bekijk vacature »

.NET Developer Zorg-ICT

Complexe software ontwikkelen: dat is jouw ding! Voor onze vestiging in Hoogeveen zoeken wij fanatieke junior en senior .NET Developers die met de laatste Microsoft-tools en -technieken willen werken. Jij bent gemotiveerd en draagt graag verantwoordelijkheid voor je 'eigen' software, die wordt ingezet in ziekenhuizen door heel Nederland. Jouw baan Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen, ondersteunen en onderhouden van jouw eigen module. Dit gaat om complexe ICT-producten die feilloos moeten functioneren binnen de complexe omgeving van een zorgorganisatie. Je werkt zelfstandig of in een klein team. ChipSoft maakt gebruik van een zelf ontwikkeld multi tier framework. Tijdens een

Bekijk vacature »

Technisch Ontwerper / Applicatie Ontwikkelaar

Technisch Ontwerper / Applicatie Ontwikkelaar Actief Wat ga je doen? Als Technisch Ontwerper / Applicatie Ontwikkelaar kom je te werken bij onze gerenommeerde klanten op projecten of opdrachten van omvang en formaat. Je bent verantwoordelijk voor het omzetten van functionele specificaties naar een technisch ontwerp, het ontwerp van programmaspecificaties voor toepassingen, de realisatie van (gewijzigde) programmaonderdelen en databestanden van toepassingen en de technische systeemtest van applicatietoepassingen. Daarnaast geef je vorm aan webpagina’s en applicaties, stel je gebruikersdocumentatie op en verleen je ondersteuning bij het oplossen van productiefouten. Tevens ben je verantwoordelijk voor het samenstellen en onderhouden van de applicatie c.q.

Bekijk vacature »

Fullstack .NET developer voor het onderwijs

Functieomschrijving Onze klant bouwt SAAS oplossingen voor het onderwijs en ze hebben inmiddels een aantal innoverende applicaties in de markt staan. Je gaat samen met je team op Scrum basis aan de slag om deze .NET applicaties verder te verbeteren en uit te bouwen. Je team bestaat uit een aantal .NET developers en frontenders en naast technisch uitdagend development werk, ga je ook meedenken met de architectuur en zorg je dat de kwaliteit van de applicaties hoog zijn want ze moeten altijd stabiel en snel werken! Functie-eisen - Je hebt een afgeronde HBO opleiding (IT) - Je hebt ervaring met

Bekijk vacature »

Java Developer / Redesign / Complex / Overheid

Functieomschrijving Wil jij je als Java Developer bezighouden met complexe materie, jouw kennis van Java inzetten in een groot Europees project en compleet nieuwe modules bouwen met behulp van Java? Lees dan snel verder! (Door-)ontwikkelen van de applicaties; Redesignen van bestaande modules; Uitvoeren van Unit testen; Requirements omzetten naar ontwerpen; Afstemmen met de klant/eindgebruikers. Functie-eisen Hbo werk- en denkniveau; Minimaal drie jaar relevante werkervaring; Kennis van minimaal Java 8; Ervaring met CI/CD, Docker, Kubernetes en SAML is mooi meegenomen; Je bent communicatief vaardig en houdt het security aspect goed in de gaten. Bedrijfsomschrijving Bij deze overheidsinstantie zal je terecht komen

Bekijk vacature »

.NET C# web developer gezocht, inhouse project dev

Ben je een ervaren .NET C# web developer en op zoek naar een leuke baan in het zuiden van Zuid-Holland? Een inhouse functie maar met de afwisseling van verschillende projecten en klanten? Projecten die uitdagend zijn door de complexiteit van de systemen? Lees dan verder! Voor een bedrijf in Goeree-Overflakkee zijn we momenteel op zoek naar een ervaren .NET C# web developer. Het bedrijf bestaat uit iets meer dan 20 werknemers en verschillende ervaren software developers. De software projecten zijn uiteenlopend, maar altijd maatwerk oplossingen en veelal complex en bedrijfskritisch van karakter. De bedrijven waarvoor je software ontwikkeld kunnen variëren

Bekijk vacature »

Noordoost Java Developer vacature

Java Developer Noordoost Word onderdeel van een topteam met ervaren Java Developers. Loop voorop in de ontwikkelingen en help mee innoveren. Focus op Java Wij bouwen State of the Art applicaties met de nieuwste Java technologie en frameworks. Dit doen we door ons te richten op de open source-oplossingen binnen de wereld van Java, alle nieuwe ontwikkelingen te volgen en onze kennis te delen binnen onze eigen Java Community. Dit betekent bijvoorbeeld dat we aanwezig zijn op veel conferenties; Oracle Code One, Devoxx en JFall. We organiseren ook onze eigen collegiale sessies en hackatons waar we kennis en plezier combineren.

Bekijk vacature »

Junior .NET C# developer gezocht, Dordrecht

Ben je een .NET C# developer die in Dordrecht woont, of in de omgeving hiervan, en op zoek is naar een nieuwe baan? Bij een bedrijf met betrokken collega’s, die elkaar graag helpen, binnen een informele cultuur? En aan een succesvol product wilt werken dat constant verder ontwikkeld wordt? Voor een bedrijf in Dordrecht zijn we op zoek naar verschillende C# developers. Het bedrijf richt zich op de ontwikkeling van software voor een specifieke branche en heeft circa 5000 gebruikers. De organisatie bestaat uit circa 20 mensen waarvan 6 .NET developers, 1 architect en 3 software testers. Het werk bestaat

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar Zorg-ICT

Wil jij met ChipSoft impact maken in de zorg met jouw technische kennis als Software Ontwikkelaar? En lijkt het jou uitdagend om innovatieve software te ontwikkelen met de laatste Microsoft-tools en technieken? Wat doe jij als Software Ontwikkelaar? Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen, ondersteunen en onderhouden van jouw eigen module. Dit gaat om complexe ICT-producten die feilloos moeten functioneren binnen de complexe omgeving van een zorgorganisatie. Je werkt zelfstandig of in teamverband. ChipSoft maakt gebruik van een zelf ontwikkeld multi-tier framework. Tijdens een interne opleiding brengen wij je snel bij hoe je binnen deze architectuur je ontwikkelkunsten kunt

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 19:15:47
Quote Anchor link
Hoi allemaal,

Wederom een nieuw onderwerp. Diakritische tekens. Hoe weer te geven?

Mijn <b>collatie</b> instelling:
database en alle tabellen staan op utf8_general_ci ingesteld.

In mijn hearder.php staat als allereerste de code, die ik overigens include:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
    header ('Content-type: text/html; charset=UTF-8');
?>

en in mijn head section de code:
Code (php)
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Maar bij mij blijven de diakritische tekens als ? weergegeven worden. Als je op het forum zoekt gaat het alle kanten uit en wordt het allemaal heel verwarrend. Er is enorm veel over te lezen maar ik lees tussen de regels ook door dat een oplossing niet zo 1,2,3 voor handen is.
Er is geen man over boord of zo hoor maar zou mooi zijn als de tekst op mooie manier wordt weergegeven.

Draai op een normale Windows laptop mijn localhost op een Wampserver

PHP hulp

PHP hulp

12/07/2020 13:10:14

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 19:18:27
Quote Anchor link
Zijn je bestanden ook opgeslagen in UTF-8 encoding? En betreft het alleen uit een database of ook vaste tekst?

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/07/2019 19:23:07
Quote Anchor link
Collatie is niet hetzelfde als character encoding.

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 19:31:15
Quote Anchor link
@Ariën, de vaste teksten worden juist weergegeven. Het lijk er dus op dat het niet goed gaat met de teksten van uit de database. Verder snap ik niet hoe je bestanden op moet slaat als UTF-8 encoding en is dit nog wel relevant als vaste tekst wel goed is maar vanuit de database niet? Geen idee hoor, vraag het maar even voor de zekerheid.

@Thoma, wat is het verschil?

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 19:34:07
Quote Anchor link
Dan zal je collatie niet goed zijn.
Geef je ook na je connectie mee welke collatie je gebruikt?

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 20:11:20
Quote Anchor link
In mijn connect.php maak ik inderdaad geen verwijzing naar UTF-8 encoding.

Even wezen googlen leverde onderstaande code op

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
mysqli_report(MYSQLI_REPORT_ERROR | MYSQLI_REPORT_STRICT);

$connection = mysqli_connect("xxxxxxxxx", "xxxxxx", "xxxxxxx");
mysqli->set_charset('utf8');
mysqli->query("SET collation_connection = utf8_general_ci");

if(!$connection){
    echo "Er kan geen connectie met de server worden gemaakt" . die(mysqli_error($connection));;
}

$dbselect = mysqli_select_db($connection, "xxxxxxxx");
if(!$dbselect){
    echo "Er kan geen connectie met de database worden gemaakt" . die(mysqli_error($connection));
}

?>

Maar dat lever de volgende foutmelding op:
<b> Parse error: syntax error, unexpected '->' (T_OBJECT_OPERATOR) in ...... on line 5
</b>

maar weet niet wat ik daar mee aan moet.

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 20:19:33
Quote Anchor link
Ook objecten zijn variabelen, alleen niet bij jou ;-) (Lijn 5,6)

Verder raad ik aan om geen mengeling met procedureel (functies zoals mysqli_xxx()) en objectgeorienteerd
$conn->query(...) te gebruiken. Liever in objectgeoriënteerde code...

Het kán wel, maar het geeft verwarring door inconsistente syntax.
Gewijzigd op 14/07/2019 20:21:30 door - Ariën -

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 20:59:41
Quote Anchor link
Ligt dit nu aan mij of tref ik nu alleen maar van die super ingewikkelde dingen aan? Dit gaat voor mij ook al weer wederom hoger wiskunde :-)
Snap d'r geen z*k van....

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 21:13:08
Quote Anchor link
Super ingewikkeld?
Die oplossing heb ik al gegeven en zelfs onderstreept ;-)

Maar als jij iets ingewikkeld vindt, dan heb ik het idee dat je ergens kennis van mist.
Anyway, je mist een $ van een variabele.

Als je een helder overzicht wilt hebben van object-oriënted en procedural:
Kijk eens hier: https://php.net/mysqli_query
In twee codeblokken zie je de verschillen. Ik raad altijd object-georienteerd aan.
Gewijzigd op 14/07/2019 21:16:47 door - Ariën -

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 21:21:14
Quote Anchor link
dat ik kennis mis is ongetwijfeld waar.... zal de laatste zijn die dat zal tegenspreken :-)
Maar het enige wat ik onderstreept zie is jouw naam in een melding van het systeem doordat je bericht hebt aangepast.

maar ik zal de plank wel totaal misslaan maar ik zie het niet ..... morgen maar de opticiën.

maar misschien ook een tip... niet iedereen zit op topniveau zoals jullie :-) en zijn still learning

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 21:27:35
Quote Anchor link
mysqli->set_charset('utf8');

Hier mist een $ omdat het een variabele is, maar dan moet je wel de variabele van je connectie gebruiken. Dat dollarteken heb ik tevens onderstreept in mijn vorige bericht ;-)
Gewijzigd op 14/07/2019 21:35:23 door - Ariën -

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 21:39:58
Quote Anchor link
Thnx voor het proberen.... maar ik hou het vraagtekentje er nog maar voorlopig in...
probeer het over 'n tijdje als ik hopelijk wat meer kennis opgedaan heb nog wel eens een keer.. maar voor beginnelingen is dit niet te doen.... moet het ook maar 'n beetje van het freubelen hebben.. niks geen opleiding in deze gehad ...

Toch bedankt Ari?n :-)

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 21:43:17
Quote Anchor link
Met een ? vermoed ik dat je collatie niet klopt, en dat je een teken gebruikt die deze collatie niet kent. Gebruik eens: utf8mb4_general_ci
Gewijzigd op 14/07/2019 21:44:07 door - Ariën -

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 22:11:40
Quote Anchor link
Wilde je voorstel net gaan toepassen toen ik in phpMyAdmin zag staan dat de Collatie van de serververbinding op utf8mb4_unicode_ci ingesteld stond... dit heb op de database en tabellen overgenomen en nu worden tekens wel juist weergegeven...

blijft ingewikkelde kost hoor.... maar afijn bedankt voor al die handvatten...

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 22:14:48
Quote Anchor link
Kijk, fijn dat het nu wel werkt. :-)

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 22:33:13
Quote Anchor link
maar heb nu wel wat ander gecreeerd... de paginas waar ik functies aanroep eindigen die allemaal met de drie karakters: 

'ns kijken of we dat kunnen tackelen

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 22:51:00
Quote Anchor link
Ik vermoed de B-O-M, oftewel: De byte-order-mark.

Simpele oplossing: Code even kopiëren naar Notepad/kladblok, en opnieuw opslaan als UTF-8. Of anders met je editor opslaan zonder BOM (Byte Order mark).

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Byte_order_mark

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/07/2019 23:11:05
Quote Anchor link
Allereerst wat definities.

Character encoding (en ook wel character set of charset)
Dit identificeert de wijze waarop tekst op byteniveau staat opgeslagen, of opgeslagen zou moeten zijn. De encodering bepaalt tevens hoe deze bytes (elk karakter omvat een of meer bytes, de zogenaamde multibyte karakters) geïnterpreteerd dienen te worden als ze weer omgezet moeten worden in leesbare karakters op je scherm.

Als deze dus op een bepaalde wijze staan opgeslagen (zeg character encoding A) en je probeert deze vervolgens te serveren met een andere encoding (zeg encoding B), en er wordt geen (handmatige of automatische) omzetting uitgevoerd van A naar B, dan heb je dus stront op je scherm. Voor een computer hebben deze letters verder geen betekenis. Deze geeft ze enkel weer op de voorgeschreven wijze.

Ook kan het voorkomen dat teksten zijn opgeslagen met een verkeerde encodering, bijvoorbeeld omdat je voorheen vergat om set_charset('utf8') toe te voegen na het maken van een connectie. Op het moment dat je dit dus repareert (je een set_charset() aanroep toevoegt) wordt het pas evident dat de data in je database min of meer corrupt is.

MySQL kent verschillende multibyte encoderingen: utf8, utf8mb, utf16 et cetera. Dit zijn alle subsets van wat UTF-8 omvat. De subset bepaalt de maximum lengte (aantal bytes) van de toegestane symbolen. De ondersteunde charsets zou je kunnen opvragen met:
Code (php)
1
SHOW CHARACTER SET WHERE Charset LIKE 'utf%';

Hier (interne link) vind je nogmaals een uitleg, zij het op een wat andere manier, wat character encoderingen zijn en hoe je een en ander in goede banen kunt leiden.

Collations
Een collation bepaalt hoe karakters worden vergeleken (wanneer zijn symbolen equivalent) en gesorteerd
(welke symbolenreeks komt alfabetisch voor een andere symbolenreeks bij het sorteren op een tabelkolom). Dit zegt dus niets over hoe deze symbolen zijn geëncodeerd (in het geheugen staan opgeslagen).

Dat gezegd hebbende komt het mij nogal vreemd over dat je een collation instelt na het maken van een connectie. Als het goed is is deze namelijk al in je database-, tabel- en/of kolom-definitie opgenomen. En als deze op een bepaalde plek afwijkt van de default dan kun je in je query met behulp van COLLATE zelf aangeven hoe je tekst wenst te vergelijken of te sorteren.

Maar als je vraagtekens, of als je heel erg je best hebt gedaan van die wiebertjes, op je pagina hebt dan wil dat zeggen dat er dingen inhoudelijk mis zijn qua codering van je teksten. Ik neem aan dat alle tabeldefinities ook echt als utf8 of equivalent zijn aangemaakt?

Zonder details wordt dit nogal lastig om op te lossen omdat je eerst een analyse (debugging :p) moet maken van wat er aan de hand is, daarna kun je pas een remedie opstellen.

- Ariën - op 14/07/2019 21:43:17:
Met een ? vermoed ik dat je collatie niet klopt, en dat je een teken gebruikt die deze collatie niet kent. Gebruik eens: utf8mb4_general_ci

Nee, er is echt ergens iets mis met de data zelf, of hoe je deze benadert, of allebei. Dit heeft niets met collation te maken.
Gewijzigd op 14/07/2019 23:19:46 door Thomas van den Heuvel

- DHU -

- DHU -

14/07/2019 23:15:12
Quote Anchor link
done via Kladblok (blijf trouwens het mooiste Windows progje)... maar geen resultaat..
heeft op moment niet mijn hoogste focus.... maar de tekentjes vallen op :-)... ze horen er per slot van rekening niet

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

14/07/2019 23:18:52
Quote Anchor link
Staan ze niet gewoon in je code na wat gekloot met je coding?

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/07/2019 23:21:25
Quote Anchor link
- Ariën - op 14/07/2019 23:18:52:
gekloot met je coding

Dit is waarschijnlijk de voornaamste oorzaak reden voor het omschreven probleem :).

Als je niet weet wat er misgaat, hoe kun je dan inschatten wat het effect van een verandering is? Wat ben je dan precies aan het repareren?
Gewijzigd op 14/07/2019 23:28:23 door Thomas van den Heuvel

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.