Een cms bouwen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Reinhout

reinhout

08/06/2007 21:32:00
Quote Anchor link
Ik ben hier al een eindje op PHPhulp en ik heb eerst geprobeert om zelf een cms'je te bouwen, maar dat ging niet zo goed. Zeg ik: Even google om een tut
Wat geeft google: veel te oude tut's.
Dan heb ik Mambo, Joomla en nog enkele andere dingen geïnstalleerd maar bij die systemen ben je zo gebonden aan templates, wat ik echt niet leuk vindt

Nu to the point: Ik vraag mij af of er niet iemand is die eens een tutorial kan maken hoe je een simpel cms-systeempje bouwt.
'k denk dat dat nog niet bestaat op phphulp...
vriendelijke groetjes,
reinhout
 
PHP hulp

PHP hulp

16/04/2024 23:51:35
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

08/06/2007 21:50:00
Quote Anchor link
Ik denk dat er wel iemand is die dat kan,,
Maar of mensen er ook tijd voor hebben is een andere vraag.
Ik ben nu bezig met een AJAX tut,
Maar als ik die af heb,
En ik hoef niet te werken,
dan wil ik best wel even eentje schrijfen,
maar dat duurt dan wel even.
Maar toch denk ik dat er wel een paar op Inet staan.
 
Daan

Daan

08/06/2007 22:51:00
Quote Anchor link
Maar hoe moeilijk wil je een CMS maken?

Want sla die files gewoon op als HTML en laadt ze in een soort PHP systeem.

Opslaan/wijzigen is toch niet zo ingewikkeld?...
 
Frank -

Frank -

09/06/2007 03:43:00
Quote Anchor link
Voor Mambo/Joomla kun je toch je eigen templates maken? Dan ben je nergens aan gebonden, behalve aan je eigen creativiteit.
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

09/06/2007 10:16:00
Quote Anchor link
Je moet rekening houden met een aantal zaken bij een cms..

- Wie worden de gebruikers, en wat is hun 'potentieel' kennisniveau
- Hoe flexibel moet het CMS kunnen worden ingezet voor verschillende websites.
- Wil je alleen 'inhoud' laten beheren, of ook 'navigatie structuren', 'rechten structuren tussen verschillende gebruikers', enz. Dan heb je nog de verschillende 'modules' binnen je website. Zoals mogelijk een gastenboek, forum, fotoalbum, webshop, enz. Hoe wil je die ook via het CMS laten beheren..

Zo maar wat wilde wedervragen :)
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

09/06/2007 10:16:00
Quote Anchor link
@Frank.. 5000 posts!! Gefeliciteerd! (:
 
Reinhout

reinhout

09/06/2007 19:29:00
Quote Anchor link
Wel, met Joomla werk ik eigenlijk niet zo graag, ten eerste omdat ik liever zelf iets wil maken. En ten tweede omdat het veel te uitgebreid is.

Ik wil iets maken die op 1 site werkt (flexibel zou handig zijn, maar dat is niet nodig)
Het wordt een site waar mensen dingen kunnen posten, met posters, mods, admins, en super-admins.
Die mods en admins kennen geen html, dus ook al de rest niet. Ik had al iets gemaakt, waardoor je berichten kunt verwijderen en zo, maar dat vonden ze te ingewikkeld. Er werd mij gevraagd of ik niet iets kon maken dat ze alles op de homepage zelf kunnen doen (via zo'n knopjes bij de berichten)
Aangezien ik een slecht boek heb kan ik enkel de hele basics van mysql en php
Ik zou het wel nog kunnen dat mensen berichten kunnen aanpassen, maar het geheel met een login die dan mod's een edit mogelijkheid geeft en admins een delete-mogelijkheid ligt boven de kennis van mijn 15-jarige brein.
Google geeft geen zinnige tut's en aangezien ik hier ook niets kon vinden vraag ik of jullie tijd en zin hebben om eens zo'n tut te maken
 
Reinhout

reinhout

10/06/2007 18:36:00
Quote Anchor link
bump
 
Jefffrey

Jefffrey

10/06/2007 23:56:00
Quote Anchor link
Ok tip. Ik vind het heerlijk om met templatepower te werken. Ja maakt gewoon 1 html bestand waar de hele layout in zit. Dan zet je "blocks" neer waar je html code kan neerzetten die wordt opgraagd via een class. Dit werkt heel makkelijk en simpel ^^

Geleerd van een phpnerd in me klas maar ik ben hem wel dankbaar ;)
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

11/06/2007 00:35:00
Quote Anchor link
Een CMS is vrij eenvoudig te maken. Je moet alleen goed visualiseren wat je wilt. Begin op papier en niet meteen aan code:

Ik ben momenteel aan een CMS bezig met:

- pagina's aanmaken, wijzigen en verwijderen(dmv ?p=[id nr])
- Browser statistieken
- Gebruikers aanmaken en wijzigen

Het is vrij eenvoudig maar er kan een hoop werk inzitten, zeker als het erg uitgebreid moet.
 
Jefffrey

Jefffrey

11/06/2007 01:11:00
Quote Anchor link
zoek voor edit wysiwyg editor. en de user s geef je gewoon een nummer. accountlvl 1 = mod 2 is admin enzovoorts
 
Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

11/06/2007 11:43:00
Quote Anchor link
Jefffrey schreef op 10.06.2007 23:56:
Ok tip. Ik vind het heerlijk om met templatepower te werken. Ja maakt gewoon 1 html bestand waar de hele layout in zit. Dan zet je "blocks" neer waar je html code kan neerzetten die wordt opgraagd via een class. Dit werkt heel makkelijk en simpel ^^

Geleerd van een phpnerd in me klas maar ik ben hem wel dankbaar ;)


Ik heb ook met Template Power gewerkt, maar er zijn af en toe wel enkele beperkingen. Smarty is veel flexibeler en is helemaal niet zo moeilijk. En volgens mij is hij ook wel sneller, omdat niet telkens alles geparst moet worden....

Verder als je een simpel cms wilt maken, moet je gewoon eerst beginnen met één tabelletje met 'id', 'titel', 'tekst' en 'menuplaats'.

Zorg ervoor dat dat allemaal wat klopt enzo... dan leer je het vanzelf een beetje en kan je later wel uitgebreider gaan doen.... ;)
 
Bluecherry

bluecherry

11/06/2007 21:03:00
Quote Anchor link
Dan moet je echt cakePHP eens bekijken (http://www.cakephp.org/)

Het RAD framework is gebaseerd op het MVC patroon (en ook nog oa. het ActiveRecord patroon) en doet zowat alles automatisch voor je :).
Eens je framework door hebt flans je op enkele minuten een veilig CMS in elkaar!
 
Reinhout

reinhout

12/06/2007 09:48:00
Quote Anchor link
bluecherry schreef op 11.06.2007 21:03:
Dan moet je echt cakePHP eens bekijken (http://www.cakephp.org/)

Het RAD framework is gebaseerd op het MVC patroon (en ook nog oa. het ActiveRecord patroon) en doet zowat alles automatisch voor je :).
Eens je framework door hebt flans je op enkele minuten een veilig CMS in elkaar!

Ik ga even mijn woordenboek halen hoor!
Onverstaanbaar, maar bedankt.

Ik ga binnenkort een boek kopen, maar ik heb geen idee welk
Zijn er boeken die veiligheid en cms bespreken
 
Bluecherry

bluecherry

12/06/2007 10:59:00
Quote Anchor link
reinhout schreef op 12.06.2007 09:48:
Ik ga even mijn woordenboek halen hoor!
Onverstaanbaar, maar bedankt.

Ik ga binnenkort een boek kopen, maar ik heb geen idee welk
Zijn er boeken die veiligheid en cms bespreken


Waarvoor mijn excuses ;).

RAD = rapid application development
MVC = model view controller
framework = omgeving die je bepaalde tools/functionaliteit aanreikt en je mogelijk ook verplicht om volgens bepaalde regels te programmeren.

Je moet de handleiding van cakePHP eens bekijken, het is eigenlijk best eenvoudig eens je voorbij je eerste schrik geraakt. :)

Voor een boek over security zou ik je aanraden te beginnen met de manual van PHP: http://be2.php.net/manual/en/index.php (enkel engels)

En dan vooral Part IV Security, hoofdstuk 26 t.e.m. 33.

Deze zou goed moeten zijn (zelf niet gelezen): http://www.phparch.com/shop_product.php?itemid=98

Een goed boek over CMS's kan ik je niet aanraden, naar mijn ervaring handelen ze meestal over het werken met een bestaand pakket (Joomla! e.d.) en niet over het schrijven van een eigen oplossing.

Ik weet niet of dit een optie is maar het bestuderen van de code van Joomla! en Drupal heeft mij veel bijgebracht over de concepten achter CMS... Ik heb ook geleerd dat de codebase van Joomla! brak is :P.
 
Mark Pieper

Mark Pieper

12/06/2007 11:41:00
Quote Anchor link
Idd, frameworks zijn handig om een cms te ontwerpen. Voor beginners is ook CodeIgniter aan te raden!
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

12/06/2007 11:47:00
Quote Anchor link
Als je echt wilt beginnen met het maken van een CMS zou ik eerst is vragen van hoe veel ervaring of heb je al wel is wat gedaan met SQL of PHP of wat ??

Groetjes.
 
Reinhout

reinhout

12/06/2007 20:21:00
Quote Anchor link
Ik heb enkel al een gastenboekje gemaakt doordat het boek dat ik nu heb (van de bib) vol fouten staat. Ik Moet bij het beste voorbeeld nog 2 ' aanvullen omdat het gewoon vol typefouten staat.

Ik heb al eens gekeken naar Joomla! (structuur en zo) maar als ik het zo bekijk zit het raar in elkaar waardoor het ook een beetje aan de trage kant is...
 
Reinhout

reinhout

13/06/2007 16:50:00
Quote Anchor link
Ik heb ergens van een superboek gehoord, waarin alles staat, maar ik weet de titel niet meer...
Het hoeft niet per see een cms te zijn die behandeld word maar als er een voorbeeldje van een soort nieuwssysteempje instaat of zo en die ook wat beveiliging behandelt zou ik graag weten welk boek het is
vriendelijke groetjes,
reinhout
 
Wim Mari

Wim Mari

13/06/2007 16:56:00
Quote Anchor link
eventueel wil ik er na mijn examens eentje schrijven, begin tot half juli zal dat ongeveer zijn!
 
Reinhout

reinhout

13/06/2007 17:02:00
Quote Anchor link
Thanks!
kan je me dan wel een pm sturen want 7 juli vertrek ik naar Italië :)

Is deze nog up to date?: http://phphulp.nl/php/boeken/41/
Of is er al een nieuwere versie van?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door reinhout
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.