EZ Debug fout op moederbord

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

01/06/2022 11:38:03
Quote Anchor link
Even een niet php gerelateerde vraag. Hopelijk mag deze hier?

Ik ben een nieuwe PC aan het opbouwen. Alles is nieuw met uitzondering van de GPU (deze komt uit de PC die ik tot nu toe gebruikte). De specs:

CPU: AMD Ryzen 7 5800X
Moederbord: MSI B550-A Pro
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200

Het moederbord is compatible met de CPU, echter is er eventueel een bios flash nodig. Ik heb de CPU, RAM, GPU en PSU geinstalleerd. Wanneer ik de PC aan zet gaat de EZ Debug led voor de CPU ongeveer 4 seconden branden, waarna deze uit gaat en de LED voor VGA gaat branden en blijft branden.

Na wat googlen schijnt dit een indicatie te zijn dat de bios geflashed moet worden. Dit heb ik dit met de Bias Flash knop op het moederbord gedaan. De nieuwe bios versie heb ik direct vanaf de MSI website gedownload. Het flashen lijkt goed te zijn gegaan. Maar, wanneer ik daarna de PC weer aan zet krijg ik exact dezelfde EZ Debug LED combinatie (eerst CPU voor 4 seconden, daarna VGA blijvend).

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 12:53:33
 
Ivo P

Ivo P

01/06/2022 11:51:35
Quote Anchor link
https://www.msi.com/support/technical_details/MB_Boot_No_Display#:~:text=These%20LED%20indicator%20lights%20show,the%20CPU%20and%20CPU%20socket.

Dit zegt: "VGA-LED lit on: the graphics card or the CPU with integrated graphics is not detected or fail"

Zit de GPU goed en is deze niet defect?

(ik zie zo 123 niet iets over of een led korte tijd aan mag gaan tijdens het booten.)

Toevoeging op 01/06/2022 11:52:52:

hoe flash je trouwens de bios? boot hij wel door en heb je wel beeld op de monitor?
 

01/06/2022 12:44:43
Quote Anchor link
Bedankt voor de snelle reactie Ivo.

Die link van MSI had ik al gevonden.
De GPU is zeer zeker niet defect. Deze komt uit mijn huidige PC. Deze heb ik afgesloten, de GPU er uit gehaald (die dus gebruikt werkt) en direct in het nieuwe moederbord geplaatst. Tussen het verwijderen uit de oude/huidige PC en het installeren op het nieuwe moederbord heeft minder dan 5 minuten gezeten. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de GPU in die 5 minuten kapot is gegaan. Ik zal om 100% zeker te zijn een vriend vragen zijn GPU mee te nemen zaterdag, zodat ik met een andere GPU testen kan.
Ik heb de GPU meermaals uit het moederbord gehaald en weer terug geplaatst om zeker te zijn dat deze goed zit.

Het flashen van het bios heb ik via de bios flash button op het moederbord gedaan. Dan hoeft er geen CPU, GPU of ram in te zitten. (Op deze manier: https://www.youtube.com/watch?v=iTkXunUAriE)

Op Tom's Hardware vond ik gisteren iemand met hetzelfde probleem met een MSI moederbord (wel een ander model). Exact dezelfde LED combi (eerst CPU LED voor 4 seconden, daarna VGA). Daarbij was het flashen van het bios de oplossing. Dit werkte in mijn geval dus niet: https://forums.tomshardware.com/threads/vga-light-on-msi-b550m-board-is-on-and-wont-go-off.3722570/
 
Ivo P

Ivo P

01/06/2022 12:48:25
Quote Anchor link
Heb je de GPU ook weer eens terug geplaatst in je oude PC?

Met het eruit pakken kun je ofwel mechanisch wat breken (pootje) ofwel door statische elektriciteit de chip beschadigen..
 

01/06/2022 12:57:58
Quote Anchor link
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ook dat kan ik zaterdag eens proberen. Bedankt voor de tip!
 

03/06/2022 11:41:50
Quote Anchor link
Ik heb een andere GPU geprobeerd. Het probleem blijft. Ik heb de gpu in de oude computer terug gezet. Daar werkt hij normaal in.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2022 11:48:17
Quote Anchor link
En de GPU is wel compatibel met je nieuwe moederbord?
 

04/06/2022 11:38:01
Quote Anchor link
De GPU is PCI-e 2.0, het moederbord heeft PCI 3. Zou dus wel compatible moeten zijn, andersom zou een probleem zijn,
 
Ad Fundum

Ad Fundum

04/06/2022 14:45:38
Quote Anchor link
Heb je niet gewoon garantie op die onderdelen, met een support lijntje naar de fabrikant?
En weet je zeker dat je voor het overzetten jezelf statisch hebt ontladen via een aarde? (meestal werkt een radiator ook)
 

07/06/2022 09:58:13
Quote Anchor link
Ik heb mij inderdaad statisch ontladen, plus anti-statisch bandje gebruikt.
Uiteraard heb ik garantie. Maar dan moet ik natuurlijk wel weten waar het probleem in zit. Ik denk namelijk niet dat het probleem met de gpu te maken heeft (aangezien deze gewoon werkt, een andere gpu het probleem niet oploste, plus de enige andere tread online die ik vond met exact dit probleem (de combi van deze twee debug led’s) een bios flash het oploste.



Toevoeging op 07/06/2022 16:53:13:

Inmiddels contact gehad met MSI zelf. Na e.e.a. proberen advies gekregen moederbord voor RMA in te sturen. Iedereen bedankt voor de hulp!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.