Graag advies, afbeelding in database of alleen link naar afbeelding

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Marco Apeldoorn

Marco Apeldoorn

11/04/2013 21:44:59
Quote Anchor link
Hoi,

Zoals jullie al door zullen hebben ben ik een database aan het opzetten.
Nu hoort er bij ieder record een afbeelding.

Maar ben aan het zoeken geweest en de meningen zijn verdeeld.

De één zegt "de afbeelding wel in de database plaatsen", hetgeen natuurlijk het makkelijkste zou zijn voor automatische verwerking.
Dan hoeft een beheerder alleen de zaak te controleren en evt via phpMyAdmin een record te verwijderen cq aan te passen

De ander zegt "niet doen, alleen een link naar de afbeelding", wat betekent dat de beheerder de afbeelding apart moet uploaden naar de server.
Dan moet er ook goed opgelet worden dat de bestandsnaam correct blijft.

Als leek lijkt mij het plaatsen van de afbeelding in de database het beste.

Wat is jullie mening?

Groetjes,

Marco
 
PHP hulp

PHP hulp

08/05/2024 23:30:52
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/04/2013 21:49:48
Quote Anchor link
De beste performance is om het bestand lekker op te slaan als een bestand, en niet in de database. In de database plaats je alleen een relatieve verwijzing, met bijv. alleen de bestandsnaam.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/04/2013 22:01:49
Quote Anchor link
Marco, dat is een hele goede vraag!

Als je op het niveau van bits en bytes kijkt, zal de beslissing meestal uitvallen in het voordeel van een directorystructuur op de webserver. Het bestandssysteem van het besturingssysteem is namelijk al een soort databasesysteem dat vooral uitblinkt in één ding: het snel en foutloos ophalen van bestanden.

Er is echter geen regel zonder uitzonderingen. Als je MySQL memcached draait, kan geen enkel bestandssysteem daar tegenop.
 
Marco Apeldoorn

Marco Apeldoorn

11/04/2013 22:06:40
Quote Anchor link
Aar,

Nu zou natuurlijk via PHP een script gebruikt kunnen worden om het bestand te uploaden terwijl de bestandsnaam gelijk in de database word geplaatst.

Op zoek naar een script om het bestand te selecteren en te uploaden.
Het doorsturen van de bestandsnaam naar de database is niet zo'n probleem.

Thanks
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/04/2013 22:15:57
Quote Anchor link
Oh pardon. Ik dacht in eerst instantie dat er serieus werd nagedacht over performance.

Maar het is slechts een script request: "Hoe kan ik een bestand uploaden?"

RTFM
Gewijzigd op 11/04/2013 22:16:28 door Ward van der Put
 
Marco Apeldoorn

Marco Apeldoorn

11/04/2013 22:38:13
Quote Anchor link
Ward,

Nee, het was een vraag om advies, aangezien performance een belangrijk punt is lijkt het antwoord van Aar in het voordeel van het "los" opslaan van de afbeelding.

De SQL server is namelijk niet één van de snelste.

Dat ik vrij snel "overstag" ging kwam ook doordat ik op internet ook veel berichten tegen kwam dat het combineren van datum, tekst en binaire gegevens in één record de nodige problemen kan geven,

Een discussie van mensen met meer ervaring dan ik zal ik met interesse volgen.

Het uitproberen van beide systemen ligt ook in optie, zal voor mijzelf wel het beste leerproces zijn.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/04/2013 22:51:13
Quote Anchor link
Marco, goed dat je erover nadenkt. Ik had al zo'n gevoel dat er meer een de pijplijn zat...

Ik denk (vrees) dat je het dan moet gaan testen.

Of er gewoon geld tegenaan gooien; dat kan ook. Voor een paar euro per maand meer heb je namelijk ook een véél snellere server.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.