include of function

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Martijn Verhoef

Martijn Verhoef

07/10/2007 18:51:00
Quote Anchor link
Omdat ik liever niet achteraf alles weer ga wijzigen, vraag ik eerst jullie wat ik beter kan doen. Op het internet zie ik het door elkaar gebruikt, dus weet ik nog steeds niet wat slimmer is.

Ik wil een CMS maken, die gebruikt kan worden bij alle pagina's. Dat wil zeggen dat je gewoon een sjabloon html-document neemt, en daar op de plekken waar bijv. het menu komt, een verwijzing zet naar de output van de CMS.

Wat kan ik het beste doen:
- gebruik maken van includes (dus in het HTML-document, op de plek waar het menu moet komen te staan, gebruik maken van include('menu.php');)
- gebruik maken van functions (dus in het HTML-document zetten menu();)

Wat is uiteindelijk praktischer? Voor het includen heb je heel veel bestanden uiteindelijk; eentje voor de plek van het logo, het menu, de teksten, het bovenmenu, ondertekst... etc. etc.

Alvast bedankt!

p.s. nog klein vraagje verder: is er een betere manier dan achteraf alles weer te stripslashen? Op een andere manier verwerken ofzo?
 
PHP hulp

PHP hulp

07/05/2024 08:33:31
 
Jelmer -

Jelmer -

07/10/2007 18:59:00
Quote Anchor link
Includen is handig voor grote blokken die hun eigen ding doen, en die je maar 1 keer per aanroep ergens plaatst. Functies zijn handig voor kleine dingetjes en dingen die vaker geprint moeten worden.

Ik zou in dit geval gaan voor functies. Kijk anders eens naar Wordpress, die gebruikt dat ook voor z'n templates. Misschien een leuk voorbeeld.
 
Martijn Verhoef

Martijn Verhoef

07/10/2007 19:14:00
Quote Anchor link
Functions hebben ook beperking dat je maar 1 ding kan terugsturen (zover ik tot nu toe weet; zal vast wel omweg zijn om meer te behouden... moet ik nog ff uitzoeken).
Includes kunnen natuurlijk 'onthouden', omdat vars bewaard blijven

Denk dat ik voor de includes ga, behalve kleine dingen zoals het logo bovenaan de website bijvoorbeeld: dat heeft toch geen vars nodig.

Verder iemand nog idee over dat stripslashen? Hoe $_POST's op te slaan in de database?
 
Frank -

Frank -

07/10/2007 19:22:00
Quote Anchor link
Hoe kun je het includen van een file nu vergelijken met een functie? Dat zijn 2 totaal verschillende dingen die totaal niet met elkaar zijn te vergelijken. Ga het dan ook niet vergelijken, je slaat de plank volkomen mis.

Een include onthoudt niks, kan niks teruggeven, etc. etc. Include gebruik je om een ander bestand onderdeel te laten worden van het bestand waar je nu mee bezig bent. Niet meer en niet minder.

Een $_POST sla je niet op in de database, hooguit de inhoud. Zelf gebruik ik de prepared statements van PDO (zie PHP-handleiding) om dat op een veilige manier te doen. PHP versie 5 met PDO (even activeren) is vereist.
 
Martijn Verhoef

Martijn Verhoef

07/10/2007 19:32:00
Quote Anchor link
VOORBEELD:
bestand1.php:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
include('bestand2.php');
echo $var;
?>

met in bestand2.php:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$var
= 5;
?>


Geeft hij gewoon 5; dus onthoudt hij de $var.

In mijn script ben ik dan ook van plan om gewoon include('menu.php') te doen, en in het bestand menu.php te zorgen dat hij het menu uit de database haalt en echo't.
Voor het logo bovenaan dan gewoon een function logo();, met daarin ook de afbeelding uit de database.
Zo gebruik ik het altijd...

Daarnaast bedoelde ik met die POST gewoon de inhoud natuurlijk ($_POST['bericht'])
Hoe ik het beste deze kan voorbereiden op database: eerst stripslashen; wat voor een termen daarvóór...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Martijn Verhoef
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.