Multi-Upload 2 bestandsnamen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Hans Kroeze

Hans Kroeze

20/03/2018 12:30:45
Quote Anchor link
Dag Ivo,

Dit was precies! wat ik zocht. Een simpele regel :)

Bedankt voor jullie meedenken. Ivo bedankt voor de oplossing.

Groet,
Hans
 
PHP hulp

PHP hulp

08/05/2024 22:07:16
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

20/03/2018 12:38:25
Quote Anchor link
Of... you know, je gebruikt gewoon twee aparte uploadvelden?
 
Ivo P

Ivo P

20/03/2018 13:21:32
Quote Anchor link
Je snapt dat dit ontzettend niet-flexibel is he?

Als je ooit naar 3 uploadfiles gaat, moet je vanalles aanpassen. Ik zeg altijd: of je bouwt voor de situatie van 1 (een uploadveld, 1 telefoonnummer, 1 mailadres)

of voor meerdere (meer dan 1 uploadveld etc.)
en dan op zo'n manier dat het werkt bij 2 velden, maar ook voor 3, 5 of 23. (en uiteraard voor 1 of 0).

Dat kost je eenmalig een minuut of 2 meer werk, maar daarna hoef je nooit meer aan te passen als het er meer dan 2 worden.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

20/03/2018 13:46:32
Quote Anchor link
En jij snapt waarschijnlijk ook dat zolang je niet met een of ander systeem werkt dit alles nog altijd ad hoc is, en daarmee per definitie niet flexibel.

Hoe makkelijk het toevoegen en afhandelen van een uploadveld is hangt ook heel erg van de opzet af. In deze opzet is dat waarschijnlijk niet zo ontzettend handig, toegegeven, maar... Aan de andere kant is er geen enkele controle of de upload ook geslaagd is dus deze oplossing werkt om te beginnen al met heel minimalistische code die er eigenlijk vanuit gaat dat alles altijd meteen lukt...

Je kunt ook niet claimen dat dit "een minuut of 2 meer werk" is omdat je niet op voorhand weet wat de toekomstige wijzigingen omvatten. Noch kun je claimen dat dit altijd meteen werkt, je kunt namelijk tegen uploadlimieten aanlopen als je een hoop uploadvelden introduceert. Of een timeout tijdens het uploaden. Er kan echt zoveel misgaan.

Uit functioneel oogpunt is het volgens mij niet zo onlogisch dat je een uploadslot voor een "boven" afbeelding hebt, en een uploadslot voor een "onder" afbeelding. Was dit niet het hele probleem waarmee topicstarter worstelde? En dan allemaal code om iets de goede naam te geven, wat als de naam van de afbeelding (expliciet) vastligt door een specifiek uploadveld? Veel eenduidiger wordt het niet? Stop je meteen alles in het goede vakje.
 
Hans Kroeze

Hans Kroeze

20/03/2018 13:52:30
Quote Anchor link
Dag Thomas en Ivo,

Zouden jullie dit eens in een voorbeeld voor mij kunnen maken?

even vanuit mijn oogpunt is het in eerste instantie redelijk basic wat ik nodig had.

Dus ik kom hier mee weg gelukkig.

Daarnaast heb ik wel in het officele script mijn extra eisen, upload grootte, extensie waarden en dat soort dingen er in verwerkt.

Omdat Ariën op het begin aangaf niet het werkende script te geven heb ik dit gebaseerd op een simpel scriptje.

Maar ik ben zeker geintresseerd in een uitgebreidere versie.

Groet,
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

20/03/2018 14:54:01
Quote Anchor link
Hallo Hans, met het risico om als een zeur over te komen het volgende.

Er zijn tig manieren om dit soort vraagstukken op te lossen. Een daarvan is code schrijven die precies doet wat er dient te gebeuren, niet meer, niet minder. Dit heeft als nadeel dat als er iets verandert je dit weer (deels) open moet breken om de aanpassingen door te voeren. Voordeel: het is simpel(er). Maar het blijft een baksteen.

Een andere manier is door het probleem op te splitsen in deelproblemen, en deze in wezen te ontkoppelen. Zoals ik al eerder aangaf, je zou dit dus op kunnen delen in een uploadsysteempje, en een heel eenvoudig formuliertje wat je gebruikt om de bestanden die je wilt mailen te selecteren uit een lijst van eerdere geuploade bestanden, en daarbij bijvoorbeeld aan te geven hoe je de attachments wilt noemen (selecteer bestand 1, verstuur als A.txt, selecteer bestand 2, verstuur als B.txt et cetera). Dit heeft als nadeel dat dit een "omslachtigere" oplossing is. In wezen bereik je dan wel met wat omwegen hetzelfde resultaat. Voordeel: het is herbruikbaar en uitbreidbaar.

In beide / alle gevallen moet wat je wilt doen wel "passen", de gemaakte functionaliteit moet voorzien in een bepaalde wens. Maar wat er verder allemaal speelt heb ik geen weet van, of daar is mogelijk nog niet over nagedacht. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe vaak jij bestanden uploadt, of je hier een historie bij wilt houden (van oude en nieuwe "onder" en "boven" foto's), of dat je deze bestanden overschrijft, of dat je verschillende versies hebt, of je verschillende mails hebt, of je gepersonificeerde mails hebt, hoe vaak mails verstuurd worden, of je een historie van mails wilt, of je ook het versturen van mails wilt automatiseren indien er nieuwe bestanden zijn et cetera.

Mogelijk wil je iets heel simpels en hoeft het allemaal niet zo uitgebreid, maar ik zou er toch voor waken dat er semi-fatsoenlijke oplossingen worden gemaakt die dingen ook echt *automatiseren*. Zodat je dadelijk niet allerlei scriptjes hebt die van alles en nog wat doen.

Zoals ik het zie is je oorspronkelijke probleem een soort van gebrek aan controle over de bestanden nadat je deze geupload hebt. Ik zou dan nog steeds voor een oplossing gaan waarbij je zelf -na het uploaden- op een of andere manier de regie hebt. Op enig moment moet je gewoon een keuze hebben om iets te versturen onder een andere / specifieke naam. Dit neemt dan je oorspronkelijke probleem weg omdat je zelf op het moment dat de mail verstuurd wordt alles zelf kunt (of is) aan(ge)geven en het maakt dan ook niet meer uit onder welke naam de bestanden oorspronkelijk waren geupload (ontkoppel de problemen). Je zou zelfs aan een mailsysteempje kunnen denken waarbij je templates kiest en hier nog attachments aan kunt hangen al dan niet onder een specifieke naam. Mailinglijsten. Noem het maar op.

Maar van dit alles kan ik geen code geven omdat ik simpelweg niet weet wat je probeert te automatiseren, of hoe. Ook denk ik dat handig is dat iemand meedenkt over hoe je dit op een gestructureerde manier doet. Maar ook dit kan ik niet echt inschatten omdat ik niets weet van de schaal waarop je dit uit wilt rollen, en hoe uitgebreid het allemaal kan worden.

Het is ook de combinatie van dingen: uploaden van bestanden, bestandsbeheer, e-mail met attachments. Dan moet je ook na gaan denken over controle-schillen hier omheen, je wilt namelijk niet dat iedereen zomaar iets kan uploaden en mail kan versturen, ik neem aan dat dat dan ook op een of andere (fatsoenlijke) manier afgeschermd moet worden, in dat opzicht kan ik je ook niet zo makkelijk "een voorbeeld" van maken omdat dit uiteenvalt in verschillende disciplines die elk nogal wat voeten in de aarde hebben... Het geheel is hier ook meer dan de som der delen.

Misschien is het daarom nog het beste dat er iemand met jou aan tafel gaat zitten om dit alles uit te denken en te (laten) maken, omdat ik de indruk heb dat het specificeren en schrijven van code niet gemakkelijk gaat. Mogelijk biedt een CMS of framework uitkomst bij het bouwen van datgene wat je uiteindelijk probeert te bereiken. Een volledige(re) functionele spec (wat probeer je te doen of te bereiken) kan hierbij helpen (en is eigenlijk een eerste stap).
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.