PDO en database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 02:16:26
Quote Anchor link
Hallo allen,

Ik wil me eens wat meer verdiepen in PDO en databases. Ik wil wat basisinformatie leren over hoe je het beste queries kunt gebruiken. Heel simpel wat info over select, update, join en dergelijke en dan op de PDO manier. Even m'n geheugen opfrissen... weet iemand toevallig een leuke tutorial ofzo?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 22:56:35
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/10/2011 10:14:10
Quote Anchor link
De enige echte van Joren de Wit:

http://www.phptuts.nl/view/41/
Hoofdstuk 4 t/m 12, de even nummers.
Gewijzigd op 07/10/2011 10:15:06 door - Ariën -
 
Wouter J

Wouter J

07/10/2011 10:43:42
Quote Anchor link
En de volledige PDO tutorial: http://www.phptuts.nl/view/27/
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 12:57:42
Quote Anchor link
Dankjewel Aar en Wouter! Daar ben ik wel even zoet mee :-)
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

07/10/2011 13:44:41
Quote Anchor link
Ik heb toch wel een punt van kritiek op beide tutorials, en wel dit:
de sqlsyntax die gebruikt wordt is niet cross database compatible.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 13:49:56
Quote Anchor link
Hoe bedoel je Ger? En nog belangrijker... weet jij dan een tutorial waarbij wel de goede sqlsyntax wordt gebruikt?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

07/10/2011 14:00:27
Quote Anchor link
Ozzie:
Hoe bedoel je Ger?
Een klein voorbeeldje:
mssql kent geen columns van het type int en varchar
sqlite vereist quotes(") of [] om veld en tabelnamen
Ozzie:
En nog belangrijker... weet jij dan een tutorial waarbij wel de goede sqlsyntax wordt gebruikt?

Nee eigenlijk niet... :-(
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 14:03:38
Quote Anchor link
Ik snap het niet goed... ik dacht dat PDO dat zelf eigenlijk allemaal regelde...???
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

07/10/2011 15:21:55
Quote Anchor link
Ik betwijfel het.
De grootste verschillen zitten in SQLite, wat zoals de naam al doet vermoeden beperkte SQL functionaliteit heeft, en ik vraag me of dat uberhaupt al door PDO zelf geregeld kan worden.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 15:34:43
Quote Anchor link
Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven? Ik dacht juist dat PDO een abstractielaag was die met alle typen databases kan "praten".

Wie weet dit???????
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/10/2011 15:36:59
Quote Anchor link
Ja, maar de SQL-queries verschillen wel eens per platform.
Voor MySQL en MySQLi zijn er overigens geen verschillen, omdat dit op MySQL draait.

Voor Oracle is de SQL structuur op sommige punten weer eens anders, net als voor MsSQL.
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

07/10/2011 15:39:32
Quote Anchor link
PDO kan idd met verschillende databases praten maar de manier van sql schrijven is verschillend zoals Ger al aangaf...

de voordeel van pdo is dat je enkel alleen kleine stukjes van de sql code hoeft te verranderen..
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 15:40:32
Quote Anchor link
Maar het kan dus zijn dat een select query voor MySQL er anders uitziet dan voor bijvoorbeeld Oracle???

Wat is dan eigenlijk nog het nut van zo'n PDO abstractielaag?
 
Wouter J

Wouter J

07/10/2011 15:41:59
Quote Anchor link
Met mysql_* en MySQLi functies kun je alleen met MySQL databases connecten. Met PDO kun je ook met andere databases (zoals bijv. MsSQL) connecten. Alleen de syntax voor queries veranderen wel als je een ander databasetype hebt.
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

07/10/2011 15:45:10
Quote Anchor link
maar daar zou je een functie voor kunnen maken die alles per verschillende database voor je afhandeld
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 15:47:04
Quote Anchor link
Ik zie nu nog steeds niet het voordeel van PDO als je per database-type verschillende functies moet maken????

Gaat het dan alleen maar om het connecten?
 
Wouter J

Wouter J

07/10/2011 16:12:43
Quote Anchor link
Het grootste voordeel van PDO vind ik niet het connecten met verschillende database types, maar meer het goede gebruik in OOP en de prepared statements.

Maar het voordeel van PDO ten opzichte van mysql_* of MySQLi is dat je hiermee ook kan omgaan met bijv. MsSQL.

Nu heb je het over extra functies, dit is niet zo. Het is alleen een andere manier van query schrijven. (maar bij wat googlen kan ik geen verschil vinden tussen een MySQL query en een SQLite query in PDO, misschien kan ger dit even onderbouwen?)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 16:17:08
Quote Anchor link
Wouter J op 07/10/2011 16:12:43:
Nu heb je het over extra functies, dit is niet zo. Het is alleen een andere manier van query schrijven. (maar bij wat googlen kan ik geen verschil vinden tussen een MySQL query en een SQLite query in PDO, misschien kan ger dit even onderbouwen?)

Ger???
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

07/10/2011 16:54:01
Quote Anchor link
de standaard functies (SELECT, UPDATE, INSERT zijn SQlite het zelfde als in MYSQL, echter zoals ik al eerder zei:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
SELECT field1,field2, field3
 FROM
table1
 WHERE field1 > (SELECT MAX(field4) FROM table2)

geeft een foutmelding in SQlite
Ook conditionele statements werken niet in SQLite
Ik vind dat dit in die tutorials aangegeven had moeten worden.
Ook staat er in de tutorial uit de link van Aar dat PDO een aanrader is, en daar ben ik het niet geheel mee eens.
Gewijzigd op 07/10/2011 16:54:52 door Ger van Steenderen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2011 18:48:16
Quote Anchor link
Ik dacht dat PDO bedoeld was om makkelijk tussen databases te kunnen switchen, maar als ik het zo allemaal eens lees is het dus eigenlijk alleen maar de connection waar het om gaat.
 
Yea Rupie

Yea Rupie

07/10/2011 19:16:03
Quote Anchor link
Als ik jou was zou ik wel gewoon PDO gaan gebruiken, persoonlijk vind ik het een stuk beter dan mysql_
 

Pagina: 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.