Push berichten naar mobile vanuit PHP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Peter K

Peter K

16/12/2015 15:00:04
Quote Anchor link
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om push berichten te sturen naar mobiele gebruikers van mijn website.

Inmiddels heb ik het volgende nu:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
Notification.requestPermission();


En om de push door te sturen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
var notification = new Notification(title, {
icon: 'icoontje.png',
body: body,
tag: id
});


Nu is de vraag, kan ik op een manier push berichten sturen die op alle mobile devices aankomen?
Kan dit ook op de achtergrond? Dus niet alleen als het scherm aan is van de gebruiker, maar ook zodra de telefoon bijvoorbeeld in de broekzak zit.
 
PHP hulp

PHP hulp

08/05/2024 02:25:26
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

16/12/2015 15:40:12
Quote Anchor link
>> Nu is de vraag, kan ik op een manier push berichten sturen die op alle mobile devices aankomen?

Nee, niet alle: het besturingssysteem moet het ondersteunen. Bijvoorbeeld oudere versies van iOS ondersteunen notificaties alleen voor native apps, niet voor webapps.

>> Kan dit ook op de achtergrond? Dus niet alleen als het scherm aan is van de gebruiker, maar ook zodra de telefoon bijvoorbeeld in de broekzak zit.

Nee, ook niet altijd: het systeem staat of valt met toestemming van de gebruiker. Vooral bij websites zijn bezoekers minder snel geneigd daarvoor toestemming te lenen dan bijvoorbeeld bij het installeren van een app.

Voor uitgewerkte voorbeelden kan ik MDN aanbevelen:

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Notifications_API/Using_the_Notifications_API
 
Peter K

Peter K

17/12/2015 07:28:29
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie Ward.

Het gaat om een ontwikkeling in een bestaand product. Het is dus een toevoeging.
Normaal gaan we er van uit dat met de tijd iedereen zijn besturingssysteem het ondersteund.

De toestemming van de gebruiker is geen probleem, er moeten alleen berichten verstuurd worden als de gebruiker dit wenst.

De link die je aangeeft die heb ik inmiddels al in gebruik, het nadeel daarvan is alleen ook dat de browser nog actief moet blijven op een mobiel toestel.
Zodra de browser wordt afgesloten kunnen er geen push berichten meer verstuurd worden.

Zo te zien zitten er hier niet veel ontwikkelaars die hier al mee bezig zijn geweest.
Ik ben erg benieuwd hoe anderen omgaan met zaken als deze.
 
Peter K

Peter K

21/12/2015 08:37:56
Quote Anchor link
Is er verder niemand die hier al eens mee gewerkt heeft?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/12/2015 09:37:55
Quote Anchor link
Je hebt het over een website en over push-berichten. Dit zijn 2 verschillende dingen. Een website speelt zich af in de browser, en zover ik weet zijn push-berichten ("Breaking news!") gekoppeld aan een native app. Via een website (lees browser) zul je dit soort push-berichten niet kunnen versturen. Je kunt wel een berichtje sturen op het moment dat een gebruiker zijn browser open heeft staan, maar ik weet niet of dat is wat jij bedoelt.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

21/12/2015 12:07:53
Quote Anchor link
Ik weet niet of dat klopt. Op mijn Android krijg ik regelmatig browsernotificaties van Facebook, ook als de browser niet geopend is. Ik heb de Facebook app niet.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/12/2015 12:10:34
Quote Anchor link
@Ben

Weet je zeker dat je de Facebook app niet hebt? Die zit namelijk op mijn Android-toestel gewoon ingebakken. Ook al schakel je 'm uit, hij wordt vanzelf weer geactiveerd.
 
Randy vsf

Randy vsf

21/12/2015 13:27:51
Quote Anchor link
@ozzie,
nieuwere browsers kunnen tegenwoordig ook notificaties sturen.
Ofja, de websites kunnen via de browser notificaties sturen.
Moet wel toestemming voor zijn gegeven door de gebruiker.

Push API
Notifications API
Gewijzigd op 21/12/2015 13:32:08 door Randy vsf
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

21/12/2015 14:05:23
Quote Anchor link
@Ozzie ja, dat weet ik heel zeker. Zal ongetwijfeld per distributeur verschillen, maar ik heb een Nexus 5, dus het OS wordt rechtstreeks door Google zonder aanpassingen zoals bijvoorbeeld Samsung ze doet geleverd.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/12/2015 14:16:36
Quote Anchor link
Oké, interessant. Mijn phone is blijkbaar alweer flink verouderd ;-)

Maar ik neem aan dat de browser dan wel open moet staan?
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

21/12/2015 14:26:23
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/12/2015 14:31:03
Quote Anchor link
Ah oke ... weer wat geleerd :)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

21/12/2015 15:20:39
Quote Anchor link
SMS?
 
Peter K

Peter K

22/12/2015 08:35:48
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 21/12/2015 09:37:55:
Je hebt het over een website en over push-berichten. Dit zijn 2 verschillende dingen. Een website speelt zich af in de browser, en zover ik weet zijn push-berichten ("Breaking news!") gekoppeld aan een native app. Via een website (lees browser) zul je dit soort push-berichten niet kunnen versturen. Je kunt wel een berichtje sturen op het moment dat een gebruiker zijn browser open heeft staan, maar ik weet niet of dat is wat jij bedoelt.



Klopt, ik ben daarom dus benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Eventueel een native app die gebruik maakt van webview en toch ook push berichten kan versturen.

Ik heb gekeken naar diverse app bouw programma's, om hier een login te doen en dan alle data op te halen via JSON.
Echter kon ik hier weer geen login scherm voor bouwen die communiceert met mijn eigen database en login gegevens.

Thomas van den Heuvel op 21/12/2015 15:20:39:
SMS?


Is dit nog van deze tijd? Ik heb daar wel al aan gedacht, maar dacht eerlijk gezegd dat dit vergane glorie zou zijn?
 
Randy vsf

Randy vsf

22/12/2015 09:43:36
Quote Anchor link
Quote:
Klopt, ik ben daarom dus benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Eventueel een native app die gebruik maakt van webview en toch ook push berichten kan versturen.


Kijk eens naar Ionic framework. Met dat framework schrijf ik zelf ook apps i.c.m angularJS.
Via visual studio kan je er zo mee aan de slag. Anders heb je flink wat te installeren.

Het framework is best uitgebreid. En je kan er veel mee. Je schrijft je app dan in html, css en javascript.

Voor push notificaties kan je dan weer de gratis service van google gebruiken.
Gewijzigd op 22/12/2015 09:45:06 door Randy vsf
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

22/12/2015 12:23:30
Quote Anchor link
Misschien een soort tussenoplossing zoals de webversie van WhatsApp gebruikt?

Als ik de browser niet op de voorgrond heb staan, krijg ik een soort bureaublad melding van een nieuw whatsapp bericht. Geen idee hoe zoiets gemaakt wordt, maar dat is misschien ook nog een optie.
 
Pipo Clown

Pipo Clown

22/12/2015 13:01:50
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 21/12/2015 09:37:55:
Je hebt het over een website en over push-berichten. Dit zijn 2 verschillende dingen. Een website speelt zich af in de browser, en zover ik weet zijn push-berichten ("Breaking news!") gekoppeld aan een native app. Via een website (lees browser) zul je dit soort push-berichten niet kunnen versturen.


kijk eens op de homepage van www.phphulp.nl en dan met name de rubriek "live op phphulp".
Uiteraard bekijk je dat in dit geval op een desktop :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/12/2015 13:24:04
Quote Anchor link
@pipo:

Je hebt mijn opmerking maar voor de helft geciteerd. Beetje jammer. Er stond namelijk ook nog:

Quote:
Je kunt wel een berichtje sturen op het moment dat een gebruiker zijn browser open heeft staan, maar ik weet niet of dat is wat jij bedoelt.

Dat is waar jij nu een voorbeeld van geeft.

De TS heeft het over een seintje buiten de browser om. Dus stel je telefoon staat op standby en ineens komt er een melding binnen.
 
Peter K

Peter K

22/12/2015 15:11:02
Quote Anchor link
Randy vsf op 22/12/2015 09:43:36:
Kijk eens naar Ionic framework. Met dat framework schrijf ik zelf ook apps i.c.m angularJS.
Via visual studio kan je er zo mee aan de slag. Anders heb je flink wat te installeren.

Het framework is best uitgebreid. En je kan er veel mee. Je schrijft je app dan in html, css en javascript.

Voor push notificaties kan je dan weer de gratis service van google gebruiken.


Heb je toevallig voorbeelden van realisaties m.b.v. het Ionic framework?
Het grote nadeel hieraan is echter wel dat het nog in Alpha fase is.


Ramon van Dongen op 22/12/2015 12:23:30:
Misschien een soort tussenoplossing zoals de webversie van WhatsApp gebruikt?

Als ik de browser niet op de voorgrond heb staan, krijg ik een soort bureaublad melding van een nieuw whatsapp bericht. Geen idee hoe zoiets gemaakt wordt, maar dat is misschien ook nog een optie.


Het nadeel van WhatsApp is dat ze eigenlijk geen berichten accepteren van developers (voor zover ik weet).
Ik ben in ieder geval al een berg mensen tegenkomen die vastlopen, omdat hun nummer geblokkeerd wordt door WhatsApp.

Hier heb ik ook al een opzet voor gemaakt dat werkt. Enige nadeel is dan dat je enkel nog maar berichten kunt versturen.
Het mooiste is natuurlijk om alle functionaliteiten op één manier aan te bieden.

Ozzie PHP op 22/12/2015 13:24:04:
De TS heeft het over een seintje buiten de browser om. Dus stel je telefoon staat op standby en ineens komt er een melding binnen.


Klopt helemaal! Ik zoek iets wat aangestuurd kan worden door mijn huidige setup.
En uiteraard moet het cross platform compatible zijn.



Toevoeging:
Randy vsf op 22/12/2015 09:43:36:
Voor push notificaties kan je dan weer de gratis service van google gebruiken.


Is dit dan te gebruiken voor alle platforms? Werkt dit dus voor IOS en Android en Windows?
Gewijzigd op 22/12/2015 15:14:25 door Peter K
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

22/12/2015 15:50:51
Quote Anchor link
Peter K op 22/12/2015 15:11:02:
Ramon van Dongen op 22/12/2015 12:23:30:
Misschien een soort tussenoplossing zoals de webversie van WhatsApp gebruikt?

Als ik de browser niet op de voorgrond heb staan, krijg ik een soort bureaublad melding van een nieuw whatsapp bericht. Geen idee hoe zoiets gemaakt wordt, maar dat is misschien ook nog een optie.


Het nadeel van WhatsApp is dat ze eigenlijk geen berichten accepteren van developers (voor zover ik weet).
Ik ben in ieder geval al een berg mensen tegenkomen die vastlopen, omdat hun nummer geblokkeerd wordt door WhatsApp.

Hier heb ik ook al een opzet voor gemaakt dat werkt. Enige nadeel is dan dat je enkel nog maar berichten kunt versturen.
Het mooiste is natuurlijk om alle functionaliteiten op één manier aan te bieden.


Nee ik bedoel niet om een whatsapp bericht te sturen, maar om te kijken naar een soort van notificatie / bureaublad melding die whatsapp zelf gebruikt in hun webversie. Dus als je whatsapp in je browser bekijkt.

Bijvoorbeeld Zopim.com doet dat ook, maar whatsapp gaf ik even als voorbeeld.
 
Randy vsf

Randy vsf

23/12/2015 09:42:55
Quote Anchor link
Peter K op 22/12/2015 15:11:02:

Heb je toevallig voorbeelden van realisaties m.b.v. het Ionic framework?
Het grote nadeel hieraan is echter wel dat het nog in Alpha fase is.


Jep is inderdaad nog in alpha. Maar het werkt al hartstikke goed!
je schrijft je app in html, css en JS en ionic zorgt ervoor dat je app op elk apparaat draait.

Voor voorbeelden kan je eens op ionic showcase kijken.

En mocht je met ionic aan de slag gaan is deze link ook wel handig Ionic push

Toevoeging:
Randy vsf op 22/12/2015 09:43:36:
Voor push notificaties kan je dan weer de gratis service van google gebruiken.


Is dit dan te gebruiken voor alle platforms? Werkt dit dus voor IOS en Android en Windows?
[/quote]

Dit is alleen voor android, Apple heeft er ook een aparte service voor.
Gewijzigd op 23/12/2015 09:43:27 door Randy vsf
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.