Vriend zoekt hulp.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Matciano van Wijk

Matciano van Wijk

26/10/2011 09:33:13
Quote Anchor link
Hallo,

ik loop tegen een probleem met mysql.
Ik heb dus een reservering systeem gebouwd. En alles goed en wel, maar nu wil ik de prijs van de bestelling berekenen.

De prijs is gedefinieerd in de tabel 'menus':

id (auto increment)
Naam (varchar)
prijs (INT)
opmerking (Varchar)

De bestelling wordt opgeslagen in 'bestelling'
id
bestelling
datum
begintijd
eindtijd
klantid (relatie aan naw (klantid))

De details worden opgeslagen in 'bestelling_detail'
bestellingid (relatie aan bestelling (id))

prijs (!Hier moet de prijs in komen te staan!!)

bij menu1t/m4 komen de id's van de bestelde menu's per persoon
menu1 (relatie aan menus(id)) (dus bijv. 1)
menu2( '' )
menu3
menu4

Dus stel 2 mensen hebben menu 1 besteld, 1 persoon heeft menu 3 besteld en menu4 blijft leeg.
Hoe krijg ik dan de prijzen bij elkaar opgeteld en in bestelling_detail opgeslagen?
Ik vraag hier niet om een script o.i.d. maar een suggestie voor een oplossing

Bij voorbaat dank.
 
PHP hulp

PHP hulp

09/05/2024 04:16:10
 
Aad B

Aad B

26/10/2011 09:45:09
Quote Anchor link
Je datamodel is verkeerd. Wat als iemand 5 menu's besteld? menu2,menu3,menu4 zijn fout.
Je moet in bestelling_detail per besteld menu een regel(record) aanmaken met uiteraard het bestelling id en dan is de totaalprijs makkelijk te berekenen met select sum(prijs) from bestelling_detail where bestellings_id = enz
Edit:
verander ook je topic titel eens
Gewijzigd op 26/10/2011 09:54:18 door Aad B
 
Matciano van Wijk

Matciano van Wijk

26/10/2011 10:05:45
Quote Anchor link
Mij datamodel is niet verkeerd, het fictieve restaurant heeft plaats voor max. 50 personen.
in bestelling_detail loopt menu1 door t/m menu50.
Per persoon kan maar 1 menu besteld worden. Dus wanneer er een reservering wordt geplaatst voor 50 personen hebben ze allemaal een menu.
 
Aad B

Aad B

26/10/2011 10:09:02
Quote Anchor link
Je datamodel is niet genormaliseerd en in mijn visie is dat verkeerd. Kennelijk in jouw visie niet. Misschien eerst eens iets leren over normaliseren?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.