wat is een framework?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jeroen VD

Jeroen VD

25/04/2012 23:07:18
Quote Anchor link
Naar mijn weten zijn er twee soorten 'uitbreidingen' voor een taal te vinden: een function library en een framework. Maar wat is het verschil hiertussen? Een function library geeft je extra functies, en met een framework kun je meer/andere dingen. Maar zijn die niet eigenlijk gewoon alletwee functions? (denkend aan jquery)

Met andere woorden: wanneer draagt een uitbreiding de naam function lib en wanneer framework?
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 01:44:10
 
Henk PHP

Henk PHP

25/04/2012 23:13:43
Quote Anchor link
Een function library is gewoon een aantal functies die handig samen verpakt zitten, op die manier kun je makkelijk taken in verschillende applicaties uitvoeren.

Een framework is veel meer dan dat. De clou zit hem eigenlijk in het woord:
een framework is soort omgeving waarin een heleboel standaard taken voor bepaalde applicaties al voor je uitgewerkt zijn.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan pagination, of een authenticatie. Hierdoor kun je sneller applicaties ontwikkelen aangezien niemand elke keer het wiel opnieuw wilt uitvinden. CakePHP is bijvoorbeeld zo'n framework. Ik was eigenlijk van plan om een CakePHP tutorial te maken, eentje met een simpel gastenboek ofzo. Misschien kun je dat dan doorlezen als ik ermee klaar ben ;)
Gewijzigd op 25/04/2012 23:14:11 door Henk PHP
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/04/2012 23:41:33
Quote Anchor link
Hmmm... stel we willen een auto (website) bouwen.

Een library zou je dan kunnen zien als de benodigde onderdelen die al werken. Je hebt bijvoorbeeld een koplamp die je aan en uit kunt zetten. Als je geen library zou hebben gehad dan zou je die complete koplamp helemaal zelf in elkaar moeten zetten. Alle onderdelen van de lamp zou je zelf moeten maken net als alle electronische verbindingen. Dankzij de library hoeft dit niet en heb je meteen een werkende koplamp. Behalve de koplamp bestaat de library uit nog veel meer losse onderdelen: 2 stoelen en een achterbank, motoronderdelen, een benzinetank, banden enzovoort. Nu is het aan jou om die onderdelen aan elkaar te koppelen en op de juiste plaats te zetten, logica in te bouwen totdat je uiteindelijk een werkende auto hebt gebouwd.

Een framework bevat ook alle onderdelen van de auto, maar het verschil is dat een hoop basisonderdelen al op de juiste plaats zitten en met elkaar verbonden zijn. De wielen zitten op de juiste plaats, de stoelen en de achterbank zijn al gemonteerd en zelfs het gaspedaal, de rem en de koppeling zitten al op hun plek en werken prima. Het enige wat jij nog moet doen is bepalen hoe de auto eruit komt te zien en of het een jeep wordt of toch maar een stationwagon. Kortom, de basis van de auto (website) is al klaar en jij hoeft alleen nog maar de inhoud en het uiterlijk te bepalen.

Dit is even heel kort door de bocht, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 
Q S

Q S

26/04/2012 00:02:36
Quote Anchor link
@ozzie die kopieer ik even, kan ik een hoop mensen blij mee maken
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/04/2012 00:08:15
Quote Anchor link
Prima, wel Copyright Ozzie PHP erbij zetten he :)
 
Q S

Q S

26/04/2012 00:11:34
Quote Anchor link
Haha no problemo
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/04/2012 00:12:44
Quote Anchor link
;)
 
Jeroen VD

Jeroen VD

26/04/2012 07:11:36
Quote Anchor link
Aah op die manier. Ik vroeg me dat opeens af... Bedankt voor de reacties!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.