Agenda met auto update

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pim Jansen

Pim Jansen

25/10/2005 17:34:00
Quote Anchor link
hallo,

ik ben bezig met een site voor jongeren centrum waar ik werk. Nu zijn we beland aan de agenda, en willen het graag koppelen aan een DB zodat je het niet handmatig hoeft te updaten.

nu heb ik echter een vraag, hoe maak ik dit precies...

de gegevens ophalen uit de DB lukt me nog wel, en het posten van nieuwe data ook.
maar het echte probleem begint:

hoe leest hij de actuele datum (server) en zorgt ervoor dat data dat na deze komt (dus wat al geweest is) niet meer getoond wordt.



hoop dat iemand kan helpen

Groeten Pim
 
PHP hulp

PHP hulp

11/05/2024 22:03:36
 

25/10/2005 17:55:00
 
Eric Cartman

Eric Cartman

25/10/2005 19:25:00
Quote Anchor link
Ik heb dat stukje effe doorgelzen, maar je zou het misschien zo kunnen doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$query
= mysql_query("SELECT datum FROM tabelnaam");
$datum_dag = date(j);

if (datum_dag < $query) {
  // record verwijderen of niet meer weergeven
}

else {
  // weergeven
}
?>


De code is niet helemaal goed, maar het is een beginnetje hoe je het zou kunnen doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt..!
 
Pim Jansen

Pim Jansen

25/10/2005 20:38:00
Quote Anchor link
ok dankjewel :D
 

26/10/2005 21:53:00
Quote Anchor link
@Jip: Waarom ga je iets in PHP doen wanneer de database dat veel sneller voor jou kan doen? De enige reden die ik daarvoor kan bedenken, is onwetendheid. Wanneer je een WHERE datum > NOW() toevoegt aan je query ben je er ook...

Dan kun je die if/else constructie ook richting prullenbak sturen, dat maakt je script nog weer sneller.

Wanneer jij iets uit de database wilt hebben, dan vraag je alleen om die gegevens die je nodig hebt. Vervolgens vraag je ook de database om de boel op te maken zoals jij het hebben wilt en krijg je een kant en klaar antwoord van je database terug. Je hoeft dan in PHP vrijwel niets anders meer te doen dan een echo. Een database is meer dan alleen een bak met gegevens, ga je er eens in verdiepen.
 

26/10/2005 22:08:00
Quote Anchor link
Tinus je hebt helemaal gelijk. Alleen gebruik ik standaard eigenlijk geen NOW() maar dat is mijn persoonlijke keuze.

En misschien is het beter om te gebruiken gelijkaan of groter dan.

Kortom:
SELECT * FRROM agenda WHERE datum >= NOW()


Offtopic:
Zie net: het is mijn 1000 ste post hier op dit forum!
Gewijzigd op 26/10/2005 22:09:00 door
 
- SanThe -

- SanThe -

26/10/2005 22:12:00
Quote Anchor link
@Tinus: Mooi antwoord. Maar weet jij toevallig een goede site waar dit soort dingen, die je dus direct in een query kan zetten, goed wordt uitgelegd? Ik zoek daar al een tijdje naar.
 
- SanThe -

- SanThe -

26/10/2005 22:17:00
Quote Anchor link
Webmakerij:
Zie net: het is mijn 1000 ste post hier op dit forum!


Ja, we worden allemaal oud. (geintje) ;-)

Gefeliciteerd Webmakerij, en dat je nog maar vaak mag posten.
 

27/10/2005 13:14:00
Quote Anchor link
@SanThe: Een query is niets anders dan een vraag. Wanneer jij een slimme vraag stelt, krijg je een slim antwoord terug. (Alleen vragen om de dingen die je nodig hebt) Wanneer je gebruik maakt van MySQL, bookmark dan de volgende url: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/index.html

Verder kun je op www.sqlcourse.com een online cursus sql doen.

Bedenk verder dat wanneer jij vergelijkingen in PHP gaat doen met gegevens die uit de database komen, je vrijwel altijd 'verkeerd' bezig bent. Een database is zoveel sneller dan een programmeertaal.

Zoek op de site van MySQL eens op 'date calculations' of 'date functions', dan krijg je een idee wat je allemaal met een datum (DATE of DATETIME) kunt doen.
 
- SanThe -

- SanThe -

27/10/2005 13:32:00
Quote Anchor link
@Tinus: Bedankt voor de tips.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

27/10/2005 13:40:00
Quote Anchor link
Hoi SanThe! Ik ben er weer. Ik heb een leuke download voor je: Een PDF met MySql datum en tijd functies.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

27/10/2005 13:41:00
Quote Anchor link
@ Tinus: ik neem aan dat je spreekt vanuit ervaring, maar heb je toevallig ook een link naar een testpagina, of heb je benchmark-gegevens? Ik zou graag willen weten hoeveel het verschil precies is.
 
- SanThe -

- SanThe -

27/10/2005 14:00:00
Quote Anchor link
Jan:
Hoi SanThe! Ik ben er weer. Ik heb een leuke download voor je: Een PDF met MySql datum en tijd functies.


Welkom terug Jan.
Bedankt voor de link. Ik heb de hele file maar even gedownload, en ik zal het eens aandachtig gaan bekijken.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

27/10/2005 14:06:00
Quote Anchor link
Hoi SanThe,

de belangrijkste staan daar wel in, volgens mij. En ik ben erg nieuwsgierig naar de onderbouwing van Tinus, want hoe sneller de queries, hoe beter :-)
 
Han eev

Han eev

27/10/2005 14:22:00
Quote Anchor link
Misschien tog maar slomer dan moeilijker ^^
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

27/10/2005 14:25:00
Quote Anchor link
Han:
Misschien tog maar slomer dan moeilijker ^^


Nou, dat *kan* een overweging zijn, soms. Als je weet dat een database niet heel groot wordt en dat je queries er eenvoudiger van worden EN dat het snelheidsverschil niet groot is, bijvoorbeeld.
 
Willem Jan Z

Willem Jan Z

27/10/2005 14:48:00
Quote Anchor link
Dit is toch niet moeilijk?

Haal de gegevens op (SELECT) waarvan de datum later of gelijk is aan (>=) nu ( NOW() )..

Wat ik me nu wel afvraag is of het nog uitmaakt hoe je je datum hebt op geslagen DATE of TIME of TIMESTAMP...
Gewijzigd op 27/10/2005 14:48:00 door Willem Jan Z
 

27/10/2005 15:31:00
Quote Anchor link
@Jan: Ik heb geen url's bij de hand, via Google kun je heel veel informatie over dit onderwerp vinden. Richt je dan even niet op MySQL maar op bijvoorbeeld Oracle of DB2. Dit zijn systemen die worden gebruikt voor echt grote databases. MySQL wordt over het algemeen toch gebruikt voor kleinere systemen waar de performanceverschillen niet zo belangrijk zijn.
 

27/10/2005 16:26:00
Quote Anchor link
Maar Oracle is ook duur(tot 50.000 euri's), ook dat is een van de redenen om MySQL te gebruiken!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.