Beste manier db structuur

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jordi Kroon

Jordi Kroon

18/03/2011 14:05:46
Quote Anchor link
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een forum:
Maar wat is nu de beste manier om de database structuur te maken voor catagorien?
Ik zat zelf hieraan te denken:


cat_id(A.I) | cat_naam | cat_slogan | rank


Rank is zegmaar de bevoegdheid:

1 = iedereen mag lezen
2 = alleen registreerde mogen lezen
enz
 
PHP hulp

PHP hulp

06/05/2024 16:11:29
 
Milo S

Milo S

18/03/2011 14:15:37
Quote Anchor link
Een forum is een complex systeem, zeker als je het goed wilt doen. Denk dus 2 keer na voor je er aan begint...

Als je categorieën wilt zul je op zo iets uitkomen:

categorie
- id
- parent_id
- title
- description
- rank

Denk bij de overige delen van het forum na over wat je waar wilt weergeven, dit kan namelijk wel enige problemen vormen in je Query. Zo heb ik zelf heel lang gedaan om op mijn index pagina de laatste post weer te geven. Dit wilde ik in een query doen, uit eindelijk niet met 1 query maar wel met 2...

Tip: Zorg dat je code overzichtelijk blijft!
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

18/03/2011 14:19:47
Quote Anchor link
Ik neem aan dat parent_id voor subcatagorien is of niet?
 
Kris Peeters

Kris Peeters

18/03/2011 16:54:41
Quote Anchor link
Wel ja, die categorieën staan in een hiërarchische structuur. Dat moet je op 1 of andere manier opvangen.

Een mogelijkheid is via een parent.
Subcategorieën van de categorie houden dan de id van de parent bij.

Als je nog iets avontuurlijker wil werken:
http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/hierarchical-data.html
Dit laatste laat een oneindig (nu ja ...) complexe boomstructuur toe.
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

18/03/2011 18:55:30
Quote Anchor link
@milo dat last post is toch niet zo moeilijk , Je maakt een extra colom in je database last_post ( ofzoiets ) dan als iemand een reactie geeft dan update je gewoon last_post met de datum van nu
 
Jaron T

Jaron T

18/03/2011 19:35:44
Quote Anchor link
Jordi kroon op 18/03/2011 18:55:30:
@milo dat last post is toch niet zo moeilijk , Je maakt een extra colom in je database last_post ( ofzoiets ) dan als iemand een reactie geeft dan update je gewoon last_post met de datum van nu


een extra kolom is totaal overbodig.. met mysql kan je dit gewoon oplossen :s
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

18/03/2011 19:43:54
Quote Anchor link
Je dat is waar ja het eerste wat in mij opkwam xD
 
Milo S

Milo S

19/03/2011 05:08:33
Quote Anchor link
Nee last post opzich is niet moeilijk, maar het kan voor problemen zorgen mits je ook het aantal posts en topics wilt weten. En dit niet met 5 queries tegelijk..
Maar extra kolom, is wel weer overdreven -_-'
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

19/03/2011 14:35:51
Quote Anchor link
@jordi: Dit is niet de goede manier! In ieder geval welke je in de eerste post noemt. je gebruikt id, naam, slogan en rank. Maar rank is een engels woord. In het nederlands betekend dit iets heel anders:

1rank de; v(m) -en 1 dunne twijg 2 vergroeid blad waarmee de plant zich aan een steunpunt vasthecht
2rank bn, bw lang en smal; slank

Aldus Van dale

Zorg er altijd voor dat als je gaat programmeren je 1 taal gebruikt. Of engels of nederlands. Als je dit door elkaar gaat gooien krijg je weer gedoe met benoeming van variablen en dergelijke. Plus als iemand anders door jou code gaat spitten is dat voor zo een persoon soms lastig te begrijpen wat het doet.
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

19/03/2011 14:57:45
Quote Anchor link
@The Dutch Guy , Ik zou het onthouden ja ik dacht trouwens dan rank alleen een engels worod was :P

Ik heb trouwens de last post op deze manier gedaan . Is dat slim?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$selectlast_post
= mysql_query("SELECT post_id, topic_id, post, author, date FROM sfi_posts WHERE topic_id = '". mysql_real_escape_string($topic_fetch['topic_id']) ."' ORDER BY date DESC LIMIT 0,1 ");
$fetchlast_post = mysql_fetch_assoc($selectlast_post);

?>



Last post by <?=$fetchlast_post['author'] ?> <br />
(<?=$fetchlast_post['date'] ?>)
Gewijzigd op 19/03/2011 15:00:48 door Jordi Kroon
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.