browser output: PHP of javascript?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 14:12:02
Quote Anchor link
Gewoon maar eens een leuke discussie.

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met PHP en javascript.

Je kunt een pagina grofweg op 2 manieren opbouwen.

1) Je laat alles renderen door PHP en je stuurt de complete html output naar de browser.

2) Je stuurt beperkte html naar de browser en vervolgens 'leuk je de pagina op' met javascript.

In situatie 1 wordt de server "zwaarder" belast. In situatie 2 hoeft er minder data verwerkt en verstuurd te worden, maar moet de browser meer werk doen.

Een voorbeeld:

Stel we willen in de browser informatie tonen via een tabel waarvan we alle "even" regels de kleur blauw willen geven en alle "oneven" regels de kleur rood. Via PHP kunnen we een foreach loop uitvoeren en ervoor zorgen dat iedere even regel de class "blauw" meekrijgt en iedere oneven regel de class "rood". Gevolg, PHP moet rekenen (de server wordt belast) en er moet per tabelrij meer data naar de browser worden verzonden, namelijk class="blauw" of class="rood".

We kunnen het bovengenoemde ook bereiken door gebruik te maken van Javascript (bijvoorbeeld jQuery). De tabel wordt dan naar de browser gestuurd zonder opmaak en via jQuery geef je aan dat alle even rijen blauw moeten worden en alle oneven rijen rood. De browser voert dit vervolgens uit. Een mogelijk nadeel hiervan zou kunnen zijn dat mensen geen javascript hebben ingeschakeld en dat de rijen dus niet om en om gekleurd worden.


Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Laten jullie zoveel mogelijk door PHP regelen (server wordt zwaarder belast en meer data-traffic), of sturen jullie juist "weinig" data naar de browser en laat je de browser vervolgens zelf via javascript een aantal handelingen uitvoeren. Of... houden jullie hier überhaupt geen rekening mee??? Ik ben heel benieuwd naar de reacties.
Gewijzigd op 09/05/2011 14:15:05 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 04:11:25
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

09/05/2011 14:16:48
Quote Anchor link
ik zou javascript puur voor de "effecten", het dynamischer maken van een pagina, gebruiken en php voor de rest
 
- SanThe -

- SanThe -

09/05/2011 14:26:36
Quote Anchor link
Ik gebruik nagenoeg geen Javascript.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 14:33:03
Quote Anchor link
Ik gebruik zelf ook weinig javascript, maar ik weet dat er programmeurs zijn die heel veel via javascript (vaak in combinatie met Ajax en jQuery) doen. Ze plaatsen dan alleen wat divjes op een pagina die vervolgens worden ingevuld via ajax. Via een jQuery plugin wordt dan de opmaak geregeld. Zelf vind ik dit ook vrij 'onnatuurlijk' aanvoelen, maar er valt iets voor te zeggen omdat je data traffic beperkt en het risico is niet groot aangezien de meeste mensen javascript hebben ingeschakeld.

Maar ik ben dus beniewd of er ook mensen hier zijn die wel veel via javascript / jQuery doen.
 
- Mark -

- Mark -

09/05/2011 15:59:25
Quote Anchor link
Ik probeer altijd zo weinig mogelijk javascript te gebruiken. Vooral als het niet nodig is. Over de server heb ik namelijk controle, over de browser van de bezoeker niet.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 16:13:01
Quote Anchor link
Dit is inderdaad een zeer terechte opmerking. Zou je dan moeten stellen dat je zoveel mogelijk met PHP moet doen, tenzij het echt niet anders kan?
 
- Mark -

- Mark -

09/05/2011 16:25:55
Quote Anchor link
Ik zorg er in ieder geval voor dat gebruikers een terug val optie hebben. Je kunt met javascript een hele hoop leuke dingen doen. Veelal op het gebied van gebruikers ervaring. Maar iets dat in zijn geheel niet werkt is natuurlijk nooit leuk voor een bezoeker.

En iets als gebruik die of die browser voor optimaal gebruik is niet echt het idee achter het internet.
 
Kees Schepers

kees Schepers

09/05/2011 17:18:37
Quote Anchor link
Het is erg lastig om hier een maatstaf in te maken. Sinds de komst van ExtJS, Mootools, JQuery etc is het wel erg verleidelijk om meer in JavaScript te ontwikkelen om wat load bij de client neer te leggen. Zeker nu browsers stabieler en beter worden.

Ik zelf gebruik voornamelijk javascript voor effecten en niet echt veel voor de decoratie.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 18:24:45
Quote Anchor link
Maar stel dat je bijvoorbeeld de hoeken van een divje rond wil maken. Dit kan met css3 of html5 maar niet iedere browser ondersteunt dit.

Je kan het dan oplossen door afbeeldingen te gebruiken, zodat je zeker weet dat iedereen ronde hoeken heeft. Maar je kunt ook jQuery hiervoor gebruiken. Maar is dat "slim"? Of dan toch maar voor afbeeldingen kiezen?
 
- Mark -

- Mark -

09/05/2011 18:35:08
Quote Anchor link
Ik gebruik daar gewoon CSS3 voor. De mensen met een browser die het niet ondersteunen hebben gewoon pech. Het is niet zo dat ronde hoeken noodzakelijk zijn voor de werking van de website. En het maakt in de meeste gevallen echt niet uit of een submit button / div ronde hoeken heeft of rechte. Ik zou er niet teveel "backup" oplossingen voor bedenken. Je website wordt er alleen maar langzamer door.

Het is zeer zeker een pluspunt als een website er mooi uit ziet maar het staat niet boven aan het lijstje. Althans niet in mijn geval, een goede werking / gebruikers ervaring "In dit geval dus snelheid" zie ik liever.
Gewijzigd op 09/05/2011 18:39:19 door - Mark -
 
Niels K

Niels K

09/05/2011 18:43:01
Quote Anchor link
Ik maak altijd eerst de website geheel in PHP. Ik weet dan dat het voor 100 procent werkt (afgezien van de bugs die er natuurlijk altijd wel in zitten). Daarna ga ik pas met Javascript aan de slag.

Maar er zijn ook projecten waar ik alleen met javascript werk, simpel omdat de klant het wil.

Het kan dus per project verschillend zijn.
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

09/05/2011 18:56:14
Quote Anchor link
Javascript. Heel leuk onderwerp (:

Vroeger maakte ik mijn sites puur in PHP. Dat wil zeggen: Ze draaiden wanneer de browser geen javascript toe liet.

Mensen kozen daarvoor omdat er met js via lekken in de browser kwaad gedaan kon worden. Dit wordt met de nieuwere techonologie van de browsers (en de achterblijvende technologie van javascipt; het wordt namelijk niet meer verder ontwikkeld) de wereld uit geholpen.

Veel mensen zetten hun javascript dan ook niet meer uit.
Dat is voor mij de reden om er wel van uit te gaan dat de browser javascript uitvoert. CSS3 en HTML5 doe ik echter nog niet. Heel jammer maar de ondersteuning is nog te laag.

Javascript wordt voor mij steeds meer een onderdeel van de basis van een site. (Denk hierbij niet aan het opnieuw laden van de meuk die op elke pagina terecht moet komen). Met een slimme manier kan je dit zelfs on opgemerkt doen.

Voor mij betekent javascript steeds minder 'effecten' en steeds meer functionaliteit. Vooral met de komst van jQuery, mootools, prototype etc. kan je steeds meer makkelijker.

Het komt er dus op neer dat ik steeds meer javascript gebruik. Niet omdat het de server minder zou belasten maar omdat ik het gebruikers vriendelijker vind!
 
Niels K

Niels K

09/05/2011 18:58:26
Quote Anchor link
Dat is nu ook mijn punt waarvoor ik javascript gebruik: Gebruiksvriendelijkheid.

Goed geformuleerd!
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

09/05/2011 19:01:15
Quote Anchor link
Oeps! Was het woord 'gebruikersvriendelijkheid' toch aan elkaar.
En bedankt (:, mooi dat iemand hetzelfde denkt.
Gewijzigd op 09/05/2011 19:01:38 door Joris van Rijn
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 19:29:40
Quote Anchor link
Niels Kieviet op 09/05/2011 18:43:01:
Maar er zijn ook projecten waar ik alleen met javascript werk, simpel omdat de klant het wil.

Kun je eens een voorbeeld noemen waarom een klant dit wil?
 
Niels K

Niels K

09/05/2011 19:32:30
Quote Anchor link
Quote:
Kun je eens een voorbeeld noemen waarom een klant dit wil?

Jawel, er was eens een klant die alles 'live' wilde.. Alles werd vernieuwd met 1 groot AJAX request.

Toen had ik nog nooit gehoord van comet en zulk soort geneuzel. Dus dat waren allemaal tellertjes en om de zoveel seconden een request.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 19:35:15
Quote Anchor link
Comet??? Daar heb ik dan ook nog nooit van gehoord :)
 
Niels K

Niels K

09/05/2011 19:35:59
Quote Anchor link
Real time data streaming. klik, een mooi project.
Gewijzigd op 09/05/2011 19:36:35 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 19:40:04
Quote Anchor link
ah, oke... interesting....best pittig lijkt me.. andere manier van werken
 
Niels K

Niels K

09/05/2011 19:40:44
Quote Anchor link
Daar heb je gelijk in.. Maar voor een chat is dat wel leuk.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/05/2011 19:43:27
Quote Anchor link
ja inderdaad... leuk om een keer als projectje te doen!
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.