Versio

Content

Overzicht Reageren

RT

RT

24/07/2007 23:23:00
Quote Anchor link
Sorrie dat ik hierover een nieuw topic open..

Ik vraag me af hoe jullie content opslaan van statische pagina's. Gooien jullie dit in een db, of in een plain-text bestand?

Hoe kan ik het beste mijn pagina structuur regelen? Gewoon alles in een db gooien met een tabel pagina's en een tabel content?

Alvast bedankt!

PHP hulp

PHP hulp

24/05/2012 06:54:56
Gesponsorde koppelingen:
BHosted Hosting al vanaf € 1,- per maand

Controleer nu gratis jouw domeinnaam:

Tommy Masschelein

Tommy Masschelein

24/07/2007 23:26:00
Quote Anchor link
Meestal gooi ik zoveel mogelijk in een DB
met 3 velden id, titel, tekst.
Dat lijkt met het nuttigst en waarschijnlijk is SQL sneller dan het uitlezen van
(grote) textfiles.

Arend a

Arend a

24/07/2007 23:29:00
Quote Anchor link
Wat bedoel je met content van statische pagina's? Het zou je vraag flink verduidelijken als je deze twee begrippen even zou toelichten voor jouw situatie.

Bij mij is namelijk statische content een tegenspraak, omdat ik content en lay-out doorgaans zoveel mogelijk scheid. Dat wil zeggen dat content (inhoud, teksten of andere data) doorgaans in een database verdwijnen, lay-out in templates worden opgeslagen. Omdat het in een database staat wordt het elke keer opnieuw opgevraagd en is het wat mij betreft geen statische pagina.

RT

RT

24/07/2007 23:40:00
Quote Anchor link
Mmm sorrie ik ben inderdaad niet duidelijk.
Ik werk niet met templates..
Ik werk met een layout, waarin ik de content include. Ik gebruik inderdaad het verkeerde woord (statisch), maar daarmee bedoel ik plain text. Dus geen php-pagina's. Ik zal even proberen uitleggen hoe ik te werk ga:

index.php
-------------------
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<html>
<head>
<title>title</title>
</head>
<body>
//afhankelijk van op welke pagina je klikt, wordt hier de content geinclude
</body>
</html>

Stel nu dat de content het volgende is:

tekst tekst tekst dus gewone plain text

Nu is mijn vraag moet ik dit in de db stoppen?
En php-pagina's, moet ik deze ook in de db stoppen?

Arend a

Arend a

24/07/2007 23:43:00
Quote Anchor link
Tommy: sql is an sich niet sneller dan het uitlezen van tekstfiles. Het is wel sneller dan het <b>verwerken</b> bij complexere operaties ivm flat-file databases. (bijvoorbeeld grote hoeveelheid operaties als split, if's en whiles en cross references naar andere text files) van tekstfiles in php.

Maar ik betwijfel of het (veel of uberhaupt) sneller zou zijn (of dat snelheid uberhaupt een issue is) bij het maken van verschillende tekstbestanden voor losse pagina's.

RT

RT

24/07/2007 23:47:00
Quote Anchor link
Het gaat mij ook niet hoofdzakelijk om de snelheid, ik vraag me gewoon af hoe ik dit oplos. Ik vraag me af hoe jullie dit oplossen / hoe jullie database modellen eruitzien áls je het al in de database zet.

Jan geen

Jan geen

24/07/2007 23:54:00
Quote Anchor link
ik zet dan gewoon html in de .php pagina

RT

RT

25/07/2007 00:00:00
Quote Anchor link
Ja zo begint iedereen inderdaad. Maar ik vind dit niet net en ik vraag me af hoe het anders kan.

Robert Deiman

Robert Deiman

25/07/2007 00:24:00
Quote Anchor link
Statische content zou ik in een .php of .html pagina opslaan (los van je layout) en die inderdaad includen. Anders moet je meerdere pagina's (of een heel grote pagina maken -> lange laadtijd) met daarin ook elke keer de layout. Dat je de layout scheid van de content is al een goede zaak.

Ik zet het zelf ook vaak in de database, omdat ik het gemakkelijk aan wil kunnen passen. (Dit is dus al geen statische content, maar ik wil alles aan kunnen passen, ook al zou ik dat misschien nooit doen)
Behalve het menu, wat vaak ook statisch is voor bijv. een bedrijfswebsite, zet ik het dus niet in de layout zelf. Het menu vaak wel, omdat dat op een bepaalde manier in de layout verweven zit. (dit doe ik ook wel eens niet, ligt er maar net aan)

RT

RT

25/07/2007 09:58:00
Quote Anchor link
Ok. Bedankt. Ik ga geen database gebruiken, en ik kan het later alsnog aanpassen als ik het wel zou willen.

Edit:

Stel nou dat ik op een bepaalde pagina links een menuutje wil genereren met categorieën, dan wordt het dus toch een stuk aantrekkelijker om alles in een database te zetten of niet?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door RT

Tommy Masschelein

Tommy Masschelein

25/07/2007 11:05:00
Quote Anchor link
uhm dan wel.
Ik heb een systeem dat ik X aantal pagina's aan mijn website kan toevoegen.
Die worden dan uit DB gehaald

Arend a

Arend a

25/07/2007 17:26:00
Quote Anchor link
Ik ben zelf geen fan van html in mijn php. Omwille van leesbaarheid en duidelijkheid scheid ik graag content van mijn html, en maak ik een aparte file waarin de data in de html wordt geecho'ed. Deze manier van programmeren vind ik zelf erg fijn en overzichtelijk werken.

Om de code van de html te scheiden gebruik ik soms smarty (template manager), of soms echo ik het gewoon in een ander (te includen) php bestand.

Overzicht Reageren