Versio

FTP fouten

Overzicht Reageren

Chi Lion

Chi Lion

29/10/2010 11:50:15
Quote Anchor link
Als ik een (eerder via een formulier) upgeload filmpje wil downloaden met Filezilla of Dreamweaver oid krijg ik een 550 fout, file does not exist or there is a permisson problem.

Iemand die dat kent en een oplossing heeft?

PHP hulp

PHP hulp

24/05/2012 18:09:09
Gesponsorde koppelingen:

Arjan -

Arjan -

29/10/2010 11:52:10
Quote Anchor link
Laat eens wat van je code zien.... En heb je de doelmap een CHMOD 755 / 777 meegegeven?

Hier kunnen wij natuurlijk weinig mee zo...
Gewijzigd op 29/10/2010 11:52:25 door Arjan -

- Ricardo -

- Ricardo -

29/10/2010 11:54:43
Quote Anchor link
Ja, PHP is de "eigenaar" van het filmpje omdat PHP het filmpje heeft geupload, daarom mag je er met filezilla of dreamweaver niet meer bij.

Is ook lekker omdat je nu het filmpje alleen nog maar met PHP kan verwijderen.

Oplossing:

Doe na het uploaden van het filmpje dit :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
chmod('pathvanjegeuploadefimpje', '666');
Gewijzigd op 29/10/2010 11:56:59 door - Ricardo -

Arjan -

Arjan -

29/10/2010 11:57:39
Quote Anchor link
Quote:
Ja, PHP is de "eigenaar" van het filmpje omdat PHP het filmpje heeft geupload, daarom mag je er met filezilla of dreamweaver niet meer bij.

PHP staat toch lost van FTP, of zie ik dat verkeerd? Met FTP heb je altijd toegang tot alle bestanden op je server lijkt mij.
Volgens mij zit er dan meer een fout in de configuratie van de webserver / php dan dat dit een normaal fenomeen is.

- Ricardo -

- Ricardo -

29/10/2010 12:00:17
Quote Anchor link
Je zit verkeerd. PHP heeft de bestanden op het Linux systeem geupload, en omdat PHP de bestanden heeft gecreëerd is de user waaronder PHP draait de eigenaar van de bestanden, en de standaard chmod die PHP aan die bestanden geeft is dat alleen PHP zelf de bestanden weer mag wijzigen / verwijderen.

De FTP daemon die op de server draait draait weer onder een andere user, die dus geen rechten heeft over de bestanden als PHP deze aanmaakt, waardoor je ze dus niet meer kan verwijderen en wijzigen, en soms zelfs ook niet meer lezen. Door direct na het uploaden met PHP de chmod te veranderen (wat dus alleen met PHP kan omdat de PHP user de owner is van de bestanden) kan je er met FTP weer wel bij.

Arjan -

Arjan -

29/10/2010 12:04:11
Quote Anchor link
Is dit een probleem bij specifieke bestandstypen? Want ik heb hier nog nooit last van gehad. Alle bestanden die ik upload met PHP kan ik op de Linux server zonder problemen downloaden via een FTP cliënt. Maar goed, ik geloof je, maar ik denk wel dat dit probleem ook zonder te chmodden opgelost kan worden.

TJVB tvb

TJVB tvb

29/10/2010 12:07:57
Quote Anchor link
dat ligt er ook aan hoe je server is ingericht.
Je kunt heel netjes regelen dat de website onder een bepaalde user draait. Maar bij veel shared hosting zie je dat websites onder een standaard user draaien waarbij je dit soort rechten problemen kunt krijgen.

Hertog Jan

Hertog Jan

29/10/2010 13:31:26
Quote Anchor link
Ik heb ook wel eens zoiets gehad, als ik via mijn CMS afbeeldingen uploade werd deze niet weergegeven (wel upgeload) maar omdat de rechten niet goed waren kon niemand de afbeelding bekijken.

Overzicht Reageren

Get Adobe Flash player