Hoe opstartvolgorde veranderen in BIOS.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Robert Jansen

Robert Jansen

16/11/2015 19:56:36
Quote Anchor link
Hallo,

Ik heb ubuntu 14 gedownload en op een dvd gezet. Vervolgens in de dvd lader gestopt en de computer opnieuw opgestart, maar ubuntu start niet op.
Volgend de website van ubuntu heeft dat te maken met de opstartvolgorde.
Vervolgens staat er op de website:
http://www.vista-helpdesk.nl/tips-a-tricks-windows-vista/222-bios-opstartvolgorde-aanpassen.html

dat je in de BIOS naar boot moet gaan en dan naar 'Boot Device Priority'.
Maar Boot Device Priority staat niet in mijn BIOS.

mijn vraag is: hoe moet ik dan ubuntu opstarten?

alvast bedankt.
 
PHP hulp

PHP hulp

29/04/2024 09:46:40
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/11/2015 20:04:08
Quote Anchor link
Is het niet tijdens het bootproces voordat je OS wordt opgestart (de POST, Power-On Selft Test) een andere knop om de Boot Order aan te passen. Soms is het F2.

Zorg eens voor een koude start van je PC met je monitor van tevoren aan, en kijk eens goed of je in luttele seconden iets over de Boot Order ziet staan.
 
Robert Jansen

Robert Jansen

16/11/2015 20:13:42
Quote Anchor link
bedankt voor info,

ik zie geen andere knop om in de boot order te komen.

Toevoeging op 16/11/2015 20:16:33:

is er ook een andere manier om ubuntu te openen?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/11/2015 20:29:57
Quote Anchor link
Manual van je moederbord even erbij pakken? Het verschilt behoorlijk per merk of model.
Ik kan me niet indenken dat het niet in je BIOS staat. Soms heeft het een andere naam.
Gewijzigd op 16/11/2015 20:32:51 door - Ariën -
 
Johan K

Johan K

16/11/2015 23:16:24
Quote Anchor link
Je kan ook de wubi installer gebruiken, maar volgens mij is die al outdated en zowiezo niet verstandig om zo Ubuntu te installeren.

Maar je BIOS moet je in kunnen komen, en soms hoeft dat niet eens.

1. Zet je computer *HELEMAAL* uit. Geen sluimerstand, geen standby. Uit, desnoods haal je de stekker eruit en stop je hem weer terug.
2. F2, F12 zijn 9 van de 10 keer de toets om je BIOS in te komen, druk die snel achter elkaar in desnoods om de beurt.

Als je dan in de BIOS bent moet je zoeken, elke fabrikant heeft vrijwel zijn eigen bios met zijn eigen menus. Hierin kunnen wij jouw niet echt assisteren. Gewoon zoeken, geen dingen veranderen die niet met de boot device priority te maken hebben. Maak de wijzigingen, soms is dat + / -, soms pgup / pgdown, soms gewoon enter en pijltjes toetsen nogmaals, kunnen we je niet echt mee helpen.
Zorg dan dat de DVD drive bovenaan staat, save & exit en wacht tot hij van de DVD op start.

In sommige gevallen werkt F6 of F10 als een "boot menu" zodat je simpelweg kan selecteren van welk apparaat je wilt opstarten.

Als jij UEFI in je BIOS heb staan, moet deze uitgezet worden (dit is bij recentere computers) anders werkt het zowiezo niet.


Laatste optie, SATA drives zijn hot-plugable, dit betekend dat je de SATA kabel uit je HDD kan trekken zodat de computer automatisch andere opstart apparaten gaat zoeken. Doe dit als je computer uit staat en zet hem dan aan. Wacht tot hij van zijn DVD probeert op te starten en steek de kabel er weer terug in.
Dit is alleen aan te raden als je "echt" geen andere oplossingen heb.
 
Ivo P

Ivo P

17/11/2015 09:25:55
Quote Anchor link
De DEL knop wil ook wel de toegangsknop zijn.

Maar googel eens op het merk van je pc + de term bios.

Maar is het toegang krijgen tot de bios het probleem? Want "staat niet bij mijn bios" geeft een beetje aan dat je wel degelijk in de bios bent gekomen.

Heb je dan ook de verschillende tabs bezocht, of alleen het eerste scherm gezien? de pijltjes horizontaal zijn mogelijk de toegang tot de verschillende tabs.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.