Lastige query over drie tabellen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Roberto Beer

Roberto Beer

07/06/2009 20:53:00
Quote Anchor link
Beste mensen,

Ik ben bezig aan een webwinkel. Heb al eens eerder een gemaakt, maar deze is lastiger.

De query moet een tabel opleveren die alle binnengekomen orders op een rijtje zet.

Ik heb 4 tabellen waar de informatie vandaan moet komen:

KLANTEN
id | voornaam | achternaam | etc...

ORDERS
id | klanten_id | datum

ORDERREGELS
orders_id | producten_id | aantal

PRODUCTEN
id | naam | prijs

Wat ik wil maken is een overzicht (een tabel) van de binnengekomen orders.

Ik heb al een vrij lange query; die gaat als volgt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
$sql = "SELECT orders.id, orders.datum, orders.status, klanten.voornaam, klanten.achternaam, count(producten.id) as aantal, sum(producten.prijs) as waarde, orderregels.orders_id, orderregels.producten_id, sum(orderregels.aantal) as totaalaantal
            FROM orders, klanten, orderregels, producten
            WHERE orderregels.orders_id = orders.id
                AND producten.id = orderregels.producten_id
                AND klanten.id = orders.klanten_id";


Het is een query die goed werkt. Het levert veel waardevolle informatie. Wat ik echter nog graag zou willen zien is de totale waarde van zo'n order. Als er zeg maar 2 producten van 50 euro zijn besteld, en 3 producten van 100 euro, dat er dan staat: Totale waarde: 400 euro.

Hoe zou ik dat het best kunnen doen?

Alvast heel erg bedankt,

Robbert
 
PHP hulp

PHP hulp

16/05/2024 09:42:22
 
Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

07/06/2009 21:13:00
Quote Anchor link
Lees eens een tut over GROUP BY, daar probleem bij de sql
 
Roberto Beer

Roberto Beer

07/06/2009 22:32:00
Quote Anchor link
Sorry... ik zie nu dat ik een deel van de query ben vergeten te plaatsen

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
GROUP BY orders.id


komt er nog achteraan. Het komt er allemaal goed uit, maar waar ik benieuwd naar ben is hoe ik de totale waarde van de order laat zien.
 
Noppes

Noppes

07/06/2009 22:37:00
Quote Anchor link
Tja, je mist nogal wat velden in je group by om een betrouwbare sum te verkrijgen...

Dus toch maar het advies van Klaasjan opvolgen
http://www.w3schools.com/sql/sql_groupby.asp
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Noppes
 
Joren de Wit

Joren de Wit

07/06/2009 22:39:00
Quote Anchor link
De query die je in je eerste post hebt staan is niet correct, ondanks dat hij misschien juiste waarden lijkt te retourneren. Zodra je groepeert op een bepaalde kolom (orders.id) is het niet meer mogelijk om afzonderlijke velden uit dezelfde tabel of andere gekoppelde tabellen op te halen.

Een niet goed ingestelde MySQL database doet vermoeden dat de query wel goed uitgevoerd wordt, maar in werkelijkheid worden er gewoon willekeurige waarden voor die velden geretourneerd. Zie ook deze handleiding over het juiste gebruik van GROUP BY.

Het komt er dus op neer dat je aparte queries uit zult moeten voeren voor het opvragen van de orderdetails (id, orderregels en bijbehorende producten) en voor het berekenen van aantallen en totalen.
 
Noppes

Noppes

07/06/2009 22:41:00
Quote Anchor link
"Het komt er dus op neer dat je aparte queries "

Nop niet noodzakelijkerwijs nodig... het kan in 1 query
 
Joren de Wit

Joren de Wit

07/06/2009 22:47:00
Quote Anchor link
Noppes schreef op 07.06.2009 22:41:
Nop niet noodzakelijkerwijs nodig... het kan in 1 query
De query zoals hij daar staat levert geen correcte resultaten op. Zodra je groepeert op orders.id is het onmogelijk om bijvoorbeeld nog alle orderregels.product_id apart op te halen. Als je de missende velden dan aan je GROUP BY zou toevoegen (ie. orderregels.product_id), leveren de aggregate functies niet meer de gewenste resultaten.

ps. Net zo min is het bepalen van het totaal van alle orders mogelijk in deze query, aangezien je dan alle orders als 1 groep beschouwt en je dus geen afzonderlijke gegevens per order kunt selecteren.

pps. Wat betreft de totaalprijs van de orders is er trouwens nog een belangrijk feit waar je rekening mee moet houden. Zodra een order geplaatst wordt, ligt de prijs daarvan vast. Prijzen van producten afzonderlijk kunnen in de toekomst echter wijzigen waardoor in de huidige opzet de orderprijs ook zou wijzigen. Dat is ongewenst en dus zou je ervoor moeten kiezen om de prijs van de order ook in de orders tabel op te nemen. Het berekenen van een totaalprijs van alle orders is in dat geval een fluitje van een cent!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
 
Roberto Beer

Roberto Beer

07/06/2009 22:52:00
Quote Anchor link
Hé Blanche,

Bedankt voor je reactie, maar volgens mij is er niets mis met mijn query, het geeft juiste resultaten, er groepeert mooi op orders.id.

En volgens mij worden er ook geen 'willekeurige waarden' geretourneerd.

Ik zat ook te denken aan aparte queries, maar toen dacht ik dat het vast wel in 1 query moet kunnen, ik weet alleen niet hoe.

Omdat je moet vermenigvuldigen en optellen.

Je moet de prijs nemen, die in de tabel PRODUCTEN staat, en die vermenigvuldigen met het aantal dat in de tabel ORDERREGELS staat, wanneer deze twee tabellen met elkaar gelinkt zijn dmv de id's (in ORDERREGELS staat producten_id).

En dat moet dan voor ieder product dat in de order is opgenomen.

Ik loop al vast als ik eraan denk. Noppes, jij zegt dat het in één query kan, hoe zou ik dat kunnen doen?

Groeten,

Robbert
 
Joren de Wit

Joren de Wit

07/06/2009 22:54:00
Quote Anchor link
Zie mijn vorige reactie, die geeft eigenlijk antwoord op al je vragen :)
 
Roberto Beer

Roberto Beer

07/06/2009 22:58:00
Quote Anchor link
Blanche, wat je zegt over het veranderen van de prijs, daar heb je gelijk in. Dat is een hele goede tip, dat had ik waarschijnlijk over het hoofd gezien, super bedankt :)

Ik zal de prijs van het moment opnemen in de ORDERREGELS-entry, zodat wanneer de prijs verandert in PRODUCTEN een eerdere order niet wordt aangetast.

Blanche, zou je dan weten hoe ik dan die informatie die ik graag wil hebben, zoals welke producten zijn opgenomen in een order, en wat voor totale waarde die dan hebben, kan opvragen met een query?
 
Joren de Wit

Joren de Wit

07/06/2009 23:09:00
Quote Anchor link
Quote:
welke producten zijn opgenomen in een order, en wat voor totale waarde die dan hebben
Zoals je zelf al ziet, zijn dat twee verschillende vragen dus zul je daar ook twee verschillende queries voor moeten gebruiken.

In eerste instantie 1 query waarmee je alle productinformatie per order ophaalt en ten tweede een waarmee je de totale waarde van alle orderregels (de som van de nieuwe waardes die je per orderregel opslaat) bepaalt.

Dus iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SELECT
    p.naam,
    p.omschrijving,
    o.aantal
FROM
    orderregels AS o
INNER JOIN
    producten AS p
        ON p.id = o.product_id
WHERE
    o.order_id = 123

Dit haalt alle van alle producten van order 123 de naam, omschrijving en aantal op.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
SELECT
    SUM(totaal) AS order_totaal
FROM
    orderregels
WHERE
    o.order_id = 123

En dit bepaalt de totaalprijs van order 123.
 
Roberto Beer

Roberto Beer

07/06/2009 23:29:00
Quote Anchor link
Bedankt Blache,

Maar... ik begrijp het niet helemaal.

Dit zijn twee queries die uitgevoerd kunnen worden als het id bekend is.

Dan kan ik 'mijn eigen' query blijven gebruiken, en per rij ($row = mysql_fetch_array($result)) een nieuwe query beginnen die gebaseerd is op $row['id']?

Ik hoop dat je het nog begrijpt. Mijn bedoeling is namelijk nog steeds om een overzicht te krijgen.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

07/06/2009 23:38:00
Quote Anchor link
Maar ik neem aan dat als je een overzicht van alle orders wilt geven, je niet ook nog eens alle producten per order weer wilt geven?

In dat geval zou ik een subquery gebruiken om per order de totaalprijs uit de orderregels tabel te bepalen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
SELECT
    o.id,
    o.datum,
    o.status,
    k.voornaam,
    k.achternaam,
    ( SELECT SUM(totaal)
      FROM orderregels
      WHERE order_id = o.id
    ) AS order_totaal
FROM
    orders AS o
INNER JOIN
    klanten AS k
        ON k.id = o.klanten_id
 
Roberto Beer

Roberto Beer

07/06/2009 23:52:00
Quote Anchor link
Blanche :) Helemaal top!!! Echt heel erg bedankt.

Ik kom nu uit op 1 grote query, ik heb jouw subquery gebruikt in de hoofdquery. (maar dat is volgens mij ook de bedoeling van een subquery/dat is ook jouw bedoeling)

Wil je er naar kijken, want je had kritiek op mijn query.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
$sql = "SELECT orders.id, orders.datum, orders.status, klanten.voornaam, klanten.achternaam, count(producten.id) as aantal, orderregels.orders_id, orderregels.producten_id, (SELECT SUM(aantal * prijs) FROM orderregels WHERE orderregels.orders_id = orders.id) AS order_totaal
            FROM orders, klanten, orderregels, producten
            WHERE orderregels.orders_id = orders.id
                AND producten.id = orderregels.producten_id
                AND klanten.id = orders.klanten_id";
GROUP BY orders.id
ORDER BY orders.id DESC;


Waarom gebruik jij bijvoorbeeld INNER JOIN, en ik niet?
 
Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

08/06/2009 00:27:00
Quote Anchor link
Jij gebruikt ook INNER JOIN alleen Blanche noemt het expliciet
a = b is namelijk ook een INNER JOIN
 
Joren de Wit

Joren de Wit

08/06/2009 10:01:00
Quote Anchor link
De query die je nu gebruikt klopt nog steeds niet helemaal. Je kunt namelijk nooit de juiste waarden voor orderregels.orders_id en orderregels.producten_id selecteren zolang je groepeert op orders.id. Dat MySQL zo'n fout wel toestaat, is een tweede.

Voor het resultaat van deze query is het verder ook helemaal niet nodig om deze velden op te halen, dus ik zou dat gewoon achterwege laten.
 
Roberto Beer

Roberto Beer

08/06/2009 14:51:00
Quote Anchor link
Je hebt gelijk Blanche, ik dacht dat 'ie goed werkte. Maar er komt alleen een juist totaalbedrag/totaal aantal uit wanneer er maar 1 product is opgenomen in de order. Met andere woorden, de query levert alleen maar het resultaat van de eerste orderregel, en niet van alle orderregels die zijn opgenomen in een order.

Omdat ik op order (orders.id) groepeer kan ik niet data uit verschillende orderregels ophalen, begrijp ik.

Maar ik zou het toch erg mooi vinden om het order_totaal op te nemen in het overzicht, zodat ik de query er ook op kan sorteren (ASC/DESC). Daarvoor is 1 query nodig, maar is dat uberhaupt mogelijk?

Anders zal ik toch een tweede query gebruiken die per $row die het terugkrijgt uit de hoofdquery een SELECT statement uitvoert om de orderregels op te halen uit de order mbv van $row['id'] (orders.id)

Misschien niet zo'n elegante oplossing, maar het is natuurlijk fijn voor de gebruiker om in het overzicht de totale waarde van een order te kunnen zien.

Nadeel is wel dat de tabel niet gesorteerd kan worden op de totale waarde, omdat deze niet uit de hoofdquery komt.

Adviezen?
 
Roberto Beer

Roberto Beer

08/06/2009 15:25:00
Quote Anchor link
Beste mensen,

Jullie kunnen mijn vorige berichtje negeren. Ik had een foutje zitten (met de sleutel) in de orderregels-tabel, waardoor de output er niet goed uitkwam.

Het werkt, ik kan nu sorteren op totale waarde en totaal aantal artikelen in een order (mbv de subquery die Blanche me eerder gaf). Natuurlijk heb ik geen lijstje van bestelde producten in het overzicht, maar dat hoefde ik ook niet.

Ik heb orderregels.orders_id en orderregels.producten_id weggelaten, omdat dat inderdaad niet zal werken omdat ik op orders groepeer (ik heb deze gegevens ook niet nodig).

Zouden jullie kunnen controleren of deze zo goed is?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
SELECT orders.id, orders.datum, orders.status, CONCAT(klanten.achternaam, ', ', klanten.voornaam) as naam, (SELECT SUM(aantal * prijs) FROM orderregels WHERE orders_id = orders.id) AS order_totaal, (SELECT SUM(aantal) FROM orderregels WHERE orders_id = orders.id) AS aantal_totaal
            FROM orders, klanten, orderregels, producten
            WHERE orderregels.orders_id = orders.id
                AND producten.id = orderregels.producten_id
                AND klanten.id = orders.klanten_id
GROUP BY orders.id
ORDER BY orders.id DESC;


Mvg,

Robbert
 
Joren de Wit

Joren de Wit

08/06/2009 17:30:00
Quote Anchor link
Ziet er zo op het eerste oog goed uit...
 
Roberto Beer

Roberto Beer

09/06/2009 14:23:00
Quote Anchor link
Blanche,

Ontzettend bedankt voor je hulp!

Klaasjan en Noppes ook bedankt :)
 
Noppes

Noppes

10/06/2009 17:45:00
Quote Anchor link
Tja, als je me bedankt zal ik toch nog maar commentaar leveren op de onjuistheden in

SELECT orders.id, orders.datum, orders.status, CONCAT(klanten.achternaam, ', ', klanten.voornaam) as naam, (SELECT SUM(aantal * prijs) FROM orderregels WHERE orders_id = orders.id) AS order_totaal, (SELECT SUM(aantal) FROM orderregels WHERE orders_id = orders.id) AS aantal_totaal
FROM orders, klanten, orderregels, producten
WHERE orderregels.orders_id = orders.id
AND producten.id = orderregels.producten_id
AND klanten.id = orders.klanten_id
GROUP BY orders.id
ORDER BY orders.id DESC;

Kan me niet voorstellen dat dit in alle situaties correcte resultaten oplevert. Mijn inzicht is dat die GROUP BY orders.id niet in de hoofdquery thuis hoort en de group by is ook nog eens incompleet.

En joinen in de select niet echt aan te bevelen....
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.