MVC Pattern

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Functioneel applicatiebeheerder - SOP-SYS-SAM

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Functioneel Applicatiebeheerder voor het financiele domein op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je gaat samenwerken in een team van circa 15 functioneel applicatiebeheerders en gaat onderdeel uitmaken van een DevOps team. Met dit team ga je applicaties (laten) ontwikkelen en beheren. Hierbij concentreer je je vooral op

Bekijk vacature »

SQL database ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij niet bang voor complexe algoritmes? Schikt het schrijven van procedures in T-SQL jouw niet af en heb jij al de nodige informatie in SQL, dan is functie precies wat voor jou! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat werken aan de complexere projecten waar jij van A tot Z bij betrokken bent. Je gaat zorg dragen voor het ontwerp, de ontwikkeling en het updaten van SQL databases. Dit doe je op basis van T-SQL. Jij bent van start tot finish betrokken bij de projecten die jij leidt. Je houdt contact met klanten en

Bekijk vacature »

Front-End Developer

Als Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Front-End Developer bij Coolblue? Als Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Je krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen en presenteert dit graag binnen het team. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functieomschrijving Ben jij klaar voor de volgende stap in jouw carrière? Kom werken bij dit kleine softwarebureau en werk aan de gaafste maatwerk projecten. Je komt te werken in een klein development team en werk nauw samen met elkaar, om maatwerk software te leveren en bij te dragen aan bedrijfsautomatiseringen. Je gaat werken met de Microsoft stack en technieken als .NET, C#, Entity, MVC, SQL server. In de functie krijg je veel vrijheid om zelf beslissingen te nemen en je hebt impact op de bedrijfsprocessen. Bedrijfsprofiel Dit familiebedrijf bestaat al ruim 20 jaar. Zij hebben een vast netwerk van klanten,

Bekijk vacature »

Full stack developer

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Senior Developer Betty Blocks Blauwe Haven Rotterd

Functieomschrijving Voor de Politie zijn wij opzoek naar een Senior Developer Betty Blocks Blauwe Haven Rotterdam. De politieorganisatie heeft jaarlijks te maken met een aanzienlijk aantal politiemedewerkers die vanwege mentale overbelasting niet of beperkt inzetbaar zijn. De Blauwe Haven Rotterdam ondersteunt deze politiemedewerkers in hun herstel en re-integratieproces. De huidige digitale systemen van de Politie bieden onvoldoende ondersteuning in het herstel- en re-integratieproces van politiemedewerkers. Zowel voor de politiemedewerkers als voor de organisatie. Politiemedewerkers worden buitengesloten, waardoor zij eigen regie verliezen. Begeleiders kunnen de voortgang van de medewerkers niet goed monitoren. Management beschikt niet over de mogelijkheid trends te signaleren

Bekijk vacature »

Traineeship Java Developer

Functie Wat ga je doen als Java Developer? Jij start via ons bij deze opdrachtgever als Trainee Java ontwikkelaar, tijdens het traineeship ga je in 1 jaar van de basis naar professioneel Java ontwikkelaar. Je start samen met een groep trainees, volgt de aangeboden cursussen en gaat aan de slag bij één van onze opdrachtgevers. Na een aantal maanden volgt de volgende opdracht. Door de groei in jouw rol kom je op steeds complexere opdrachten terecht. Veel afwisseling dus. Collega’s met ervaring helpen je bij deze groei en samen met jouw coach ga je een persoonlijke leerplan opzetten om jou

Bekijk vacature »

Full Stack Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van Product Informatie Management (PIM) systemen; Werken aan zowel grotere als kleine projecten voor toonaangevende klanten binnen o.a. de retail; Verantwoordelijk voor de front-end werkzaamheden; Naast de front-end werk je ook aan de backend. Hier ga je werken Als Full Stack Developer komt je te werken binnen een vooruitstrevende organisatie die Product Informatie Management (PIM) systemen levert aan hun klanten. Hun klanten zijn toonaangevende bedrijven binnen o.a. de retail. De organisatie zit gevestigd in regio Zwolle en bestaat uit zo'n 35 medewerkers, waarvan 30 IT. Je komt te werken binnen één van de zelfsturende development

Bekijk vacature »

C#.NET/Unity Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de omgeving van Breda zijn wij op zoek naar een software ontwikkelaar. Dit bedrijf houdt zich bezig met de ontwikkeling van WMS Software (C#/Unity & SQL). Past dit bij jou? Lees snel verder! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je werkt aan innovatieve softwareoplossingen voor het verbeteren en/of vernieuwen van processen; Samen met 6 applicatieontwikkelaars hebben jullie de verantwoordelijkheid voor de uitbreiding en ontwikkeling van de webapplicaties; Het uitvoeren van updates/aanpassingen aan de huidig draaiende applicaties; Je bent een luisterend oor naar klanten en vertaalt hun wensen door naar bruikbare software. Bedrijfsprofiel Wie

Bekijk vacature »

Software developer - senior

Functie omschrijving Voor een echt softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking voor de afdeling Software Development! Ben jij op zoek naar een werkgever waar meerdere software developers werken aan interessante projecten? Ben jij op zoek naar een werkgever waar je onderdeel wordt van een team dat echt passie heeft voor het ontwikkelen van software? Dan ben je hier aan het juiste adres! Als softwareontwikkelaar kom je terecht bij een onafhankelijk, door kwaliteit gedreven, doortastend en daarbij op een Agile wijze werkend bedrijf. Ben jij een expert in het vertalen van Componenten van Functionaliteit naar Business lagen?

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

VB.NET developer

Functie Het development team waar jij in terecht komt bestaat uit twee ervaren software developers. De directeur/eigenaar is tevens één van deze developers. Jij werkt direct samen met jouw werkgever en kan dan ook veel kennis en ervaring bij dit bedrijf op doen. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor de kantoorapplicatie die deze organisatie aanbied in een niche markt. Het team is op dit moment actief bezig met een migratie waarbij het eindstation eindigt in een C# .NET omgeving. Echter is een deel van de software al geschreven in C# .NET. Hierbij is gebruik gemaakt van C# .NET, CSS, HTML,

Bekijk vacature »

PHP Developer - Draag bij aan de maatschappij!

Bedrijfsomschrijving Wil jij als applicatieontwikkelaar deel uitmaken van een gedreven ontwikkelteam en werken aan innovatieve producten? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Wij zijn op zoek naar een enthousiaste collega die samen met ons de technische ondergrond van onze producten verder wil ontwikkelen met behulp van PHP. Met jouw expertise geef je de finishing touch aan onze producten om jezelf steeds opnieuw weer te verrassen. Functieomschrijving Bij ons staan innovatie en creativiteit centraal. Wij zijn op zoek naar een enthousiaste PHP ontwikkelaar die nieuwe ideeën en inzichten kan inbrengen en daarmee zichzelf en het team verder kan laten groeien.

Bekijk vacature »

Back-end PHP Software Developer - Juniorfunctie

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Software Developer om ons team te versterken en mee te werken aan de ontwikkeling van eigen IOT-oplossingen. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het bouwen van webapplicaties, apps en dashboards voor het uitlezen en managen van sensoren in machines. Je werkt nauw samen met een team van ontwikkelaars en engineers om de beste software-oplossingen te creëren. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je bent in deze rol verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties en softwaretoepassingen voor in-house ontwikkelde IOT oplossingen. Je werkt aan complexe databases en back-end

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als developer heb jij de keuze om aan te sluiten bij het team (13 developers) die op locatie projectmatig bij klanten werkt. Wanneer jij liever intern bij de werkgever werkt is er ook alle ruimte voor jou in het interne team (8 developers) van dit bedrijf. Je werkt samen aan verschillende projecten bij of voor de klant. Het project wordt aangeleverd door sales aan de project manager. Die maakt samen met de Resourcer een planning en op basis daarvan wordt uit het development team een “projectgroep” opgesteld. Hoeveel en welke projecten jij wilt oppakken gebeurt geheel in samenspraak met

Bekijk vacature »
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

30/09/2007 19:37:00
Quote Anchor link
Hey,

Ik ben nu bezig om OOP te leren zoals je het echt zou moeten gebruiken. Geen classes met enkel proceduele code maar dingen echt als objecten zien.

Ik wil een gastenboek gaan maken volgens het MVC model. Ik heb nu het hele DB gedeelte(DB interface, DB class en 3 SQL classes(MySQL, MySQLi, PgSQL)) en de systemExceptionclass af.
Ook heb ik een mappenstructuur gemaakt:
* Includes
- Interfaces
- Classes
- Models
- Views
- Controllers
- JavaScript
- Styles
*
index.php
.htaccess

Nu heb ik hierover enkele vragen:
- Hoe moet ik een control-, model- en viewclass maken voor dat gastenboek?

- Ik heb eraan gedacht om een class Message te maken, dus elk bericht als een object. Dit lijkt mij toch niet helemaal de beste oplossing. Klopt dat?

- Hoe pak ik het aan met een TPL parser? Een TPL parser gebruiken zoals bijvoorbeeld Smarty, Template Power of er zelf 1 maken?

PS
Ik heb "CodeIgniter" en het "Zend Framework" beide bekeken en ik werd er niet veel wijzer van. Wel heb ik nu dit:

Class: guestbookController:
addMessage
editMessage
deleteMessage
getMessages
getAllMessages

Class: guestbookModel:

Class: guestbookView:

Maar verder kom ik helaas niet.....

Alvast bedankt!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Gebruiker PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

17/05/2024 03:47:47
 
Jelmer -

Jelmer -

30/09/2007 21:41:00
Quote Anchor link
Quote:
- Hoe moet ik een control-, model- en viewclass maken voor dat gastenboek

Ik zou het als volgt doen:
De controller bevat de methods om berichten te plaatsen, weer te geven en te verwijderen. Dus zeg eens:
> showMessages()
> showMessage($messageId)
> editMessage(optioneel $messageId)

Meer heb je er niet echt nodig. editMessage() kan prima gebruikt worden voor het nieuw aanmaken van een bericht naar mijn idee. Gewoon een leeg Model voeren :)

Iedere method van de controller geeft een instantie van een klasse die de interface View implementeert terug. De interface View bevat maar 1 eis: de method 'draw'. Je kan nog wel wat meer eisen - ik eis zelf ook nog de functie isEmbedded bijvoorbeeld - maar dat is voor een gastenboek niet echt nodig.

De methods van de controller doen dus hun ding met de models - kom ik zo op terug bij je 2e vraag - en geven vervolgens een instantie van View terug - kom ik bij je 3e vraag op terug.

Quote:
- Ik heb eraan gedacht om een class Message te maken, dus elk bericht als een object. Dit lijkt mij toch niet helemaal de beste oplossing. Klopt dat?

Zou ik wel doen. Iedere instantie van Message representeert dan een bericht, en dus een enkele regel in de database. Of nog niet :) Je Model, Message in dit geval bevat in ieder geval 2 methods: save() en delete(). Dezen voeren de query uit die het bericht opslaat of invoert, of verwijdert. De Model is dus in staat zichzelf toe te voegen en te verwijderen uit de database.

Verder bevat de Model properties die gelijk zijn aan de veldnamen van de tabel in de database. Ik zou trouwens Message::$id wel even protected maken, en een method id() of ROWID() toevoegen om deze uit te kunnen lezen. Zo is het onmogelijk om die van buiten te veranderen - zoals het hoort.

Via je SQL klasse maak je dan voor iedere row in het resultaat een nieuwe instantie aan, of je kloont er eentje. PDO heeft daar bijvoorbeeld 'FETCH_CLASS' en 'FETCH_INTO' voor.

Quote:
- Hoe pak ik het aan met een TPL parser? Een TPL parser gebruiken zoals bijvoorbeeld Smarty, Template Power of er zelf 1 maken?

Een template parser is hoogstens een hulpmiddel om de amateur-modus van Dreamweaver te kunnen gebruiken, je medewerkers de vrijheid te ontnemen of op te scheppen, of om jezelf te leren presentatie van de rest te scheiden.

De view doet dat laatste ook wel, daarvoor kun je dus gewoon PHP gebruiken in je View, en hoef je op zich niet ingewikkeld te gaan doen met templates compilen.

Een voorbeeldje van een simpele View klasse:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?php
interface View {
    public function draw();
}


class SimpleView implements View {
    protected
        $_delegate,
        $_template;
    
    public function __construct($delegate = null)
    {

        if(is_object($delegate)) {
            $this->_delegate = $delegate;
        }
else {
            $this->_delegate = $this;
        }
    }

    
    public function setTemplate($file)
    {

        $this->_template = $file;
    }

    
    public function __get($key)
    {

        return $this->_delegate->$key;
    }

    
    public function __isset($key)
    {

        return isset($this->_delegate->$key);
    }

    
    public function draw()
    {

        include $this->_template;
    }
}

?>


Je controller maakt dus een instantie van die klasse aan, geeft hem vervolgens alle variabelen die je in je template wilt gebruiken mee. Of je geeft gewoon in 1 keer een $delegate mee, dan haalt hij daar zijn waarden weg.

Je template is dan gewoon een simpel PHP bestandje zoals deze:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<h1><?php echo $this->titel; ?></h1>

met als controller dan dus bijvoorbeeld dit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
class TestController {
    public function groet()
    {

        $view = new SimpleView();
        $view->setTemplate('template.phtml');
        $view->titel = 'Pindakaas';
        return $view;
    }
}

?>


Roep je nu [TestController]->groet()->draw() aan, dan krijg je "Pindakaas" in grote letters te zien :) Alles mooi gescheiden, maar in dit voorbeeld gebruik ik nog geen Models.

Quote:
Maar verder kom ik helaas niet.....


Enige wat nu nog mist is iets dat de Controller aanroept: een Router. Een Router doet niets meer dan aan de hand van de opgevraagde URL dit uitvoeren:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
$controllerInstance
= new $controller();
$viewInstance = $controllerInstance->$method();
$viewInstance->draw();
?>


Je kan hem nog wat uitbreiden en opsplitsen, bijvoorbeeld een 2e view erbij doen om de standaard-zooi te laten afhandelen. Stel je maakt er nog even een MainController bij:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
class MainController {
    public function default(View $childView)
    {

        $view = new SimpleView();
        $view->setTemplate('index.phtml');
        $view->childView = $childView;
        return $view;
    }
}

?>

met als index.phtml:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<html>
    <body>
        <h1>Mijn Site</h1>
        <?php $this->childView->draw() ?>
    </body>
</html>

en als router:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$mainControllerInstance
= new MainController();

$controllerInstance = new $controller();
$viewInstance = $controllerInstance->$method();

$mainController->default($viewInstance)->draw();
?>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

30/09/2007 22:15:00
Quote Anchor link
Beste Jelmer,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie! Helaas gaat een groot deel hiervan boven mijn pet.
Wel heb ik een aantal dingen geprobeerd en daar is dit uitgekoment: http://www.syncie.nl/Project%20-%20MVC.rar
Als je eens tijd hebt zou je het eens willen doornemen en vertellen waar ik verbeteringen kan aanbrengen?

- URL geupdate: 01/10/07 08:00 -

Alvast bedankt!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Gebruiker PHP
 
Arend a

Arend a

30/09/2007 23:49:00
Quote Anchor link
Je zou ook http://www.cakephp.org kunnen kijken. Dit is een zeer snelle ruby on rails like ontwerpmethode. In eerste instantie gebruik je scaffolding: een methode om snel add/edit/delete/view methoden te maken. Vervolgens 'bake' je deze, en heb je een set aan views en controllers.
 
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

01/10/2007 08:31:00
Quote Anchor link
Ik vind het niets om andermans framework te gebruiken. Ik maak dingen liever zoveel mogelijk zelf. Toch bedankt voor je suggestie.
 
Robert Deiman

Robert Deiman

01/10/2007 08:34:00
Quote Anchor link
Ivo van B. schreef op 30.09.2007 19:37:
Ik heb nu het hele DB gedeelte(DB interface, DB class en 3 SQL classes(MySQL, MySQLi, PgSQL)) en de systemExceptionclass af.

Welke PHP versie draait er bij jou? Als je gebruik maakt van versie 5.1 (of nieuwer :P) Heb je beschikking over PHP Data Objects (PDO)

In plaats van zelf een class aan te maken voor de verschillende SQL versies, zou ik eens naar PDO kijken.

Klik voor een tut/uitleg
 
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

01/10/2007 08:39:00
Quote Anchor link
PDO ken naar mijn weten(helaas) geen MySQLi en als er MySQLi op mijn host wordt ondersteund wil ik daarop overstappen. Als PDO MySQLi gaat ondersteunen stap ik zeker over.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Gebruiker PHP
 
Jelmer -

Jelmer -

01/10/2007 16:29:00
Quote Anchor link
PDO heeft ook een MySQL driver. Ik weet niet precies welke, maar in de toekomst zal dat waarschijnlijk mysqlnd worden, die dan mysql & mysqli zal gaan vervangen. Ik neem aan dat PDO intern gebruik maakt van dezelfde bibliotheek als MySQLi.

Maar even over je RAR-bestandje. Tis een beetje lastig om daar nu echt commentaar op te leveren omdat iedereen MVC met z'n eigen draai doet.

Ik zie dat jij bijvoorbeeld de messages aan een guestbook wilt toevoegen via de controller, terwijl ik dit de message altijd zelf laat doen. De controller geeft hem alleen z'n waarden en roept save() aan.

Ook heb je een aparte view voor je guestbook, maar het is niet meer dan een standaard-oplossing. Het lijkt me niet echt toepasselijk om hem dan alleen voor je guestbook te gebruiken. De templates voor het guestbook zijn daarentegen wel weer specifiek.

Gewoon proberen en veel bij anderen afkijken, daar kom je een heel eind mee. Op een gegeven moment heb je dan, na een heleboel minder goeie implementaties een hele goeie implementatie.
 
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

01/10/2007 20:41:00
Quote Anchor link
Ik stap over naar PDO denk ik maar ik zit nog met 1 ding vast. Ik heb mijn eigen Exceptionclass gemaakt, hoe kan ik die gebruiken i.p.v. een PDO Exception?

Quote: "Ik zie dat jij bijvoorbeeld de messages aan een guestbook wilt toevoegen via de controller, terwijl ik dit de message altijd zelf laat doen. De controller geeft hem alleen z'n waarden en roept save() aan."
Ik volg je helaas niet helemaal. Zou je daar een klein voorbeeldje van kunnen maken.

Quote: "Ook heb je een aparte view voor je guestbook, maar het is niet meer dan een standaard-oplossing. Het lijkt me niet echt toepasselijk om hem dan alleen voor je guestbook te gebruiken. De templates voor het guestbook zijn daarentegen wel weer specifiek."
Jij adviseert dus dat ik 1 TPL parser-class moet maken i.p.v. er 1 speciaal voor het gastenboek?

Alvast bedankt
 
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

03/10/2007 20:03:00
Quote Anchor link
bump
 
Jelmer -

Jelmer -

03/10/2007 20:17:00
Quote Anchor link
Ja, 1 template parser - oftewel 'View-klasse', en meerdere templates - wat dus eigenlijk de werkelijke Views zijn.

En wat betreft dat add/delete e.d. Je geeft je Model, Message is jouw geval, de methods save en delete. Dezen zijn dan verantwoordelijk voor het daadwerkelijke toevoegen en verwijderen. Je controller heeft nog wel methods voor het bewerken, toevoegen en verwijderen, maar deze doen niets meer dan al dan niet de Model ophalen en de View klaarzetten.

Maar de edit/add method van de controller kan je samenvoegen op zich, het enige verschil is immers dat je bij add een leeg Model gebruikt, en bij edit een gevulde variant. Vervolgens roept de method save of delete van het Model aan waneer het formulier - wat in je template zit neem ik aan - is verstuurd.
 
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

03/10/2007 20:35:00
Quote Anchor link
Bedankt! En nog even die PDO vraag, "Ik heb mijn eigen Exceptionclass gemaakt, hoe kan ik die gebruiken i.p.v. een PDO Exception?".
 
Jelmer -

Jelmer -

03/10/2007 21:19:00
Quote Anchor link
PDO heeft meerdere Exception-klassen, en ik weet niet of je die zonder problemen kan aanpassen. Wat je wel kan doen is PDO extenden en alle methods 'overschrijven' waarbij je de PDO exceptions binnen de method zelf opvangt, en je eigen vervolgens gooit. Maar dat lijkt mij een beetje vreemd.

Andere vraag: Waarom wil je je eigen exception-klasse gebruiken? Voor de display-functie die erin zit? Als het goed is is er maar 1 uitweg voor de Exception, maar 1 catch-blok waar hij uiteindelijk uit kan komen & naar de eindgebruiker zichtbaar gemaakt hoeft te worden. Het lijkt mij niet nodig om daar een functie voor te maken, aangezien je die maar 1 maal zal gebruiken. Je kan die code dan beter in dat catch-blok plaatsen.

Daarnaast, het voordeel van al de verschillende Exceptions is dat je selectief kan opvangen, en eventueel een alternatieve actie kan ondernemen.
 
Jan Veenstra

Jan Veenstra

03/10/2007 21:49:00
Quote Anchor link
heerlijk, snap der geen ene fuck van, hihi
wat een heerlijk taal gebruik:P
 
Jelmer -

Jelmer -

03/10/2007 21:52:00
Quote Anchor link
Johan Versteeg schreef op 03.10.2007 21:49:
heerlijk, snap der geen ene fuck van, hihi
wat een heerlijk taal gebruik:P


Als je het wil begrijpen, vraag maar wat je niet begrijpt en ik doe mijn best het in Nijntje-taal uit te leggen.

Als je het gewoon leest voor het verdrijven van tijd, dan heb je geluk. Want je kan mijn verhaaltjes lezen zo vaak als je maar wilt, iedere keer zie je er weer iets anders staan, en snap je er nog geen zak van. Muhahahaha! >:)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Gebruiker PHP

Gebruiker PHP

03/10/2007 21:56:00
Quote Anchor link
@ Jelmer,
Sjit he, ik wist niet dat je meerdere Exceptions kon catchen met 1 try-block. HArtstikke bedankt! Dat helpt me een stuk opweg.

@ Johan,
Ik moet het ook eerst een paar keer lezen voordat ik snap wat Jelmer zegt hoor:P
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.