[NAS] I/O error, bad sector

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

10/01/2015 14:45:56
Quote Anchor link
Er zullen vast wel wat NAS guru's hier op het forum zitten die mij wat meer uitleg kunnen geven en/of tips met het volgende probleem.

Sinds een jaar staat er een NAS hier thuis (Synology ds212j). Met 2 WD red 2TB harde schijven erin. Uiteraard heb ik allerlei melding ingesteld dat als er wat is ik een mailtje krijg. Zo ook vannacht om half 3 waarbij ik het volgende bericht kreeg:
Quote:
The hard disk 2 on [NAS name] had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.


Hij heeft zelf een aantal 'beschadigde sector(en)' gerepareerd. Vanmiddag heb ik de snelle s.m.a.r.t test heb ik gedraaid op zowel schijf 1 en 2, zonder enige foutmeldingen nog te krijgen.

In het logboek van de HDD zie ik tussen 1:15 en 2:19 ongeveer 100 tot 150 meldingen staan dat hij op schijf 2 een 'beschadigde sector' heeft gevonden.

Ik heb op internet wat gezocht, waarbij ik uiteenlopende resultaten krijg. De één zegt gelijk schijf 2 vervangen de ander zegt hem eerst te formateren en opnieuw erin te plaatsen en weer een ander zegt opsturen voor garantie.

Nu is mijn eerste vraag eigenlijk wat houd deze foutmelding precies in en waar kan dit door worden veroorzaakt? (er is vorige week een acute stroomonderbreking geweest kan dat er bijvoorbeeld mee te maken hebben?)

En wat is het beste wat ik nu kan doen?
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 00:12:19
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/01/2015 16:15:27
Quote Anchor link
"Repair" is bij bad sectors eigenlijk een verkeerde woordkeuze. Ze worden namelijk zelden gerepareerd, maar gewoon gemarkeerd als definitief onbruikbaar. Zijn bad sectors al "gerepareerd", dan is formatteren geen oplossing.

Hoe afhankelijk ben je van deze schijf? Dáár zou ik het van laten afhangen.

Mijn ervaring is namelijk, vereenvoudigd, dat het na zo'n fout twee kanten op kan gaan: of je merkt er niets meer van en alle fouten zijn hersteld, of de fouten nemen alleen maar toe tot het punt waarop de schijf het helemaal begeeft.

Back-up maken en het enkele weken monitoren zou de goedkoopste oplossing zijn.
Direct vervangen zou de oplossing voor bedrijfskritieke toepassingen zijn.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/01/2015 11:47:14
Quote Anchor link
Ik heb thuis ook eens gehad dat één van mijn PC een IO-error aangaf op een harde schijf na een stroomuitval. Wel merkte ik later op dat er zoveel I/O errors waren dat er werd geadviseerd werd om de HDD niet meer te gebruiken. De prestaties waren niet echt slechter geworden, maar voor de zekerheid werd het wel een nieuwe harde schijf, sterker zelfs, een SSD-schijf.
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

11/01/2015 14:11:27
Quote Anchor link
hmm, daar was ik al een klein beetje bang voor. Dan maar even kijken om de schijf te vervangen. Er staat bedrijfsinformatie op dus denk ik wel handig om te borgen dat die niet verloren gaan.

Thnx voor de hulp!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.