P II server welke linux distro?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Koen verschueren

koen verschueren

18/03/2008 20:00:00
Quote Anchor link
Hey
Ik heb hier al een tijdje een afgedankte Pentium II (450Mhz) staan die ik graag zou willen gebruiken als servertje met LAMP op. Deze zou dan ook dienst doen als file & downloadserver. Effe ter informatie ook nog er zit 64Mb ram in en hij zou moeten draaien van een usb stick van 2Gb. Ik weet dat de hardware mager is maar zou dit kunnen werken? En welke linux-distro zou ik hier best voor gebruiken? liefst eentje zonder grafische omgeving..
Alvast bedankt!

grtz Koen
 
PHP hulp

PHP hulp

16/05/2024 13:54:50
 
PHP erik

PHP erik

18/03/2008 20:08:00
Quote Anchor link
Tsja, zonder GUI maakt het volgens mij echt heel weinig uit. Ik denk dat ze allemaal wel draaien als je geen GNOME of KDE installeert. Kies je favoriet zou ik zeggen.
 
Frank -

Frank -

18/03/2008 20:32:00
Quote Anchor link
DSL? Lijkt me zeer geschikt, werkt ook vanaf USB-stick.

http://damnsmalllinux.org/
 
Koen verschueren

koen verschueren

18/03/2008 20:39:00
Quote Anchor link
Thanx Jullie klinken hoopvol.
Kga in het weekend als mijn exaamens ten einde zijn DSL eens proberen. Als et niet lukt horen jullie me nog wel.

Koen
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

18/03/2008 22:22:00
Quote Anchor link
Een OS als CentOS(gratis equilvant van Redhat Linux) doet het ook erg goed.

Edit: hier kun je geloof ik heel makkelijk werken met RPM installers. Dit zijn een soort executables voor redhat filesystems. Ubuntu bijvoorbeeld gebruikt de apt-get methode wat ook erg fijn is. Het voordeel hier van is dat je updates automatisch kan laten downloaden en installeren door een simpele "apt-get update" te geven.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
 
Frank -

Frank -

18/03/2008 22:27:00
Quote Anchor link
Jurgen schreef op 18.03.2008 22:22:
Een OS als CentOS(gratis equilvant van Redhat Linux) doet het ook erg goed.

Edit: hier kun je geloof ik heel makkelijk werken met RPM installers. Dit zijn een soort executables voor redhat filesystems. Ubuntu bijvoorbeeld gebruikt de apt-get methode wat ook erg fijn is. Het voordeel hier van is dat je updates automatisch kan laten downloaden en installeren door een simpele "apt-get update" te geven.
Dat klopt, maar dan kom je wel met het geheugen in de knoop. CentOS vereist namelijk minimaal 128 MB, zie http://www.centos.org/product.html

Al kost een reepje geheugen natuurlijk ook niets meer...
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

18/03/2008 22:33:00
Quote Anchor link
pgFrank schreef op 18.03.2008 22:27:
Jurgen schreef op 18.03.2008 22:22:
Een OS als CentOS(gratis equilvant van Redhat Linux) doet het ook erg goed.

Edit: hier kun je geloof ik heel makkelijk werken met RPM installers. Dit zijn een soort executables voor redhat filesystems. Ubuntu bijvoorbeeld gebruikt de apt-get methode wat ook erg fijn is. Het voordeel hier van is dat je updates automatisch kan laten downloaden en installeren door een simpele "apt-get update" te geven.
Dat klopt, maar dan kom je wel met het geheugen in de knoop. CentOS vereist namelijk minimaal 128 MB, zie http://www.centos.org/product.html

Al kost een reepje geheugen natuurlijk ook niets meer...



Nou dat kan nog eens vies tegenvallen. Ik gok dat er SD-Ram in zit dat is niet antiek maar ook niet bepaald bij de tijd dus dat kan nog aardig duur zijn. Ik heb zelf DDR1 geheugen. Een extra gig erbij kost al snel €100 terwijl sneller(moderner) geheugen maar de helft kost. Maar goed dit is aan de TS zelf of hij er iets mee doet. Wellicht kun je op de rommelmarkt ofzo wel ergens een reepje vinden voor een euro ofzo.
 
Jelmer -

Jelmer -

18/03/2008 22:37:00
Quote Anchor link
Ik zou voor Debian gaan. Via een netinstall sticky, floppy of cdrom kan je gemakkelijk de kernel, aptitude & ssh installeren. Vervolgens vanaf je eigen computer inloggen op de server (ssh) en installeren wat je nodig hebt (apt, aptitude) zoals apache2, php5 en een database (of lighttpd en php5 via fastcgi, kan ook)

1 simpele tutorial over apt lezen (apt-get update, apt-get install, apt-cache search) en je bent al op weg. Beheer via ssh & sftp en ik denk dat je in totaal op 100, 200 mb komt? Niet zoveel in ieder geval.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

18/03/2008 22:46:00
Quote Anchor link
Ik denk dat ik zelf ook maar eens een keer een Debian standalone machine ga maken. Die man van Debian heeft best wel indruk gemaakt op de Cebit in Duitsland. :)
 
Koen verschueren

koen verschueren

19/03/2008 13:15:00
Quote Anchor link
Het is geen ddr 1 die derin zit tis al DDR2 ze!
zo oud is dieje nie :p

ik ben er nu mee bezig hope da ik et werkende krijg. Is er iemand die ervaring heeft met op afstand bedienen van zo'n bakkie?
 
Frank -

Frank -

19/03/2008 14:10:00
Quote Anchor link
Op afstand? Via SSH kun je dit doen, is niet zo gruwelijk moeilijk, zelfs ik kan het...
 
Koen verschueren

koen verschueren

19/03/2008 14:36:00
Quote Anchor link
Jaja mar Frank gij zijt wel bietje een wonder ook é!
Kheb een probleemke kheb geen toetsenbordje ligge vor daar effe aan te hangen en installatie gaat blijkbaar niet zonder.. dus da wordt eerst naar de winkel vor tweedehands toetsebordje :)
Maar kdagt ook al aan SSH tis nie voor over et internet ze gewoon lokaal netwerk. Bietje server-ervaring om hopelijk ooit echte server te beheren :)


Koen
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

19/03/2008 15:45:00
Quote Anchor link
koen verschueren schreef op 19.03.2008 13:15:
Het is geen ddr 1 die derin zit tis al DDR2 ze!
zo oud is dieje nie :p

ik ben er nu mee bezig hope da ik et werkende krijg. Is er iemand die ervaring heeft met op afstand bedienen van zo'n bakkie?


Een P2 server met DDR2 ik geloof er niets van.

Edit, er zijn niet eens 64MB chips van DDR2
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
 
Winston Smith

Winston Smith

19/03/2008 16:40:00
Quote Anchor link
Voor een euro of vijf koop je tegenwoordig ook een nieuw ps/2-toetsenbord. Gewoon zo eentje die iedereen vroeger had, zonder poespas.

Qua distro is Debian idd een goede en stabiele optie. Ikzelf draai op een paar computers met ongeveer dezelfde specificaties als jij hebt SuSE (zonder grafische schil ook uiteraard), en dat werkt wel redelijk prima op zich. Je moet er alleen niet al te veel gekke dingen mee uithalen ;)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.