PHP opmaken met Cascading Style Sheet

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Dennis Fei

Dennis Fei

26/04/2012 09:51:43
Quote Anchor link
Momenteel heb ik een functie in mijn website die de datum weergeeft

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo date("d-m-Y");?>


Enkel alleen deze functie wordt in de browser getoond in een standaard font-color en font-size. Lelijk dus. Ik heb een stijl gemaakt die ik erop wil toepassen:

.date {font-color: #FFF;Font-size:0.8em;float:right;}

Ik heb echter geen ervaring met PHP en CSS. Weet iemand hoe ik de CSS class selector hier juist kan toepassen zodat de datum voortaan mooi getoond wordt?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/05/2024 07:25:42
 
Gerhard l

gerhard l

26/04/2012 10:00:16
Quote Anchor link
Je kan PHP functies niet stylen met CSS, dit gaat via HTML. Zet je gegevens in een div en dan kan je die stylen via CSS.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<html>
<head>
    <title>testt</title>
    <style type="text/css">
    .date {font-color: #FFF;Font-size:0.8em;float:right;}
    </style>
</head>
<body>
    <div class="date"><?php echo date("d-m-Y");?></div>
</body>
</html>
Gewijzigd op 26/04/2012 10:00:57 door gerhard l
 
Dennis Fei

Dennis Fei

26/04/2012 10:08:07
Quote Anchor link
Dus voor ieder PHP functie maar een div aanmaken? dus als je 12 functies hebt heb je 12 divs?
 
Q S

Q S

26/04/2012 10:10:33
Quote Anchor link
Dat hangt er vanaf of je al die verschillende onderdelen er ook anders uit wilt laten zien. Heb je wel ervaring met HTML en CSS? Anders zou ik daar eerst ook eens wat over opzoeken. Een goede basis is het halve werk
Gewijzigd op 26/04/2012 10:11:28 door Q S
 
Dennis Fei

Dennis Fei

26/04/2012 10:16:34
Quote Anchor link
ja
 
Kris Peeters

Kris Peeters

26/04/2012 10:37:36
Quote Anchor link
Dit is een goede tutorial

http://sceneone.nl
 
Dennis Fei

Dennis Fei

26/04/2012 10:47:27
Quote Anchor link
bedankt voor de tutorial
 
Erwin H

Erwin H

26/04/2012 11:38:13
Quote Anchor link
Dennis Fei op 26/04/2012 10:08:07:
Dus voor ieder PHP functie maar een div aanmaken? dus als je 12 functies hebt heb je 12 divs?

Misschien is het goed als je eerst even begrijpt wat nu wat is en waar effect op heeft. Bovenstaande opmerking klopt namelijk van geen kant.

1. PHP - is een serverside script taal. Met php kan je bepaalde opdrachten uitvoeren, databases aansturen, etc etc en uiteindelijk output naar de browser sturen. Je kan geen div aanmaken voor een php functie, je kan ook php niet stylen. Met php kan je alleen output naar de browser genereren, meestal in de form van HTML (maar het kan ook een jpg plaatje zijn, javascript code, css of nog veel meer).
2. HTML - is de mark up taal om een pagina mee op te bouwen. De tags van html bevatten instructies voor de browser die aan de hand daarvan kan bepalen hoe de pagina en de content op die pagina getoond moeten worden. HTML is een client side taal, omdat de browser het interpreteert, niet de server.
3. CSS - is een styling taal om de browser opdrachten te geven hoe bepaalde elementen in HTML eruit moeten zien. Welk kleur, welke grootte, waar op de pagina etc etc. css is dus ook weer een client side taal die de browser interpreteert, niet de server.

Dus, heel simpel gezegd, php genereert html en css geeft instructies over hoe de content binnen de html eruit moet komen te zien. css en php hebben eigenlijk NIETS met elkaar te maken. Dus voor iedere functie een div aanmaken om te stylen is onzin. En dus ook, nee, als je 12 functies hebt, heb je niet automatisch 12 divs. Die link kan je nooit zo leggen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.