Procedureel naar OOP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

 - Diov  -

- Diov -

23/01/2016 21:13:12
Quote Anchor link
Hallo iedereen,

Paar jaar terug heb ik een programma gemaakt voor een bedrijf, waar ik elke maand wel nog eens een wijziging in aanbreng. Het probleem is dat ik een paar jaar terug procedureel werkte, en nu de kennis heb van Design Patterns en OOP kan programmeren.

Omdat ik vaak nog voor dat bedrijf werk, zou ik het programma graag omzetten.
Zou ik hiervoor een volledig nieuw project aanmaken, of zou ik wijzigingen aanbrengen in het huidig project?
Ook zit ik met het probleem van de database.

Stel ik maak een volledig nieuw project, dan zal de database ook verschillen van deze nu.
Ook zullen er blijvend wijzigingen moeten gebeuren aan het huidig programma.

Misschien zijn er mensen die ook al in deze situatie zijn gekomen.
Wat hebben jullie toen gedaan?
Wat zou het beste zijn om te doen?

Diov
 
PHP hulp

PHP hulp

10/05/2024 03:40:38
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/01/2016 21:34:39
Quote Anchor link
Die vraag kun jij alleen zelf beantwoorden lijkt me, door af te wegen wat de voor- en nadelen zijn van beide situaties. Waarschijnlijk kun je in OOP sneller wijzigingen doorvoegen en functionaliteit toevoegen. Daar staat tegenover dat je dan wel eerst alles zult moeten ombouwen naar OOP wat behoorlijk wat tijd zal kosten. Of het die tijd waard is, kan alleen jij zelf bepalen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

23/01/2016 21:36:30
Quote Anchor link
Is de omzetting nodig? (is er een motivatie om dit te doen, bijvoorbeeld, kost iets (veel) meer moeite in de procedurele aanpak)
Is er geld voor dit project?
Is er tijd voor dit project?

Als het antwoord op een van deze drie vragen "Neen" luidt houdt het op.

NB: PHP is een hybride taal, er is geen reden (althans, niet per definitie) waarom je enkel OOP zou moeten programmeren. OOP is een middel, geen doel. Is OOP in dit geval het juiste middel? Of maakt het niet (veel) uit?

Maak een afweging tijd omzetting vs tijd onderhoud. Wanneer verdient deze investering zich terug?
 
Erwin van Hoof

Erwin van Hoof

06/02/2016 23:50:33
Quote Anchor link
Hoi Diov,

Ik ben het volledig eens met Thomas. Indien je geen duidelijke motivatie hebt om de code om te zetten, lijkt het me een no-go. Maar als de code echter zeer moeilijk aan te passen is en de tijd om een nieuwe feature te implementeren afweegt te een goede refactor dan kun je een overweging maken. Een complete rebuilt lijkt me niet handig tenzij je je klant hiervan kan overtuigen.

Indien je hier meer informatie over wil inwinnen is er mooi leesvoer voor het omzetten van 'legacy code' https://leanpub.com/mlaphp. Hier staan zeer goede werkwijze in voor het refactoren van procedural applicaties.

Groet,

Erwin
Gewijzigd op 06/02/2016 23:51:15 door Erwin van Hoof
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/02/2016 01:45:23
Quote Anchor link
Je kunt de vraag ook vergelijken met een situatie in het dagelijks leven.

Bijvoorbeeld, je hebt een auto van 10 jaar oud die nog prima rijdt. Vind je het waard om op dit moment die auto te vervangen door een nieuwer exemplaar dat net even wat lekkerder rijdt? Beide auto's doen het goed en brengen je van punt A naar punt B. De nieuwe auto biedt echter net ietsje meer comfort en maakt gebruik van nieuwere technieken. Heb jij daar het geld voor over? Die vraag kan alleen jijzelf beantwoorden. Zo is het ook met procedureel versus OOP. Heb je de tijd en het geld ervoor over om alles om te bouwen? Weegt het gebruik van de nieuwe techniek op tegen de geïnvesteerde tijd? Dat kan alleen jij bepalen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.