Responsive webdesign?!

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Zelfstandige applicatie ontwikkelaar gezocht voor familiair bedrijf in omgeving Capelle ad Ijssel Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! Een deel van jouw werkzaamheden: Onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werken aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkelen en implementeren van MS PowerApps en Power BI.

Bekijk vacature »

Frontend Developer Vue Nuxt HBO Javascript

Samengevat: Deze werkgever levert elke dag betere digitale gebruikerservaringen. Ben jij geschikt als frontend Developer? Heb je ervaring met Vue en Nuxt? Vaste baan: Front-End Developer HBO €3.100 - €4.600 Zij bieden opdrachtgevers een complete dienstverlening op gebied van ontwerpen en ontwikkelen van websites, zoekmachine optimalisatie, online adverteren, content marketing en conversie verbetering. Zij werken met een eigen ontwikkeld CMS. Bij bij hun werk je aan onze eigen bedrijfsapplicaties. Je ontwikkelt met ons de meest nieuwe software. Wij blinken uit als het gaat om de inzet van technologie. Deze werkgever staat open voor elke nieuwe trend. Onze systemen zijn groot

Bekijk vacature »

.NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functie omschrijving Ben jij een senior .NET developer en heb jij tevens ervaring als teamlead? Ben jij iemand met een helikopterview en denk jij graag mee met de klanten? Dan zijn wij op zoek naar jou! Voor een geweldig bedrijf zijn wij namelijk op zoek naar een ervaren .NET developer. Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwerpen en bouwen van websites, portalen en applicaties voor met name zorg- en onderwijsinstellingen en overheidsinstanties. Jouw taken: Het fungeren als Lead Developer; Het meedenken met de business (dit vergt commercieel inzicht); Het begeleiden van diverse projecten (van klein tot groot); Het ontwerpen

Bekijk vacature »

Ervaren C#.NET developer

Functieomschrijving We zijn op zoek naar een ervaren C#.NET programmeur voor een moderne werkgever in de regio Prinsenbeek. Als programmeur zal je bezig zijn met het ontwikkelen van op maat gemaakte webapplicaties voor verschillende klanten, waarbij je ervoor zorgt dat complexe processen zo goed mogelijk worden ondersteund. Je takenpakket omvat onder andere: Werken met databases en dataopslagoplossingen, implementeren van beveiligingsoplossingen en het waarborgen van de beveiliging van applicaties en gegevens, evenals het schrijven van technische documentatie en gebruikershandleidingen. Het ontwikkelen en onderhouden van C#.NET-applicaties. Bijdragen aan het ontwerp en de architectuur van softwaretoepassingen. Het schrijven van hoogwaardige en herbruikbare codes.

Bekijk vacature »

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Applicatieontwikkelaar

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Hybride. Kantoordagen in Utrecht, incidenteel in Apeldoorn Functieomschrijving: De afdeling IV – Generieke Voorzieningen – Interactie Online is onderdeel van de keten Interactie. De missie van de keten is: “het faciliteren van de interactie met alle burgers, bedrijven en hun vertegenwoordigers om hen in staat te stellen aan hun fiscale verplichtingen te voldoen en aanspraak te maken op hun rechten.” De afdeling Interactie Online heeft een belangrijke bijdrage binnen deze keten. Dit door het ontwikkelen

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Om half 9 kom jij binnen en pak jij als eerst natuurlijk een bakje koffie of thee. Vervolgens ga jij je voorbereiden op de stand-up van kwart voor 9. Zijn er bijvoorbeeld dingen waar jij nog tegen aan loopt? Of is er nog code die getest of gereviewd moet worden? Vervolgens starten jullie met de stand up en na de stand up zoeken jullie elkaar op en gaan jullie aan de slag. Als team met 6 developers werken jullie in drie wekelijkse sprints. Het einde van een sprint is altijd op een donderdag zodat jullie op vrijdag de demo

Bekijk vacature »

Back end developer

Functie Jij als full stack ontwikkelaar komt te werken in een team bestaande uit 4 back end programmeurs, 2 vormgevers/ Front end developers en een online marketeer. Qua persoonlijkheden is het team erg gevarieerd van sportfanaten tot gameliefhebbers en Golfers. Een ding heeft iedereen hier gemeen; Passie voor goede code. In jouw rol zul je voor 90% van je tijd je bezig houden met het ontwikkelen van grote maatwerk applicaties. Daarnaast hebben wij op aanvraag ook wel eens een website of onderhoudsklusje, die opgepakt moet worden en hier ben jij ook niet vies van. De technische uitdaging momenteel is dat

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar C# .NET

Functie omschrijving Startende Software Ontwikkelaar gezocht met kennis van C# .NET! Ben jij net klaar met je opleiding en ben je op zoek naar je eerste echte werkervaring? Of heb jij al enige werkervaring maar ben toe aan iets nieuws? Dan is dit de perfecte kans voor jou! Wij zoeken namelijk een Junior Software Ontwikkelaar die klaar is voor een nieuwe uitdaging bij een leuke werkgeven in de regio Zeist. In deze functie werk jij vaak aan verschillende projecten en ga je bij klanten op bezoek. Ben jij op zoek naar een functie met uitdaging, diversiteit en verantwoordelijkheid? Dan is

Bekijk vacature »

Scrum Master

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Scrum master op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je begeleidt twee teams binnen de afdeling Platform Services (PLS). Je helpt mee de devops manier van werken van de teams verder door te ontwikkelen. Je helpt de PO bij het managen van de product backlog; het voorbereiden van

Bekijk vacature »

Software developer

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een Software developer die, veelal fullstack, mee gaat werken aan de ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP),

Bekijk vacature »

C# Ontwikkelaar

In het kort Als C# .NET Core ontwikkelaar ga je binnen onze business unit Transport en Logistiek aan de slag complexe maatwerk software voor bedrijf kritische systemen binnen de technische automatisering. Denk bijvoorbeeld een IoT-oplossing voor de logistieke sector waarbij we van ruim 200.000 machines de telemetrie en events verwerken. We zijn actief in de distributielogistiek, havenlogistiek en productielogistiek. Naast C# en .NET Core maken we ook gebruik van Azure technologie. En als trotse Microsoft Gold Partner leren we graag van en met jou. Wil jij jezelf blijven ontwikkelen binnen de technische automatisering met .NET, dan gaan we deze uitdaging

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij kort geleden je MBO of HBO ICT in ontvangst mogen nemen? Of ben je klaar voor een nieuw hoofdstuk in jouw carrière? Voor een uitdagende werkgever in de regio van Tilburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze back-end programmeur met affiniteit met MS Acess. Samen met een enthousiast team ben je verantwoordelijk voor het bouwen van maatwerk software voor hun klanten. Je hebt kennis of ervaring van SQL, Maar affiniteit met MS Acess is nog belangrijker. Je bent sociaal naar klanten en flexibel ingesteld. Je denkt altijd in kansen en gaat graag de uitdaging aan. Verder

Bekijk vacature »

C# developer

Functie Als C# ontwikkelaar ben jij de spin in het web bij deze organisatie. Jij begeleidt en traint de field engineers die bij de klanten machines leveren en installeren. Daarnaast ondersteun jij de field engineers als zij bij de klant vastlopen bij het installeren van de machine m.b.t. software matige vragen. Jouw doel is dan ook om de technische kennis van de field engineers door middel van training zoveel mogelijk uit te breiden. Dit om ervoor te zorgen dat zij zelfstandiger software matige problemen kunnen oplossen. Ook ben jij verantwoordelijk voor het bedenken van software oplossingen voor klanten en dit

Bekijk vacature »
Erick Schluter

Erick Schluter

14/06/2012 20:12:10
Quote Anchor link
Hallo allen,

Het volgende:
Ik heb een Wordpress website met een zogeheten 'responsive' theme. Dit zou inhouden dat de website zich aanpast aan het scherm dat de website bekijkt. Dus op een 1280x1024 monitor oogt alles prettig maar ook op een iPad, iPhone of andere mobiele telefoon.

Wat ik niet echt lijk te begrijpen...is het nu een kwestie van verschillende stylesheets of styles, om een website responsive te krijgen? Of moet je voor bv. de iPhone een aparte versie maken van je website?

Als ik namelijk de betreffende website op mijn 'LG met Android' bekijk, dan schalen de YouTube videos die getoond worden niet mee. De videos steken dan buiten de layout. Terwijl de rest van de website zich leuk aanpast :-)

Nu heb ik het idee dat dit komt doordat YouTube embedden tegenwoordig weer met 'iframes' doet...en de iframs een vaste breedte en hoogte hebben.

Kortom...hoe los ik dit op?
Kun/moet je een iframe 'responsive' maken?

Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

11/05/2024 15:56:19
 
Andy V

Andy V

14/06/2012 20:15:04
Quote Anchor link
Je kan misschien met javascript de vrije ruimte op je scherm berekenen en aan de hand daarvan een ander .css bestand gebruiken.
Gewijzigd op 14/06/2012 20:15:29 door Andy V
 
Eddy E

Eddy E

14/06/2012 20:17:07
Quote Anchor link
Responsive is juist NIET dat je een iPhone, iPad, Desktop ding maakt, maar 1 website voor alles.
Hij past zich wel netjes aan dmv verschillende stylesheets (maar let op: dan wel Mobile First, dus begin met de kleinste!). Dat voorkomt een (groot) aantal http-requests wat je niet wilt bij traag internet (3G etc).

Het zijn dus niets meer dan verschillende stijlen.
Voorbeeldje (niet mobile-first, maar 't scheelt maar 5kb oid, wel 5 http-requests) naar www.hgbh.nl (en dat werkt ook op desktop: verklein je venster maar).

Een iframe kan je gewoon een percentage opgeven, iets als max-width: 100%;

Sowieso is die regel wel aan te bevelen voor al je img's en andere elementen.
Jij zegt dat een iframe een vaste hoogte/breedte heeft, maar dat is dus niet zo:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
iframe, img, .youtube
    {
    width: 100%;
    min-width: 100px;
    max-width: 720px;
    // zelfde voor breedte
    }


Toevoeging op 14/06/2012 20:18:15:

Andy V op 14/06/2012 20:15:04:
Je kan misschien met javascript de vrije ruimte op je scherm berekenen en aan de hand daarvan een ander .css bestand gebruiken.


Waarom Javascript?
Daar zijn nou media-queries (zie www.mediaquer.es ) voor uitgevonden! Makkelijker, betrouwbaarder en beter. Dus NIETS geen Javascript nodig.
Ook voor DPI (zoals de nieuwe iPad), en positie (dus landscape/portrait)
 
Andy V

Andy V

14/06/2012 20:31:00
Quote Anchor link
die site bestaat niet^^
 
Wouter J

Wouter J

14/06/2012 20:33:13
Quote Anchor link
@Eddy, ik ben zelf meer voorstander van alles in 1 stylesheet.

Erick, wij als webdesigners (al zijn we hier meer webdevelopers) hebben een paar jaar geleden voor het eerst te maken gekregen met Mobiel internet. Hartstikke geweldig, maar een ramp voor de designer. Want hoe zorg je dat een webpagina die op een scherm van 1024x1280 pixels ook goed zichtbaar is op een scherm van 400x100 pixels?

Toen hebben de webdesigners een oplossing bedacht: Fluid webdesign. Dit betekend dat je alles in procenten maakt (bijv. 1 element is 50% van de schermbreedte). Maar goed, dat werkte natuurlijk ook niet geweldig. Want op een scherm van 1024x1280 is 50% van de breedte 512 pixels en op een scherm van 400x100 is dat maar 200 pixels. Dat betekend dat alles veel te klein werd.

Toen zijn ze op nog iets anders gekomen: Responsive webdesign. Dit betekend dat je herkent hoe groot een scherm is en aan de hand van die data een design opbouwt. Dit wordt gedaan met media queries. Een voorbeeldje:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
@media screen and (max-width: 800px) {
  // style
}

Hierbij wordt de style alleen uitgevoerd als het scherm kleiner of gelijk aan 800 pixels is.

Hierdoor kun je op kleinere schermen minder belangrijke data weghalen en elementen opnieuw positioneren. Staat bijv. op een groot scherm het logo en het menu naast elkaar, op een klein scherm doe je dat onder elkaar.
Heb je op een groot scherm een sidebar met advertentie, op een klein scherm haal je die weg.

Een paar mooie voorbeelden (zie hoe er van de content steeds meer dingen worden weggehaalt en hoe het menu steeds op meer regels komt): http://css-tricks.com/
http://webdesignerwall.com/

Om het op een computer te simuleren moet je maar eens je browserscherm verkleinen.
 
Erick Schluter

Erick Schluter

14/06/2012 20:50:09
Quote Anchor link
@Andy V - Javascript liever niet.

@Eddy - Duidelijk verhaal! Toch begrijp ik het niet helemaal. Wat is bv. de min-width? Is daar een standaard voor i.h.k.v. mobiele telefoons?

En...in de stylesheet die ik gebruik staat het volgende:

/* Make sure embeds and iframes fit their containers */
embed,iframe,object {max-width: 100%;}

Maar ja...in de <iframe> tag op de paginas staan natuurlijk de width & height aangegeven. Toen ik dit aanpastte naar 100% i.p.v. pixelwaarden werden de videos op de website langwerpige gevallen. Dus ik denk 'dan haal ik de width en height weg uit de iframe tag'...maar dan eindig ik met erg kleine YouTube videootjes.

Het is toch niet zo eenvoudig als wordt beweerd.

Ook bekeek ik de genoemde website: www.hgbh.nl
Maar als ik het browservenster wil verkleinen springt deze steeds terug naar een groter formaat?
 
Eddy E

Eddy E

14/06/2012 20:50:27
Quote Anchor link
Andy V op 14/06/2012 20:31:00:
die site bestaat niet^^


www.mediaqueri.es ... ik vergat de "i".
 
B Polak

B Polak

14/06/2012 21:11:18
Quote Anchor link
1. voor de style kun je beter werken met (CSS) absolute positions werken plus percentages.

2. jQuery load() functie gebruiken om video's of andere pagina's bijv. te laden tussen <div class=vid></div>
 
Erick Schluter

Erick Schluter

14/06/2012 21:28:06
Quote Anchor link
@Wouter - Het gegeven is me duidelijk. Toch begrijp ik er maar weinig van :-)
De website van css-tricks is erg mooi gedaan...ziet er prima uit op mijn mobiel en op mijn monitor...zucht.

Maar...ik begrijp niet waar ik moet beginnen.

Want...als ik in situatie 1 een logo met menu ernaast heb...en in situatie 2 een logo met het menu eronder...dan moet ik elke class dus 'herschrijven'...en dan wordt het een stylesheet van 3km?
 
Wouter J

Wouter J

14/06/2012 22:07:05
Quote Anchor link
Surf, nee alsjeblieft niet met absolute positions werken voor het basis lay-out. Wel binnen de main parts (als een header) maar niet de main parts zelf absolute positioneren!
En jQuery load, waar is dat voor nodig? Heeft niks met responsive webdesign te maken.

Erick, gelukkig kent CSS het begrip 'overriden'. Dat betekend dat je properties kunt overrulen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
#box {
    width: 100px;
    height: 100px;
    background: red;
}

#box { background: green; }

Nu wordt de background green. Dit kun je ook met media queries doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#box {
    width: 100px;
    height: 100px;
    background: red;
}

@media screen and (max-width: 800px) {
    #box { background: green; }
}

Bij elk scherm kleiner dan 800 pixels wordt #box groen.

Soms kun je iets niet zomaar overrulen, omdat een id property voor een class propertie gaat bijv. Dat ben je, helaas, wel eens verplicht !important te gebruiken:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<div id=box class=container>Hello World</div>

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#box {
    width: 100px;
    height: 100px;
    background: red;
}

@media screen and (max-width: 800px) {
    .container { background: green; }
}

Nu zal de background altijd rood blijven. Maar zo:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
#box {
    /* styles */
}

@media screen and (max-width: 800px) {
    .container { background: green !important; }
}

Zal hij groen worden als de breedte onder 800 pixels is.


Een stappenplan waar ik me altijd aan hou:

1) Een design maken voor een normaal computer scherm
2) Pak je design en beslis wat 1 voor 1 weg moet
3) Ga je normale screen stijlen overrulen met de stijlen voor kleinere schermen
Gewijzigd op 14/06/2012 22:08:46 door Wouter J
 
Erick Schluter

Erick Schluter

14/06/2012 22:16:17
Quote Anchor link
@Wouter - Oke! Het is me nu een stuk duidelijker! Hartstikke bedankt!

Maar...en er is altijd een maar...wat zijn dan de afmetingen waarop ik mijn stylesheet ga inrichten?

Is er een setje standaard afmetingen waarmee ik aan de slag kan?
 
Wouter J

Wouter J

14/06/2012 22:25:08
Quote Anchor link
Erick, nee ik zou dat niet doen. Zie ook dit artikel: http://webdesignerwall.com/tutorials/setting-breakpoints-in-responsive-design/

Je moet je 'breakpoints' (afmeting waar je een media query start) altijd ergens plaats wanneer je design het niet meer aan kan. Bijv:
Je sidebar + content is bij elkaar 978 pixels. Dan zet je je media query op 978 pixels en laat je dan de sidebar verdwijnen, of kleiner worden.
Krijg je problemen met het logo en de navigatie als een scherm kleiner is dan 753 pixels? Dan maak je een media query op 753 pixels waarbij je het logo onder de navigatie zet.

Zie ook bijv. mijn beta website design: http://staging.wouterj.nl/ Daarin heb ik ook met media queries zitten spelen. (merk op dat de sitetitel iets te groot is, waardoor de header een beetje misgaat, maar het gaat om het idee)
 
Erick Schluter

Erick Schluter

14/06/2012 22:49:14
Quote Anchor link
Wouter, ik begrijp het...mmhh...daar gaat mijn vrije tijd :-)

Ik bekeek staging.wouterj.nl op mijn mobiel en daar verdwijnt 'de slider'...en komt het menu mooi boven het logo te staan. Leuk!

Toch irriteert het mij dat wanneer je een browservenster verkleind deze terugspringt naar een grotere variant. Ligt dat aan mij of...?

Ga me hier maar eens ernstig mee bezighouden!
Gewijzigd op 14/06/2012 22:56:24 door Erick Schluter
 
Wouter J

Wouter J

14/06/2012 22:55:03
Quote Anchor link
Quote:
Toch irriteert het mij dat wanneer je een browservenster verkleind deze terugspringt naar een grotere variant. Ligt dat aan mij of...?

Bij mijn website? Kan goed zijn. Zoals ik al zei, mijn BETA design. Er zitten her en der nog wat behoorlijk grote fouten.
 
Erick Schluter

Erick Schluter

14/06/2012 23:54:28
Quote Anchor link
Hey Wouter,
Bij jouw website...maar ook bij alle andere 'responsive' websites die ik bekeken heb.

Is geneuzel...maar ik vraag mij dan meteen af of iedereen dit zo ervaart of alleen ik...op mijn PCtje.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.