speciale controlle in Form.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Christiaan x

christiaan x

17/06/2015 21:32:23
Quote Anchor link
Ik wil een controle uitvoeren op een formfield, maar deels met info uit dat zelfde form.
namelijk de geboortedatum maar dan omgekeerd , plus dat hij daar achter twee nullen moet toevoegen en dan nog eens drie a vier cijfers die de gebruiker heeft ingevoerd ... jawadde,

voorbeeld.

gebruiker voert geboortedatum in in het form.

16-03-2015

gebruiker voert een kaartnummer in. dat begint altijd met de geboortedatum omgekeerd + twee nullen.

15031600 <-

daar moet dus een controle op komen. die andere 3 a 4 cijfers hoeven/kunnen niet gecontroleerd worden.


is zoiets mogelijk en zo ja hoe?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 07:03:03
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

17/06/2015 22:35:19
Quote Anchor link
Dit zou je met JavaScript kunnen doen, maar je zou dit zelfs met JavaScript kunnen automatiseren. Als de datum klopt zou je 15031600 automatisch kunnen invoeren in een ander veld. Ik bedoel, als dat toch altijd dezelfde opbouw volgt?

Tenzij dit laatste niet de bedoeling is?

Wat je ook nog zou kunnen doen is het helemaal afwezig laten van dat startcijfer, deze informatie is in principe afleidbaar uit de geboortedatum.

Tenzij dit alles dus een soort van "verborgen controle" is om na te gaan of mensen geen onzin invullen ofzo?

EDIT: JavaScript = aan de gebruikerskant = manipuleerbaar / inzichtelijk voor de gebruiker. Als dit een "geheime controle" is kun je deze beter aan de serverkant (waar het formulier verwerkt wordt) controleren.

Aan de andere kant, dit soort "beveiliging" is niet echt veilig.
Gewijzigd op 17/06/2015 22:37:01 door Thomas van den Heuvel
 
Christiaan x

christiaan x

18/06/2015 06:58:46
Quote Anchor link
Hallo,

het gaat inderdaad om een verborgen controle, dat het niet echt veilig is geeft niet.
want iemand die niet weet wat hij moet invoeren zal zich weerhouden om te blijven proberen :)

is er daar een naam voor? of een voorbeeldje van?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

18/06/2015 08:01:29
Quote Anchor link
Deze vermomtruc hebben mensen in een mum van een tijd door: "Hé, wat grappig, het kaartnummer is gelijk aan mijn geboortedatum. Laat ik eens wat andere geboortedatums proberen..." Moet er voor die kaarten betaald worden, dan gaat dit iemand misschien heel veel geld kosten.

Waarom genereer je geen aselect kaartnummer? Als je een willekeurig gekozen getal in een database relateert aan een geboortedatum, is ongeldige kaartgegevens invoeren bijna onmogelijk.
 
Christiaan x

christiaan x

18/06/2015 11:11:46
Quote Anchor link
het kaartnummer zien ze niet dat moeten ze zelf invoeren. het gaat ook "maar" om een lidkaart.

de kaarten worden extern gemaakt en de databases zijn niet gekoppeld vandaar die controle of de combinatie klopt met de geboortedatum.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

18/06/2015 11:21:01
Quote Anchor link
Dan hoop ik dat de vereniging niet meer dan 22 leden heeft...

Bij 23 leden is de kans dat twee mensen op dezelfde dag jarig zijn namelijk meer dan .5 oftewel 50%. Vorm je alleen daarmee een lidmaatschapsnummer, dan is het méér dan waarschijnlijk dat twee leden hetzelfde nummer krijgen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.