Toegang tot beschermde pagina

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan R

Jan R

14/12/2023 09:34:24
Quote Anchor link
Hoi

Wat doen jullie als een niet ingelogde gebruiker een beschermde pagina probeert te openen?

Mij al gekende oplossingen
* doorverwijzen naar inlogpagina
* pagina/melding verboden toegang
* 404 melding niet beschikbaar
* …


Jan
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 21:31:09
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/12/2023 09:58:07
Quote Anchor link
Allereerst zou ik zeker geen 404 pagina tonen, want dat brengt alleen maar verwarring.

Afhankelijk van het doel voor het inloggen, zou ik kiezen tussen een "geen toegang" melding of een verwijzing naar een inlogpagina.

Als iedereen kan registreren, dan zou ik voor een verwijzing naar de inlogpagina gaan. Als het om een besloten systeem gaat Waar niet iedereen zich voor kan registreren (CRM bijvoorbeeld) dan zou ik het bericht laten zien dat ze er niks te zoeken hebben.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

15/12/2023 10:28:55
Quote Anchor link
Jan R op 14/12/2023 09:34:24:
Hoi

Wat doen jullie als een niet ingelogde gebruiker een beschermde pagina probeert te openen?

Mij al gekende oplossingen
* doorverwijzen naar inlogpagina
* pagina/melding verboden toegang
* 404 melding niet beschikbaar
* …


Jan

Deze vraag is te kort door de bocht. Een beschermde pagina van wat, en voor wie?

Een van de dingen die je kunt doen is de IP-adressen van mislukte inlogpogingen direct toevoegen aan je firewall, zodat ze niet nog een keer kunnen proberen in te loggen. Dat is vooral handig bij bots, of wanneer je heel restrictief moet omgaan met toegang. Maar dit is allemaal afhankelijk van de eerste twee vragen: wat en wie?
 
Ivo P

Ivo P

15/12/2023 11:29:04
Quote Anchor link
Ik heb eens met een intranet gewerkt waarin een dergelijke situatie leidde tot een redirect naar /index.php, en mocht je al ingelogd zijn met onvoldoende rechten dan was je daarna ook gewoon uitgelogd.

Een behoorlijk irritante praktijk: als je een linkje krijgt van je collega "kijk even naar de details van deze order"
en die order valt toevallig buiten jouw bevoegdheden (verkeerde afdeling of zo) dan wordt je uitgelogd.

En dat leidt weer tot verwarring "waarom ben ik ineens uitgelogd".
Waarom is die link niet goed?

En als je niet ingelogd bent, kom je uit op index.php, en weet je niet meer wat die link was die je eigenlijk wilde hebben en sta je na inloggen op de voorpagina.

Dat hebben we zo veel mogelijk omgebogen naar.

a) ben je niet ingelogd? Dan krijg je op de betreffende pagina een inlogscherm. Na het inloggen sta je nog steeds op de juiste pagina. (daarna volgt mogelijk b)) De http-statuscode hierbij is 401

b) ben je wel ingelogd, maar heb je geen rechten? Dan krijg je een melding dat deze pagina niet door jouw account gezien mag worden. Hierbij hoort httpstatus 403

https://www.permit.io/blog/401-vs-403-error-whats-the-difference

Iemand doorverwijzen naar een willekeurige andere pagina zou ik in elk geval niet doen.

En als je je pagina's een beetje dynamisch opgebouwd hebt, dan kun je in geval van a of b ook voorzien in een view die een inlogscherm of een dacht-het-niet melding kan tonen, zonder de url aan te passen.
 
Jan R

Jan R

16/12/2023 10:51:03
Quote Anchor link
Dan ben ik toch op de goede weg geweest.
Ik deed soms ook uitloggen maar dat ben ik al lang gestopt. Ik ondervond ook de nadelen :)

Mijn meldingen zijn wel altijd in de zin van "Wat doe jij hier?" of "Aan het foefelen!"

Bedankt aan wie geholpen heeft.

Jan
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.