xdebug handig of niet om script te checken?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Rinus o

Rinus o

13/02/2011 21:47:29
Quote Anchor link
Hoi allemaal,

Na een script foutmelding (Including $string file cannot be empty) heb ik xdebug onder xampplite geinstalleerd in de veronderstelling de fout snel te kunnen oplossen, nog niet dus,
Daarnaast ook een paar tutorials betreft debuggen hier door genomen,

Vraagje:

Is xdebug nog van deze tyd en moet ik de tyd nemen dit onder de knie te krijgen of zijn er betere manieren?

Verder las ik dat men variabelen niet vooraf te moeten declareren, nu schijnt het wel weer te moeten?

Grtx,
Gewijzigd op 13/02/2011 21:49:49 door Rinus o
 
PHP hulp

PHP hulp

13/05/2024 03:43:56
 
Jelmer -

Jelmer -

13/02/2011 22:01:25
Quote Anchor link
xdebug kan zeker helpen. De stacktrace die je bij iedere notice en fout geprint krijgt vind ik ideaal, en er zitten nog een aantal functies in die erg handig kunnen zijn als je vast zit. Of het je helpt PHP te leren, geen idee.

Maar het werkt standaard alleen met PHP's eigen foutmeldingen. Die foutmelding die jij noemt ken ik niet, en is er volgens mij niet een van PHP zelf maar eentje van een script. Dat soort foutmeldingen worden niet duidelijker dankzij xdebug.

Variabelen declareren in PHP heeft weinig zin. Variabelen hebben geen vaste types zoals in Java of C++, en PHP heeft ook niet zo'n vreemde manier van scopes als Javascript waar als je een variabele niet lokaal met 'var' declareert, je meteen in de global scope (window!) terecht komt. Ik zou niet weten waarom je in PHP variabelen van tevoren wilt declareren, en ik ben wel benieuwd naar waar je dat gehoord hebt, en wat het argument er voor is.
 
Rinus o

Rinus o

13/02/2011 23:14:54
Quote Anchor link
Hoi Jelmer,
In bepaald opzicht komt xdebug wel met een lijstje van wat script zou kunnen doen (vb:een random string in het script)maar die werken al wel, de fout die php zelf in de browser met regelnummer laat zien lijkt me duidelijker? voor beginners uiteraard, je hebt helemaal gelijk,

Ik had met xdebug eigenlijk gehoopt een soort van stepeditor te hebben die stapje voor stapje door het script naar regelnummers springt om het verloop van het script te kunnen zien cq volgen(de flow),

een stukje uit een mailing,
>> Het is ons niet helemaal duidelijk waar het fout gaat in je script. We
>> vermoeden dat het te maken heeft met PHP 5.3.3. Deze versie van PHP
>> kijkt weer iets strikter naar de PHP-code dan zijn voorgangers. Het is
>> dus zaak dat er netjes volgens de richtlijnen geprogrammeerd wordt. Zo
>> zien we bijvoorbeeld at de variabelen niet vooraf gedeclareerd worden
>> terwijl dit wel aangeraden wordt. Mijn collega heeft hierover een blog
>> artikel geschreven:
>> ---
Totzover,
Grtx,
 

14/02/2011 08:47:43
Quote Anchor link
In principe is het vooraf declareren van variabelen niet nodig. Tenzij je zoiets als array_push gaat gebruiken. Waar staat die blogpost?
HEb je xdebug echt helemaal werkend onder xampp gekregen? Bij mij wilde het totaal niet.
 
Jelmer -

Jelmer -

14/02/2011 09:35:10
Quote Anchor link
Rinus o op 13/02/2011 23:14:54:
In bepaald opzicht komt xdebug wel met een lijstje van wat script zou kunnen doen (vb:een random string in het script)maar die werken al wel, de fout die php zelf in de browser met regelnummer laat zien lijkt me duidelijker? voor beginners uiteraard, je hebt helemaal gelijk,

Normaal gesproken geeft PHP een bestand en een regelnummer. Daarom dacht ik dat het niet een foutmelding van PHP zelf was.

Quote:
Ik had met xdebug eigenlijk gehoopt een soort van stepeditor te hebben die stapje voor stapje door het script naar regelnummers springt om het verloop van het script te kunnen zien cq volgen(de flow),

Dat heeft hij ook, maar dan moet je wel een IDE gebruiken die daarmee om kan gaan. Uit m'n hoofd doen Komodo IDE en Eclipse met een van de PHP plugins dat, met een beetje geluk staat er op github of code.google.com ook nog wel een stand-alone programmaatje dat overweg kan met xdebug.

Quote:
>> terwijl dit wel aangeraden wordt. Mijn collega heeft hierover een blog
>> artikel geschreven:

Ik ben benieuwd naar dat blog artikel. Zoals karl al zei is het bij arrays vaak wel handig ze van tevoren te initialiseren, en bij classes is het uiteraard netjes om van te voren aan te geven welke member-variabelen hij allemaal heeft en wat hun visibility is.
 
Rinus o

Rinus o

14/02/2011 21:42:51
Quote Anchor link
Karl Karl op 14/02/2011 08:47:43:
In principe is het vooraf declareren van variabelen niet nodig. Tenzij je zoiets als array_push gaat gebruiken. Waar staat die blogpost?
HEb je xdebug echt helemaal werkend onder xampp gekregen? Bij mij wilde het totaal niet.


Hoi Karl,
Ik werk met xampplite 1.7.2 en php 5.3.0,
Er waren i.d.d. problemen met de installatie van xdebug las ik wel, dit was met name te wijten wat men in de php.ini zette onder de zend extensions daar voor verschillende versies verschillende installaties nodig bleken te zijn?
---
zend_extension="C:\pathnaam naar\xdebug.dll"
xdebug.remote_enable=1
xdebug.remote_host="127.0.0.1."
xdebug.remote_port=9000
xdebug.remote_handler="dbgp"
xdebug.show_local_vars=On
xdebug.collect_return=On
xdebug.collect_params=4
xdebug.profiler_enable=On
xdebug.profiler_enable_trigger=1
xdebug.profiler_output_dir="C:\xampplite\xdebug"
--
Die blog staat niet vrij op internet, zal even een stukje zoeken,
grtx,
Gewijzigd op 14/02/2011 21:44:09 door Rinus o
 

14/02/2011 21:52:41
Quote Anchor link
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb geprobeerd, maar goed, ik wou xdebug toch alleen als extra, dus zoveel maakt het niet uit. Heeft toch niet zoveel toegevoegde waarden.
 
Jelmer -

Jelmer -

14/02/2011 22:08:45
Quote Anchor link
Ik zie net dat op xdebug's eigen website wel een lijstje staat met IDEs die als client voor remote debugging gebruikt kunnen worden (dat stapsgewijs door je code wandelen) http://www.xdebug.org/docs/remote
 
Rinus o

Rinus o

14/02/2011 22:18:01
Quote Anchor link
Jelmer rrrr op 14/02/2011 09:35:10:
Dat heeft hij ook, maar dan moet je wel een IDE gebruiken die daarmee om kan gaan. Uit m'n hoofd doen Komodo IDE en Eclipse met een van de PHP plugins dat, met een beetje geluk staat er op github of code.google.com ook nog wel een stand-alone programmaatje dat overweg kan met xdebug.

Bedankt voor programmanamen, die Eclips had ik al eens gedownd (voor de Android) maar heb nog niet tyd gevonden er mee te werken,(lees programma uitzoeken)
Zal die anderen ook bekijken,

Quote:
>> terwijl dit wel aangeraden wordt. Mijn collega heeft hierover een blog
>> artikel geschreven:

Ik ben benieuwd naar dat blog artikel. Zoals karl al zei is het bij arrays vaak wel handig ze van tevoren te initialiseren, en bij classes is het uiteraard netjes om van te voren aan te geven welke member-variabelen hij allemaal heeft en wat hun visibility is.

[/quote]
mhhh, had er een screendump van gemaakt, hoe nu afbeelding hier in te zetten? ;-)


Toevoeging op 14/02/2011 22:27:14:

Jelmer rrrr op 14/02/2011 22:08:45:
Ik zie net dat op xdebug's eigen website wel een lijstje staat met IDEs die als client voor remote debugging gebruikt kunnen worden (dat stapsgewijs door je code wandelen) http://www.xdebug.org/docs/remote


En ik maar denken dat dan iedereen vanaf internet bij mij thuis op m'n xamppliteservertje kon inloggen?!?! :-)

Grtx,

Btw:ik zag hier ook ergens een topic over beginner fouten,nahja,
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.