Om de heftige discussie hier te verplaatsen naar hier :)

Is dus de stelling:
Tabellen dienen alleen voor data, niet voor layout

Ik ben het ermee eens. Met divides kan je perfect je pagina's indelen, dat hoeft dus niet met tabellen. Bovendien hebben bepaalde apparaten en browsers er ook problemen mee.
Marien schreef hierboven
Zo kan je een memberlist met veel dingen van de gebruiker niet zo snel doen met div's en span's.
Maar dat is toch ook een gegevenstabel (links zijn naar mijn mening ook gegevens) dus daar "mag" het.

Ik doel met het verbannen van tabellen in de layout vooral op de scriptkiddies die hun site maken in Photoshop (als ze daar al mee om kunnen gaan) en dan gaan 'slicen'. De meest vreselijke troep krijg je op die manier. Niets elastisch, niets makkelijk aanpasbaar of snel downloadbaar.
Photoshop beschikt ook over de functie om als CSS te laten bouwen... Maar daar heb je nog steeds vrij weinig aan...
Even grote rotzooi
Het misschien wel 't grootste argument is nog niet eens genoemd, en als zoekmachine-expert zal ik het toch moeten noemen: zoekmachinevriendelijkheid. Divs zijn over het algemeen een heel stuk zoekmachinevriendelijker dan tabellen. Ik heb nog nooit een site gezien gebaseerd op tabellen die zoekmachinevriendelijker is dan met divs. De lengte van je sourcecode maakt Google veel uit, net als de plek waar je echte inhoud begint. Bij divs heb je dat al na een paar regels HTML, bij tabellen heb je soms eerst 50 regels code nodig.

Houd je grote vriend Google tevreden :)
@PHPerik
Ik had dat argument al aangedragen in mijn relaas ;)
Whaha, en toen snapte ik geen ree[d] van Divs :P oeps :p, bij mij gaat meestal fout :D
Moet je voorstellen. Je bent een zoekmachine. Je zit te lezen in de broncode en komt eindelijk iets interessants tegen. Dus je begint te lezen, blijkt er plotseling een einde aan je stukje te komen! Dus je leest de volgende cell in... Een plaatje! Help waar gaat mijn verhaal nu verder? De cell eronder misschien? Nee! Een hele rij vol met links en reclame, die ik ook allemaal weer moet volgen. En dan gaat eht verhaal weer verder.

En hoe denk je dat google dan reageert waneer je een woord uit de eerste cell en de tweede cell als zoekopdracht geeft? Google denkt dat het zo dicht bij elkaar mogelijk moet staan (logisch, zoek je rode rozen, dan hoef je niet rozen die worden verkocht in een winkeltje dat tegenover een snoepwinkel staat, waar vroeger een huisje stond met een rood dak.) en jouw site komt lager, en lager, en lager in de resultaten.

* Heb net een recentie voor Nederlands moeten schrijven, en nu moet ik even uitschrijven. Sorry :-) *
Dit soort discussies is zinloos. Iedereen blijft het toch doen zoals hij/zij het zelf wil.

Je zekerheid en je overtuiging moeten vanuit jezelf komen en niet vanuit het feit dat je anderen overhaalt om het op "jouw" manier te doen.
Dan heb ik nog 2 vraagjes, waarom is dit niet SEF, search engine friendly, www.sulfr.nl ??

en ik vind divs maar raar met de uitlijning (waar het hoort te staan etc.), kan iemand me uitleggen hoe dat beter kan.. ?
@Jan
Die overtuiging moet uit jezelf komen, maar mensen moeten dan wel een afweging kunnen maken op basis van alle voor- en tegenargumenten. Dat is de bedoeling van een forum als deze. Ik denk dan ook zeker dat dit voor sommige mensen een goede toevoeging kan zijn.
@ PHPerik, ja daar heb je gelijk in. Maar dan moet je bereid zijn om gewoontes overboord te gooien als je dat nodig acht.

Ikzelf ben de laatste anderhalf jaar bezig met lay-outs in CSS, maar het is fucking moeilijk om dat te leren. De resultaten zijn veel onvoorspelbaarder dan wanneer je met tabellen werkt voor de lay-out.

Aan de andere kant: kijk eens naar www.csszengarden.com. Als iemand mij een link kan geven voor een soortgelijk project dat op tabellen gebaseerd is, dan zou ik zeer verbaasd zijn.

Reageren