Heren,

Ik ben voor een opdrachtgever bezig met de opzet van een server, de server heb ik nu af (heerlijke machine, maar zal ik jullie niet mee lastig vallen) en ik ben nu bezig met de software.

De klant wil gemakshalve een windows machine, met een makkelijk filesysteem (ntfs is nou eenmaal makkelijker dan de linux varianten) maar ik vind persoonlijk dat een php/mysql webserver echt wel op linux hoort te draaien. Komt nog eens bij dat het een veilig en onderhoudarm systeem moet worden...

Op die server komen meerdere virtuele debian machines op te draaien. Een database machine, en 3 apache/php machines. Dit om praktische en veiligheidsredenen (eg, fysiek gescheiden dus).

Ik maak hiervoor één Debian image, met daarop dingen als Apache, PHP, phpmyadmin, mod_security, etc etc en stel dit systeem vervolgens erg strak (veiligheid technisch) in om die dan enkele keren te kopiëren en aan te passen.

Nou is dat vmware (player) overigens gratis, en erg gemakkelijk in gebruik dus ik zat bij mijzelf te denken...

Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

Veiligere oplossing (linux) dan Windows, gescheiden van je systeem, en out-of-the-box eigenlijk direct toepasbaar. En als je het niet gebruikt draait het ook niet op de achtergrond :).

Ivm de grote van zulke images (zo rond de 200mb ofzo) zit ik er aan te denken om dat voor de geïnteresseerde dan op een cdtje te branden. De vraag is echter of en hoeveel vraag hier voor is. Ik wil jullie graag matsen, maar om zo een dag te investeren in iets waar niemand op zit te wachten...
Zoals beloofd ben ik even bezig geweest met de financiële kant van het verhaal.

10x Sony cd-r 700mb: 8,- / 10 = €0,80
2x Luchtkussen enveloppen: 1,25 / 2 = €0,75
Verzendkosten: €1,50

Totaal: €3,05

Garantiefonds, mocht er een cdtje kapot gaan dan verzend ik kostenloos een nieuwe. 10% van het totaal is €0,30.

€3,05 + €0,30 = €3,35.

Lijkt mij een nette deal :).
Ik wil er één; ik maak graag gebruik van andermans tijdbesparende initiatieven.

Ik vind overigens 5 euro ook niet te veel, 10 waarschijnlijk ook zelfs niet.

PM me maar zodra we kunnen bestellen :)
*tap*tap*tap* test test...

Hmm, volgens mij werkt het :P. Email werkt, mod_rewrite werkt (om http://webserver/phpmyadmin/ door te sturen naar de https verbinding).

Samba werkt, dus opeens heb je een extra server op je netwerk :P. Ik ga vanavond even werken aan een handleiding die ook op i-cey.net/handleidingen/ komt te staan. Opzich hoef je weinig kennis te hebben, maar ik vind het wel prettig om het eea uit te leggen.

Voor het 'bestellen' van een cdtje ga ik een simpel formuliertje maken. Er zijn namelijk een aantal dingen die ik wil weten met betrekking tot het netwerk en het emailen:

- Wergroepnaam (standaard mshome)
- Emailadres
- smtp-server
- domein/hostname voor het mailen (in mijn geval icey.xs4all.nl, anders vind mijn xs4all smtp server mij niet lief).

Uiteraard is het niet ingewikkeld om dit zelf te veranderen. Maar als je geen linux kennis heb doe ik het liever zelf voor je.

Morgen ochtend gaat de RC1 opweg naar lissy :).
en zijn de adresgegevens ook niet erg makkelijk om te weten :P
Uiteraard :P. Ik heb moeten tekenen om daar geen databases voor te misbruiken.
Ik schrijf me in, waar is het formulier?
Eerst handleiding afmaken, en naar lissy sturen om te testen :P. De rest komt daarna.
mja, linux, niks voor mij :P
Je heb verder geen kennis nodig. Dubbelklikken, en je kan naar \\webserver\www\ om spullen te kopieren die daarna onder http://webserver te vinden zijn.
dat zal allemaal wel:P Kvind ut goeie instelling van je, heb verder niks op aan te merken

maar m'n broer heeft al een webserver waar de site op staat waar ik aan werk, en op school werk ik met Fedora Core 4, en ik kan er maar niet aan wennen :P

maja zo te lezen heb je genoeg belangstellers!

Reageren