Heren,

Ik ben voor een opdrachtgever bezig met de opzet van een server, de server heb ik nu af (heerlijke machine, maar zal ik jullie niet mee lastig vallen) en ik ben nu bezig met de software.

De klant wil gemakshalve een windows machine, met een makkelijk filesysteem (ntfs is nou eenmaal makkelijker dan de linux varianten) maar ik vind persoonlijk dat een php/mysql webserver echt wel op linux hoort te draaien. Komt nog eens bij dat het een veilig en onderhoudarm systeem moet worden...

Op die server komen meerdere virtuele debian machines op te draaien. Een database machine, en 3 apache/php machines. Dit om praktische en veiligheidsredenen (eg, fysiek gescheiden dus).

Ik maak hiervoor één Debian image, met daarop dingen als Apache, PHP, phpmyadmin, mod_security, etc etc en stel dit systeem vervolgens erg strak (veiligheid technisch) in om die dan enkele keren te kopiëren en aan te passen.

Nou is dat vmware (player) overigens gratis, en erg gemakkelijk in gebruik dus ik zat bij mijzelf te denken...

Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

Veiligere oplossing (linux) dan Windows, gescheiden van je systeem, en out-of-the-box eigenlijk direct toepasbaar. En als je het niet gebruikt draait het ook niet op de achtergrond :).

Ivm de grote van zulke images (zo rond de 200mb ofzo) zit ik er aan te denken om dat voor de geïnteresseerde dan op een cdtje te branden. De vraag is echter of en hoeveel vraag hier voor is. Ik wil jullie graag matsen, maar om zo een dag te investeren in iets waar niemand op zit te wachten...
Zo, versie RC1 is nu opweg naar Lissy, die gaat voor mij testen of mijn idee gaat werken.

Als vmware gaat doen wat hij moet doen, en hij neemt mijn instellingen mee dan zou er het volgende moeten gebeuren:

Je installeerd vmware
Je pakt de webserver.zip uit in bijv. mijn documenten/my virtual machines/
Je start vmware, gaat naar de map webserver, dubbelklik
Na 30 seconden is debian opgestart. Alles werkt. Hij heeft een ipadres gekregen van je eigen router.

Nu kan je naar \\webserver\ met internet explorer, en daar je bestanden uploaden. vervolgens naar http://webserver en daar is je site :P.

De vraag is alleen of hij mijn vmware instellingen meeneemt, of een ipadres krijgt van vmware ipv je eigen router.

Mocht het niet werken zoals ik wil, dan is het met 2 muisklikken op te lossen maar toch.
heeeeeeeeeeeeeeeel goed Arjan!!!!!!!!!! (je bent eigenlijk gewoon te goed :P)
Misschien is het voor je 'mail' probleem, een idee om er ook nog een mail-send service in te zetten, of een klein programmatje te schrijven (in PHP, de eerst startende pagina, selfdestruct einde) die de variablen set.

Overigens, hoe groot is het? Misschien idee om het openbaar op internet te zetten?Kan iedereen het downloaden, en heb je er zelf ook geen werk (en inkomen, helaas ;)) aan.

Ik weet alleen nie thoe groot het is, als het 30 mb ofzo is, dan is dit nog wel een optie. Maar 200+ mb, wordt lastiger ;)
Inkomen heb ik er toch niet aan, 3,35 is de pure kostprijs. Ingezipt neemt het 325mb ruimte in. Het is een compleet OS ey :P. Opzich valt er nog wel wat aan te fixoren door docs weg te halen, en packages te verwijderen... maar dan hou je een OS over waar je daarna eigenlijk niks meer mee kan.

De kosten van hosting zijn dan hoger dan de kostprijs voor een cdtje gok ik.

Uiteraard zit er een MTA in (exim4) die mail ontvangt van php, en doorstuurd naar je eigen smtp server. Er zijn duizenden andere mogelijkheden te verzinnen, waarvan vele een betere oplossing. Maar ik wil iets wat gewoon werkt zonder dat iemand ook maar iets hoeft te doen.

Komt nog eens bij, php heeft geeneens rechten om zulke dingen ook maar in te lezen, laat staan bewerken.

Standaard staat hij ingesteld om 128 mb geheugen te reserveren, maar ook met 64 of zelfs 32 werkt hij meer dan prima.
Perfect hoor (Y) maar ik werk hier met fixed ips. Hoe wil je dat oplossen?
Je kan zelf natuurlijk ook ipadressen intikken. Dan zal ik tegen die tijd wel wat mini-linux handleidinkjes schrijven.
misschien is het nog een idee om iets te doen met ddns(.nu) voor linux, of no-ip.com, voor de skynet gebruikers. (of was het belgacom) Een tutorial o.i.d. hoe je die kan opzetten, om het nu standaard in te bouwen...
Intern is het zoiezo te gebruiken, vmware deelt dan een ipadres uit dus als testserver werkt het altijd.

Er is overigens een no-ip package...

http://packages.debian.org/testing/net/no-ip

Apt-get install no-ip, dan word en er een paar vragen gesteld en klaar. Debian is zoiezo wel gemakkelijk, apt-get install webalizer en je hebt opeens een uitgebreid log-statistieken programma. Cronjobje maken en gaan.
Arjan,

Ik heb zelf een Red Hat server onder VMware draaien. De server heeft een ip-adres gekregen op mijn eigen netwerk.
Ik kan de server pingen en vanaf de server kan ik de host pingen.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om de webserver via poort 80 of webmin via poort 10000 te benaderen vanaf de host.
Ik heb beide firewalls uitgeschakeld zonder resultaat.

Heb jij misschien wat tips om de server ook op de poorten 80 en 10000 te kunnen benaderen vanaf de host?

Alvast bedankt!

grt

Stefan
Hoi Arjan,
goed initiatief, ik heb ooit is cd'tje gehad met vmware maar er nooit aan toegekomen.
Nu wil ik ook wel testen (voor zover nog nodig ?)

ruud

Reageren