Hoi,

Hallo allemaal ik ben momenteel bezig met een zeer grote site op te zetten met een uniek concept.
Maar dat ff erbuiten ik heb van een oud bedrijf een peperdure DELL server gekocht. Nu wil ik hierop mijn site plaatsten en er een domein aan koppelen maar ik heb van dit gedeelte totaal geen verstand zouden jullie mij aub tips en/of keywords om te zoeken kunnen geven ?

MVG
Paul du Long
Ik snap er nu al niks meer van sorry :S :P
Arjan Kapteijn schreef op 12.06.2006 20:56
Ubuntu heeft nu ook een server versie, omdat ubuntu onder de motorkap gewoon debian is zul je veel overeenkomsten zien ;).

Ubuntu had voor versie 5.11 ook al een server editie.

Ik heb zelf ook 2 servers (web en db) geinstalleerd. Ik heb eerst 2 weken info verzameld over het installeren/compileren van LAMP. Alles heb ik zelf gedaan, ik had al wat hobby ervaring met Linux.

Ik heb nu de nieuwe Ubuntu server editie geinstalleerd. Volgens mij is alles aardig veilig in heb bijvoorbeeld Apache 2.2.0 geinstaleerd in een chroot. Uiteraard heb ik iptables ingesteld om alleen bepaalde service poorten door te laten denk hierbij aan 21,22,80,3306,35000 t/m 40000. Ook is het erg belangrijk dat je sterke wachtwoorden gebruikt in heb bijvoorbeeld in ieder wachwoord 8 willekeurige tekens zitten.

Maar weet iemand hoe ik nu beide webservers het beste kan aansluiten op het Internet.
Is het bijvoorbeeld een goed idee om eerst via SSH naar de webserver te gaan en daar de FTP/DB server van buiten bereikbaar te maken. Beide servers hebben trouwens 3 netwerk aansluitingen, 1 management poort (100Mbit) en 2 1Gbit poorten.
hmmm... nieuwe vraag nieuw topic misschien?
Debian server: http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r2/i386/iso-cd/debian-31r2a-i386-netinst.iso
Minimaal installeren, geen extra troep.
Zorg dat je naast de root account ook een eigen account hebt, geef die su/sudo rechten en blokkeer directe toegang op root. Voer de APT functies uit om de pakketen ssh, apache2, mysql-server-4.1 php4, php4-gd en php4-mysql te krijgen uit. Vervolgens even de config file's enzo op orde brengen.
Misschien dat je nog webmin, webmin-apache, webmin-mysql en webmin-ssh wil (directadmin/c-panel achtig iets).

EDIT: chroot is niet echt nodig als je veilige PHP code schrijft en geen hoster bent, maar het is wel aan te raden als het kan.
Jason de Ridder schreef op 12.06.2006 21:25
hmmm... nieuwe vraag nieuw topic misschien?

Eigelijk wel ja...
Ik zou voor thuisgebruikers een simpele nat router aanraden, het klinkt heel gek maar de meest simpele routers zijn al een enorm veilige oplossing.
Arjan Kapteijn schreef op 12.06.2006 21:30
Ik zou voor thuisgebruikers een simpele nat router aanraden, het klinkt heel gek maar de meest simpele routers zijn al een enorm veilige oplossing.

Best logisch toch? Mja, als je je server online wilt zul je sowieso wat open moeten zetten :P
Legolas schreef op 12.06.2006 21:32

Even in de DMZ het ip van de server zetten en klaar ben je, in de meeste gevallen. Moet je op je server natuurlijk wel even de firewall goed instellen.

Nu snap ik er weer wat van nou hopelijk gaat het ook allemaal lukken wat jullie zeggen
Martijn! schreef op 12.06.2006 21:35

Even in de DMZ het ip van de server zetten en klaar ben je, in de meeste gevallen. Moet je op je server natuurlijk wel even de firewall goed instellen.

Dan kan je net zogoed geen nat router halen, zodra je hem in een DMZ zet ben je 100% van het voordeel kwijt.

Reageren