Hallo allemaal ik ben momenteel bezig met een zeer grote site op te zetten met een uniek concept.
Maar dat ff erbuiten ik heb van een oud bedrijf een peperdure DELL server gekocht. Nu wil ik hierop mijn site plaatsten en er een domein aan koppelen maar ik heb van dit gedeelte totaal geen verstand zouden jullie mij aub tips en/of keywords om te zoeken kunnen geven ?
Ik kan je wel door een installatie voor een goede veilige server Debian helpen als je dat wil, voor DNS moet je een host bereid vinden en verder is alles op de server te regelen.
Waarom zoveel gezeik altijd over windows.
Windows is zeker niet zo stabiel als linux, ben ik met jullie eens.
maar ik draai al sinds ik programmeer op windows en heb nooit problemen.
Windows doet het ook prima als server-os hoor, maar dan denk ik dat een combinatie met IIS, dat vast beter geïntergreerd in Windows is beter gaat werken.
Maar als je het puur een webserver wil maken kan je ook af met linux, zoals debian o.i.d. Heb je ook geen monitor nodig, mooi via ssh inloggen. Op windows kan je natuurlijk ook terminal service daarvoor gebruiken. Maar inderdaad, windows is weer wat uitgebreider, en je zit standaard met allemaal netwerkservices. Als je hem ook als game/file/watdanook server wil gebruiken is Windows ook prima, en als je verder alleen maar windows-computers hebt zelfs nog beter.
1 vraagje: Aan welk lijntje gaat hij hangen? Bij je thuis? Want dan gaat bij een redelijk aantal bezoekers of jouw online spelletje enorm laggen, of de bezoekers krijgen hun pagina's veel te langzaam voorgeschoteld. Want ik neem aan dat je niet een glasvezelkabeltje het huis in hebt lopen.
Als je alles allemaal vet cool enzo wilt doen moet je SIDN(.nl) contacten. Anders kan je vaak bij een willekeurige provider dns-rewarding. Vaak betaal je alleen 6 eurootjes per jaar voor een domein.
SIDN kan je als particulier eigenlijk niks doen, die houd eigenlijk alleen maar toezicht. Je zult bij een deelnemer een domein moeten registeren. Dat DNS forwarding heeft er weinig mee te maken. Je registreerd een domeinnaam, de hoster gebruikt zijn eigen dns-servers en vervolgens maak je een a-record aan die alle requests doorstuurd naar jou eigen ipadres.
Jason de Ridder schreef op 12.06.2006 18:53
Als het duur is word het linux, het meest stabiel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik verscheidene XP & 2000 systemen net zo stabiel heb zien draaien als Linux systeempjes. Eerlijk is eerlijk, een mooie debian installatie zonder x-server en een gebruiker die erop loopt te kunnen draaid natuurlijk heerlijk. Maar zeker de laatste XP versies zijn retestabiel. Het probleem van instabiliteit moet meer gezocht worden bij de gebruiker die leuk gaat msnen, internetten en downloaden op ene server... Oehja, goedkoop is een fout woord. Linux is juist enorm duur... klinkt gek omdat de software gratis is maar de benodigde kennis is moeilijk te vergaren. En kennis = geld.
Leo schreef op 12.06.2006 18:55
Je moet die server bij een provider zetten, dan kan je mooi je website's erop draaien en misschien ook als gameserver (thuis zul je erge lagg krijgen)
Tja, ik zat voorheen met een groot aantal vrienden lekker op mijn thuisservertje te gamen. Niks geen lag of problemen. Hou er ook rekening mee dat colocaten simpelweg prijzig is, dat wil je niet voor een simpele webserver.
Danny schreef op 12.06.2006 19:00
Apache & Windows moet je eigenlijk alleen als test server gebruiken.. niet als server die aan het www gekoppeld is..
Bullshit uitspraak nummer 1, gefeliciteerd!
Han schreef op 12.06.2006 19:02
Oke, Linux kan wat beter tegen virussen en dat soort dingen maar het kan wel en ook zonder problemen!
Een linux server die neer is gezet door iemand met weinig/geen ervaring is makkelijker te slopen dan een standaard windows xp machine.
niek schreef op 12.06.2006 19:10
nee
Apache, PHP, MySQL, iets van Perl? GOED OS ( geen windows:p )
Gefeliciteerd, jij bent de 2e.
Jason de Ridder schreef op 12.06.2006 19:12
Zou ik toch zeker is info gaan vragen bij SIDN wat de beste mogenlijkheden zijn....
Het kan aan mij liggen maar volgens mij is de SIDN de laatste keer dat ik keek geen openbare vraagbaak voor particulieren met hun pc'tjes.
Leo schreef op 12.06.2006 19:12
OS erop gooien en de rest.. Windows is niet handig (er is een nieuwe op komst ^^)
Tja, ga jij veel geld betalen voor een shitload aan opties die je niet gebruikt?
Paul du Long schreef op 12.06.2006 19:12
het is een site met php en mysql meer niet.
Kan ik lunix er ook naast draaien dus beide ?
Je kan windows en linux naast elkaar draaien, echter niet tegelijkertijd. Tenzij je gebruik maakt van een vmware virtuele server. Dan kan je bijvoorbeeld debian draaien op een windows machine.
Jason de Ridder schreef op 12.06.2006 19:13
Ehm... ik mag niet hopen dat je een server op vista (of XP e.d.)gooit Windows gewoon 2000 server edition. En Als je voor linux gaat RedHat o.i.d.
Ieder zijn eigen mening, maar persoonlijk zou ik niet extra betalen voor win2k server, advanced server of dataserver als je die extra's niet gebruikt. Zonde zonde... en het bied verder relatief weinig extras. Ook redhat heeft niet echt mijn voorkeur, te loop/groot/bloated. Nee... persoonlijk zou ik voor een mooie schone debian installatie kiezen (300mb ruimte nodig, en een miniem geheugengebruik) of even kijken naar ubuntu. Ubuntu heeft weer een erg nette server installatie, goede support en standaard netjes up-to-date een veilig.
Voor al die mensen die schreeuwen dat windows zuigt... Ik durf te wedden dat weinig van hun echt met een linux distro werken. Ik durf te wedden dat een groot gedeelte gewoon tegen een mooi groen/blauw landschap aankijken.
Ikzelf ben een groot voorstander van vmware. Maar dat heeft puur met gemak en flexabilteit te maken. Een simpele copy-past en ik heb weer een schone server. Ikzal ook eerlijk bekennen dat mijn mijn server ook gewoon windows draaid. Net zoals de (dik zware) server die ik voor de hogeschool utrecht gebouwd heb. Op die server draaien weer 4 vmware images waar dan toevallig weer wel debian op draaien. Beide systemen draaien superstabiel en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Linux distro's zijn leuk maar als ze geinstalleerd of onderhouden worden door iemand met weinig/geen kennis zijn ze 10x onveiliger dan een standaard windows xp machine.