Hallo allemaal ik ben momenteel bezig met een zeer grote site op te zetten met een uniek concept.
Maar dat ff erbuiten ik heb van een oud bedrijf een peperdure DELL server gekocht. Nu wil ik hierop mijn site plaatsten en er een domein aan koppelen maar ik heb van dit gedeelte totaal geen verstand zouden jullie mij aub tips en/of keywords om te zoeken kunnen geven ?
@ Arjan, wow megapost :/ maar een OS is echt niet duur.. ik weet zeker dat iedereen op deze site wel illegale apps in huis heeft of draait :) en product keys etc zijn zo te omzeilen.
Nouja, in mijn huis mag je opzoek gaan naar illegale software maar je zult weinig tegenkomen. Als student kosten een legale Windows XP Pro en Office 2003 Pro bij elkaar maar iets van 35 euro o.i.d. Mijn virusscanner (McAfee) word door Xs4all betaald en school betaald nog wat andere meuk (SPSS).
Punt is, met een illegale versie heb je geen recht op updates, werkt windows update niet optimaal etc etc etc. Echt veilig word het er niet op...
Jason, lid worden van SIDN kost 600€ per jaar. Ex btw en andere meuk.
topictitel klopt niet helemaal: Computer als website
moet eigenlijk iets zijn van: hoe zet ik een server op o.i.d. :-p
maar jah, zoiets heet lukiegezeik :-p
Ik heb zelf niet heel erg veel ervaring met het bouwen van een server, maar ik zou het eventueel wel kunnen (kleine schaal, dus geen server voor de hogeschool Arjan :-p)
@Arjan: Ik heb ervaring met Debian, OS/2, alle windows versies van 3.11 tot XP inclusief WINOS/2, DOS, verschillende Debian based distro's, Redhat en ook wat Redhat based distro's. Ik mag dus onaardig zijn tegen windows? :P
Voor een server is een minimale Debian install ook juist fijn, omdat hij alleen heeft wat je nodig hebt. Alleen SSH, Apache2, MySQL4.1 en PHP4 zijn meer dan genoeg. Veel andere OS'en als windows en Ubuntu geven er te veel extra spullen bij die je ook op orde moet houden.
Overigens, het grootste beveiligingsprobleem wordt altijd door de gebruiker veroorzaakt.
Ubuntu heeft nu ook een server versie, omdat ubuntu onder de motorkap gewoon debian is zul je veel overeenkomsten zien ;). Je kan nu dus ook een uitgegedroogde serverversie installeren. Maar mijn voorkeur voor Debian blijft. Alhoewel ik met een volledig geupdate WinXP machine eigenlijk ook weinig problemen heb (als je een wat snellere machine hebt).
Oehja, Debian roeleerd maar ik ben niet zo'n meeloper die iedereen maar linux adviseerd zonder te kijken naar de situatie.
Ik heb toevallig weer een nieuwe (betere/snellere/schonere/kleinere) vmware debian image gemaakt, incl de vmware tools (wat performance technisch aardig scheelt!).
Over 3 weekjes heb ik weer vakantie, kijken of er dan weer intresse is om een weekje cdtjes te gaan branden.