Daar ben ik weer (ga please niet glijk zijken over onzinnig topic)
en ik wou het graag hebben over pesten en of problemen thuis.
Ikzelf word namelijk gepest en als ik nu het woord school hoor raak ik al in paniek. Daar komt ook nog eens even lekker bovenop: Problemen thuis. Worden voornamelijk veroorzaakt door problemen @ school.
Welke ervaring hebben jullie met pesten/heb je 't meegemaakt (zo ja hoe is het opgelost?)
Groetjes Paul (Ik hoop dat jullie me niet gelijk gaan afzijken)
Wat jij zei(WillemJan), van dat flippe, ksnap dat je dat zegt en tis ook goed dat te zegge want miss. is dat bij de meeste zo!, EN EROVER OPSCHEPPE IS TOTAAL NIET MIJN BEDOELING!
ksnap ook dat je je dan gewoon laat gaan, maar ik DENK dat dat bij mij anders licht, maar heel uitgebreid knaik nu ook nie zijn wank moet echt nodig naar bed;).
Tis wel mooi om te zien dat er toch zoveel mensne zijn die ook zon verhaal hebbe ne je niet de enige bent!
Nogmaals; ik hebn hoop meegemaakt; en ik vind het helemaal niet erg om "opgedane kennis" of ervaring met mense te dele, vind dat juist fijn! (voor contact zien paar posts eerder!)
P.S. Wel leuk om te zien dat zon best wel niet PHPhulp artikel toch al de hele avond bovenaan staat qua reacties:P!
Hoi Alex-Jan. Ik ben ook 13 en ik zit ook in de derde. Onee, ik ben 14 en zit in de vierde. Maar is ongeveer het zelfde :-) Ik geloof dat mensen ook wel eens tegen mij hebben gezegd dat ik hoog begaafd ben, maar weet dat eigenlijk niet zeker (dat ik het niet zeker weet zal wel genoeg zeggen :-)). Heb nooit last gehad met pesten enz. Ik ga ook gewoon naar feestjes van mensen uit mijn jaarlaag die 17 worden … Mensen geloven het wel als ik zeg dat ik 14 ben, maar hadden dan verwacht dat ik 15 was en bijna 16 zou worden o.i.d. En oja, die avatar had W i l l e m - J a n eerst ook. (Ik doe W i l l e m - J a n met spaties ertussen, want hij /ignoret mij, en anders "hoort" hij mij toch nog, en dat is niet de bedoeling. )
Wat jij zei(WillemJan), van dat flippe, ksnap dat je dat zegt en tis ook goed dat te zegge want miss. is dat bij de meeste zo!,
Het ligt juist totaal niet in mijn aard hoor, ook al is het wel meer gegroeid. Maar ik was juist iemand die al sorry zei voordat de gedacht van geweld in mijn hoofd opkwam zogezegd..
Maar is nu eignelijk wel anders, ben redelijk aggresief geworden, en is best lastig af en toe... Omdat ik het dan wel als grappig of waarschuwing bedoel, maar soms doe ik mensen wel echt pijn. Maar nadat ik daar paar keer op gewezen ben let ik er veel meer op :) Gaat wel goed, doe het bijna niet meer.
P.S. Wel leuk om te zien dat zon best wel niet PHPhulp artikel toch al de hele avond bovenaan staat qua reacties:P!
Greetz
AJ
Das nog niks :P Moet je het dit topic eens kijken :P
Wil je meer zelfvertrouwen, dan wil het soms ook wel helpen om een verdedigings-/vechtsport te doen. Ik heb zelf negen jaar karate gedaan en doe sinds kort krav maga, en het idee alleen al dat je je - mocht het nodig zijn - kan verweren is wel goed. Zo ook bijv. fitness, daardoor krijg je wat meer 'body', en dat laat zich meestal ook wel terugkomen in je innerlijk/gedrag. Overigens ben ik zelf nooit gepest. Ik heb dan weer wel bij een psycholoog gelopen, maar dat heeft weer andere redenen. :p
@Jonathan (dacht ik): de 'cultuur van tegenwoordig' waarover jij spreekt; eerlijk gezegd denk ik dat je te weinig ervaring hebt om daarover te kunnen spreken. Mijn idee is dat het normaal is op de middelbare school om met de heersende menigte mee te gaan. Dat hoort bij de pubertijd. Wanneer je een jaar of 18 à 20 wordt, krijg je je eigen mening weer terug en verdwijnt die 'cultuur van tegenwoordig'.
@Alex-Jan: je wordt echt niet geband als je 3 keer achter elkaar een bericht post hoor. Er zijn mensen hier (ik noem geen namen) die zóveel meer posten, daar is jouw 3x achter elkaar posten niks bij.
@Boris: jij wordt wel gepest; ik kan me nog herinneren dat je regelmatig gekickt/geband/ge-ignored wordt op #phphulp :p
[edit]Ow ja, ik propageer nu natuurlijk niet dat je 'de klootzakken' maar een ram moet verkopen. Als je dat moedwillig doet, moet je er rekening mee houden dat ze toch terugkomen (ook al gebeurt dat niet in de paar gevallen die hier op het forum voorbij zijn gekomen). Mocht het echter nodig zijn (omdat je zelf fysiek aangevallen wordt), dan kan het natuurlijk wel.[/edit]
Bij mij is het probleem dat ik niet vaak gepest word / werd wel dat volgde 9 van de 10 keer een gevecht op , waardoor ik niet eens meer naar school ging omdat ik al bang was om het nog een keer mee te maken , nu eindelijk van zon school af te zijn begint het rustige leventje weer rustig aan =D gelukkig..
Ik heb dit hele topic doorgelezen. Absoluut interessant. Alleen wat ik me zo afvraag hè, ik bedacht van te voren in mezelf al "die en die en die mensen zijn gepest", en ja hoor, ze reageren in dit topic met dat ze gepest zijn. Het heeft te maken met "anders zijn dan de rest". Dat lijkt me sowieso vrij duidelijk. Maar mensen hebben het hier over fysiek zwak, terwijl ik denk dat fysiek minder sterk zijn en pesten geen verband hebben. Bijvoorbeeld dikke kinderen (die vaak sterk kunnen zijn) worden ook gepest.
Ik durf te gokken dat de meeste mensen die hier gepest zijn worden gepest omdat ze (volgens de rest) een "nerdje" zijn. Dus mensen die andere interesses hebben dan voetbal en seks of mensen die erg op zichzelf zijn. Althans, dat denk ik. Het probleem van dit laatste is dat je ook niet snel leert op "hun" manier te communiceren, en dan is het lastig het pesten te stoppen, want je blijft het buitenbeentje, wat je ook doet.
Ik denk dat de oplossing voor 100 procent in zelfvertrouwen ligt. De meeste mensen krijgen dat vanzelf tussen hun 16e en 20e, maar de jaren daarvoor kunnen heel erg zijn. Hoe je aan zelfvertrouwen komt? Vrienden en vrouwen. Maar hoe kom je aan vrienden en vrouwen? Ja, met zelfvertrouwen. Iemand enig idee hoe je in de cirkel stapt als je er nog niet in zit?
Ik ben overigens nog nooit 1 seconde gepest, dus ik weet niet hoe het voelt. Ik kan me er een voorstelling bij maken, maar niet meer dan dat. Vandaar m'n gedachten hierboven voluit geschreven, misschien kan ik er later wat mee als ik het nog eens lees.
Onderstaand is niet persoonlijk bedoeld tegen wie dan ook. Ik ga af op uitspraken en concludeer naar eigen inzicht.
Oh en nog één ding. Dat verhaal over hoogbegaafd-gedoe op pagina 2 of 3... ik vind het verhaal meer duiden op niet-hoogbegaafdheid. De manier waarop je praat over hoogbegaafdheid klinkt aangepraat, zoals jeugdzorg of riagg het zou verwoorden. Ik vind het verhaal fake. Ik ben zelf lid van Mensa, dat betekent dat (ook) ik (zeer) hoogbegaafd ben, maar ik vind communiceren met andere hoogbegaafden bepaald niet makkelijker. Meestal omdat de mensen geen mensenkennis en EQ hebben, maar enkel een IQ. Dat is ook het probleem van het hele pesterij-gebeuren onder hoogbegaafden. Het is niet het hoge IQ dat het verschil maakt met de rest, maar het lage EQ. Daarvan ben ik overtuigd, ik weet het zeker.
Laatste punt ben ik het ook mee eens, denk inderdaad dat pesten weinig met EQ te maken heeft.
Met je eerdere punt ben ik het niet eens, het ligt niet alleen aan je gedrag.
Bij mij lag het heel anders.
Ik was nogal klein voor mijn leeftijd, had rood haar en nogal een hoge stem. Daar begon het mee. Daardoor ging ik me afzonderen, en werd ik anders dan de rest. (Niet dat ik dat erg vind, want vind de pubers van toen en van tegenwoordig maar irritant ;) )
Maar ja, doordat ik anders dan anderen werd, hield het pesten niet op. Maar ik denk niet dat het de oorzaak is.
@Erik;
BIj mij is het juist niet zo dat je een laag of geen EQ hebt, dat is volges mij een probleem bij echte nerds, die hebbe een laag EQ en hoogbegaafdheid is ECHT NIET! alleen maar een hoog IQ hebben, het is veel meer, je hele denken en doen is anders. Wat ook een eigenschap is van hoogbegaafden is dat ze enorm goed zijn (in sommige gevallen dan iig wel bij mij:P) in creatief denken, en dan niet in de vorm van artistiek oftewel kunst maar het handig vinden van oplossingen.
Nog een @ERik;
Ik ben zelf ook "dik" en sterk zegmaar, ik word ook gepest daar ook mee, maar ja, ik bedoel ik heb nu genoeg zelfvertrouwe eigelijk altijd al gehad, en ik kan dr heel goed over nadenken en kan het van me af zette, weet ook niet hoe ik dat zomaar kon:S, EEN TIP; BLIJF ALTIJD JEZELF!!!. en weet dat je er niet alleen voor staat maar dat er ook nog een hoop anderen zijn die in het zelfde schuitje zitten. (zie deze topic:D)
@Kevin;
Zit jij in Sudosa JB4?!VOLLEYBAL!!! dan ben je dus mn teamgenoot:D
Ik vind het trouwens ook erg leuk dat er hier zo'n topic over is, een hoop mensne kunnen hier denk ik hun verhaal even kwijt en ik heb nog steeds het idee om vooral naar aanleiding van dit topic iets te gaan doen met een site o.i.d. ook over dit onderwerp, het word een hoop werk, ook het onderhoud e.d. want ik weet, dr zal ook veel spam op afkomen(sommigen zeggen daar heb je dan een ban of registratie functie voor maar vergete dat daar ook bij hoort; DAG EN NACHT MENSEN BANNEN:P).
Kpraat een andere keer nog wel verder, mn tussenuur is nu bijna afgelopen;)
Als iemand er nog over wil praten dan kun je ook wle MSnen met mij:p(zien paar berichten eerder)
Precies, "anders zijn dan de rest" is vragen om te worden gepest.
Mijn oplossing: Maai ze het gras voor de voeten weg! Wanneer jij een nerd bent (kijk eens in de spiegel), maak daar dan zélf een grap over. Wanneer je wat te dik bent, kom dan zelf eens met een goeie grap over dik zijn. Etc. Etc. Het is goed voor je zelfvertrouwen en mogelijke pestkoppen zitten zonder munitie. Het herhalen van een goede grap die net is gemaakt, zal hen voor schut zetten en niet het beoogde slachtoffer.
Zelfvertrouwen krijg je ook door te ontdekken en vast te stellen wie jij nu bent, wat je leuk vindt, niet leuk vindt, etc. etc. Zet dit voor jezelf heel goed op een rijtje en zorg er voor dat anderen jou ook op deze manier leren kennen. Wanneer iedereen jouw sterke en zwakke punten kent, jij dus ook!, dan kan iedereen daar zijn voordeel mee doen. En het hebben van zwakke punten is geen zwakte, het is een menselijke eigenschap. Zie het als een uitdaging om deze om te zetten in sterke eigenschappen.
Ik zal niemand aanraden om zich aan te passen aan 'de rest', jouw karakter maakt wie je bent, maar leef je wel in hoe 'de rest' tegen jou aankijkt. Daar zul je dus ook (enigzins) rekening mee moeten houden. Maar dat heeft niets te maken met het feit dat je wordt gepest of niet. Dat is gewoon een goede omgangsvorm.