[quote='Wout schreef op 13.03.2007 09:25']:) heb nu sinds 5 maanden mijn rijbewijs en het is super :) ik betaalde 38,50 per les dus 60 eu is dan overdreven.. je hebt zelfs rijscholen waar je voor 24,50 terecht kan (Yello, Delft)
Ik rij nu in mijn moeders 'tuut' : Volkswagen Polo uit 2004
Mijn fiets een Renault Beat/T5 die rijdt ook goed (naar de kroeg)
Zestig euro in België hé Wout ;-) ! Hier is rijschool niet verplicht.
Wat is trouwens 'afrijden'?[/quote]
Afrijden is het doen van een praktijkexamen waarin door een examinator wordt gekeken of je rijvaardigheid van een dusdanig niveau is dat zij het veilig achten dat je zelfstandig de weg op kan met zo'n gemotoriseerd voertuig.
Wat ik constateer op de snelweg is dat Belgen vaak richting aangeven en daarna een halve eeuw wachten zodat ze niet meer van rijstrook kunnen verwisselen, soms knallen ze 'm er gewoon met 90 voor terwijl jij met 120 aan komt rijden, maar dat doen sommige Nederlanders ook wel. Maar ik vind het wel opvallend dat ik het vaak bij Belgen zie. Verder niet om ze af te kraken ofzo hoor, begrijp me niet verkeerd.
't is ook niet mijn bedoeling om de Nederlandse chauffeurs af te kraken ;-)
Mensen die een eeuwigheid wachten voor ze invoegen, zijn gewoon niet gewend aan het drukke verkeer. Dat ze voor je in knallen, mja.. Sommige mensen vergeten dat ze bij het oprijden van de snelweg de rechtse pedaal moeten indrukken... Hier zie je trouwens wel vaker dat mensen uitwijken naar het linkse baanvak, om de oprijdende vlot te laten invoegen. M'n toekomstig schoonvader (Nederlander) vertelde me dat als jullie zoiets proberen op het rij-examen, je een opmerking zou krijgen? Hoever zit hij hiermee correct?
Je krijgt wel een opmerking inderdaad, omdat je - als het goed is - geleerd hebt om goed in te voegen. Door naar links te gaan, creëer je onnodig een gevaarlijke situatie. Je ziet echter wel dat héél veel mensen naar links gaan, puur uit beleefdheid.
De laatste tijd zie ik soms ook een doorgetrokken streep bij invoegstroken, die het in ieder geval onmogelijk maakt om van links naar rechts te wisselen, maar of het ook van rechts naar links is weet ik niet.
Nou, als je alvast naar links gaat om invoegend verkeer het gemakkelijker te maken weet ik niet waarom je een gevaarlijke situatie creëert, bovendien denk ik niet dat je daar een opmerking over krijgt.
Je krijgt wel een opmerking inderdaad, omdat je - als het goed is - geleerd hebt om goed in te voegen. Door naar links te gaan, creëer je onnodig een gevaarlijke situatie. Je ziet echter wel dat héél veel mensen naar links gaan, puur uit beleefdheid.
Wanneer je een samenplakkende rij hebt, mag je nog als de beste hebben leren invoegen, maar je geraakt er niet tussen... Je moet er ook rekening met houden dat er ook auto's zijn met 50-60pk. Dan kan je niet even afremmen, er achter gaan, en daarna op je snelheid zitten.
Kasper schreef op 13.03.2007 23:14
De laatste tijd zie ik soms ook een doorgetrokken streep bij invoegstroken, die het in ieder geval onmogelijk maakt om van links naar rechts te wisselen, maar of het ook van rechts naar links is weet ik niet.
Ik denk dat je je hier vergist met links en rechts.. Normaal heb je een doorlopende lijn, met vlak er langs, aan de rechterkant een stippellijn. Om aan te geven dat de persoon wel van rechts naar links mag, maar niet omgekeerd. Jouw situatie kan ik me niet inbeelden.
Willem-Aart schreef op 13.03.2007 23:21
Nou, als je alvast naar links gaat om invoegend verkeer het gemakkelijker te maken weet ik niet waarom je een gevaarlijke situatie creëert, bovendien denk ik niet dat je daar een opmerking over krijgt.
In principe moet je altijd zo ver mogelijk rechts rijden. Dus als je echt de puntjes op de i zet, mag je niet uitwijken. Maar zoiets valt mijn inziens onder hoffelijkheid.
Je creëert mogeljk een gevaarlijke situatie omdat auto's die achter jou rijden (al dan niet op de linkerbaan) er geen rekening mee hoeven te houden dat jij opeens naar links gaat, niet om in te halen maar om de ruimte te geven aan een invoegende auto. Of dat "hoffelijk" is weet ik niet, ik vind het wel onveilig.
Wanneer je een samenplakkende rij hebt, mag je nog als de beste hebben leren invoegen, maar je geraakt er niet tussen... Je moet er ook rekening met houden dat er ook auto's zijn met 50-60pk. Dan kan je niet even afremmen, er achter gaan, en daarna op je snelheid zitten.
Ook al is de rij op de rechterbaan vol, als het goed is heb je tijdens de rijlessen geleerd hoe je dat oplost: langzaam rijden op de invoegstrook, anticiperen op ruimte op de rijstrook en vervolgens invoegen. Eventueel een beetje 'drukken' (dat leer je niet als het goed is). Mocht het echt niet lukken, dan kan je gebruik maken van de vluchtstrook (alhoewel dat eigenlijk geen legitieme reden is om daarvan gebruik te maken), om daarna alsnog zo snel mogelijk in te voegen.
Ik denk dat je je hier vergist met links en rechts.. Normaal heb je een doorlopende lijn, met vlak er langs, aan de rechterkant een stippellijn. Om aan te geven dat de persoon wel van rechts naar links mag, maar niet omgekeerd. Jouw situatie kan ik me niet inbeelden.
Die situatie meldde ik ook, volgens mij: ik wist niet zeker of je van rechts naar links mocht, maar in ieder geval niet van links naar rechts. Dat komt dus neer op, zoals jij al aangeeft, een doorgetrokken streep met aan de rechterkant daarvan een onderbroken streep. Ik wist alleen niet of die onderbroken streep aanwezig was of niet. ;)