N.a.v. een (uit de hand gelopen) discussie over pesten werden zaken als geloofsovertuigingen aangesloten.. hier een topic om verder over dat onderwerp te klessebessen.
Kan het topic 'pesten' weer over dat gaan waar het over moest gaan (:
Marien:
niemand zegt iets negatiefs over christenen hoor, en niemand heeft geuit geen respect te hebben voor anderen.
Je zegt ook: " er zijn zoveel mooie momenten van geloven"
Dat wil ik best geloven hoor, maar iemand die niet geloofd, gaat niet ineens geloven omdat er 'mooie' dingen gebeuren in een geloof.
Dat ik dit zeg wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor mensen die geloven!
Ik geloof zelf niet onmdat:
Vroeger toen te goden zijn "bedacht/ontdekt" was dat omdat er iets onverklaarbaars gebeurde. Bijvoorbeeld bij regen en bij bliksem. Een heleboel van die dingen kunnen we nu wel verklaren, behalve het leven zelf. (hoewel dat ook steeds duidelijker word hoe dat werkt voor wetenschappers)
En zolang ik zelf niet zelf iets van een god of iets anders merk, ga ik niet iemand anders geloven, want het is iets dat eigenlijk niet kan ...
Al zou er een god bestaan ofzo, zouden we het allemaal wel gemerkt hebben.
Zo kijk ik er tegen aan! En niemand die mij over kan halen, zonder bewijzen ...
Jongens, ik snap best dat er een koffiehoek is en dat er best wel eens over andere onderwerpen kan worden gesproken. Maar om er nu www.hoezithetleveninelkaar.nl van te maken, daar ben ik geen voorstander van.
Nog even mijn mening over de lulkoek van dit topic:
Zolang er dagelijks honderden tot misschien wel duizenden mensen per dag worden afgeslacht vanwege geloof en religie, kun je dat wat mij betreft bij het grof vuil zetten. En daarmee wil ik niemand aanvallen, ik vraag je hooguit om eens de ogen te openen.
Midden-Oosten, Afrika, Rusland, Indonesië, zo even een paar regio's/landen waar dagelijks in de naam van een willekeurige lieve heer vele doden vallen. Naar mijn bescheiden mening mogen de aanhangers van de geloven/religies zich de ogen uit het hoofd schamen dat hun geloofsgenoten zo de beest uithangen. Maar ja, in naam van een willekeurige lieve heer is alles toegestaan, dus ook alles wat deze willekeurige lieve zo afkeurd.
Hypocriete honden, dat zijn het in mijn ogen. Eigen verantwoording, nergens voor nodig in naam van onze lieve heer is alles toegestaan! Rot toch op zeg.
Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken en ik hoop dat er eens wat mensen wakker worden. Ga je eens verdiepen in de geschiedenis, de politiek en zoek eens uit wat de gevolgen van 'verdeel en heers' zijn. Waarom zijn grote delen van de wereld onderontwikkeld en in armoede gedompeld? 'Religie' my dear Watson, wees er maar trots op!
Drie mooie woorden. Maar wat houden ze in? Niemand weet dat precies en tegelijkertijd weten wij het allemaal. Alleen om dat te zien moet je wel lef hebben. Lef om in je eigen ik, je eigen ziel te kijken.
En dat doen we liever niet. We hangen het liever op aan iets dat we God noemen. Maar eigenlijk zijn wij allemaal een beetje God. Wij bepalen allemaal zelf wat we doen, wat we geloven en wat niet. Maar daar gaat het niet echt om. Ik denk dat mensen niet zozeer in een God moeten geloven maar meer in zichzelf. En God kan daar bij veel mensen een goede leermeester bij zijn. Jij hebt namelijk zelf alle goddelijke eigenschappen in je. Jij bepaalt hoe je omgaat met je medemens. In principe kan iedereen een God zijn voor een ander. En dan heb ik het niet over aanbidden of dat soort dingen. Nee, ik heb het gewoon over het alledaags leven. Heeft iemand hulp nodig dan kan je dat aanbieden. Daar is niks mis mee. Alleen durf je dat wel, of ben je bang dat je 'anders' wordt gevonden. Heb je dat lef wel? Wij weten diep in ons hart allemaal het verschil tussen goed en kwaad. Luister daar naar en handel daar naar. Dat is volgens mij geloof. Geloof in jezelf, laat zien wie je bent en respecteer je medemens.
En als iedereen dat doet dan kom je automatisch bij hoop. Dan is er weer alle reden om hoop te hebben. Ik kijk vaak naar kleine kinderen. Die zijn soms keihard voor elkaar maar dat is ook zo weer over. Ze spelen alweer terwijl de ouders nog steeds moeilijk doen over iets dat eigenlijk allang vergeten is. Ik ontmoet ook erg veel jonge mensen, pubers, studenten en noem maar op. Wat mij opvalt is dat er heel veel jonge mensen rondlopen die een ontzettend mooi hart hebben, maar moeite hebben om het te laten zien. Angst om daarmee gepest te worden of onzekerheid? Ik weet het niet maar het geeft mij in ieder geval heel veel hoop.
En liefde? Ja dat kennen we allemaal. De een houdt van zijn hond en de ander houdt van iets of iemand anders. Dat kennen we allemaal. Maar liefde is veel breder. Iemand bijstaan in moeilijke tijden is liefde. De eendjes voeren is liefde. Genieten van een biertje op een terras is liefde. Alles om ons heen is liefde. Loop eens rond en kijk eens om je heen dan zul je verbaast staan hoeveel liefde er om ons heen is. Leef daar in en doe lekker mee. Misschien vreemd in het begin maar dat went heel snel. Heb respect voor elkaar. Luister naar elkaar en vertel je eigen mening zonder dat je jouw mening ziet als de enige ware mening. Die ander kan je misschien nog wat leren. Jullie weten ondertussen dat ik best wel een ouwe lul ben, maar ik heb een van de belangrijkste levenslessen geleerd toen ik 21 jaar was. En dat heb ik geleerd van een meisje van vier. Wie luistert er nou naar zo'n klein nietswetend wezentje. Ik dus. En daar heb ik nog steeds profeit van. Dat was een heel mooi moment van liefde.
Ik wil nog één ding kwijt. Dat gezeik over dat ik me eerst moet verdiepen in het geloof ben ik spuugzat. Ik heb op school 6 tot 8 jaar godsdienst gehad, ik praat zeer regelmatig met streng gelovigen (vrienden en vriendinnen zelfs), en ik heb altijd veel tijd besteed aan het verdiepen in andermans geloof. Maar dóórdat ik veel tijd er in heb gestoken heb ik gemakkelijk mijn bovenstaande conclusie kunnen vormen. Of eigenlijk hetzelfde als Frank zegt.
En dan zijn er nog heel veel subonderwerpen waarover ik door kan ratelen. Bijvoorbeeld abortus. Veel mensen zijn ertegen, want je zou een leven wegnemen. Maar je moet het anders zien. Je verneukt een leven, of 2 of 3 zelfs, als je het wèl laat komen. Dus waar baseer je dan op dat het kind wèl moet komen? Juist, een boek dat al miljarden slachtingen heeft veroorzaakt, geschreven door anoniempje in een tijd waar men nog slaven kon verhandelen en dacht dat de aarde plat was. Héél intelligent om je hedendaagse beslissingen daar op te baseren hoor. Maar (helaas) niet illegaal, dus ga je gang.
Stel dat je 1 seconde wakker zou liggen voor iedere moord die is begaan in de naam van God, dan zou je nooit meer slapen. Think about it.
En dan zijn er nog heel veel subonderwerpen waarover ik door kan ratelen. Bijvoorbeeld abortus. Veel mensen zijn ertegen, want je zou een leven wegnemen. Maar je moet het anders zien. Je verneukt een leven, of 2 of 3 zelfs, als je het wèl laat komen. Dus waar baseer je dan op dat het kind wèl moet komen?
Als er in Nederland zich wéér een familie-drama afspeeld, dan is heel Nederland ondersteboven, maar als er dagelijks 100-den abortussen gepleegd worden, dan is er niets aan de hand... abortus is gewoon keiharde moord...
Kheb nog niet alles ff duidelijk geleze maar ik ben het (deels) eens met ArendJan ik vind alleen wle dat er uitzonderingen zijn, zoals toen een meisje van 13 was verkracht en ze volgens haar katholieke geloof geen abortus mocht doen:S dat vind ik ook raar!
|
Greetz
AJ
En dan zijn er nog heel veel subonderwerpen waarover ik door kan ratelen. Bijvoorbeeld abortus. Veel mensen zijn ertegen, want je zou een leven wegnemen. Maar je moet het anders zien. Je verneukt een leven, of 2 of 3 zelfs, als je het wèl laat komen. Dus waar baseer je dan op dat het kind wèl moet komen?
Als er in Nederland zich wéér een familie-drama afspeeld, dan is heel Nederland ondersteboven, maar als er dagelijks 100-den abortussen gepleegd worden, dan is er niets aan de hand... abortus is gewoon keiharde moord...
Alleen is abortus nog in een vroeg stadium waarbij de kinderen zelf toch nog geen leven opgebouwd hebben. Dat vind ik toch wel iets heel ouders als iemand van 20, 40 of 60 die al een leven opgebouwd heeft en dan dood gaat. Daarmee doe je denk ik toch meer mensen pijn als bij abortus.
Midden-Oosten, Afrika, Rusland, Indonesië, zo even een paar regio's/landen waar dagelijks in de naam van een willekeurige lieve heer vele doden vallen. Naar mijn bescheiden mening mogen de aanhangers van de geloven/religies zich de ogen uit het hoofd schamen dat hun geloofsgenoten zo de beest uithangen. Maar ja, in naam van een willekeurige lieve heer is alles toegestaan, dus ook alles wat deze willekeurige lieve zo afkeurd.
Jij denkt dat iedere christen achter de oorlogen staat? Ik echt niet, je kan geloof niet opdringen. Oorlogen zijn sowieso fout, om welke reden dan ook. Er zijn nar mijn idee weinig reden waarom mensen mogen ingrijpen in andere landen. Maar als er mensenrechten geschonden worden, vind ik dat het wel mag, alleen niet op de manier van meneer Bush.
Zowel niet christenen als "christenen" doen slechte dingen. En inderdaad soms doen die "christenen"het uit de naam van God. Het is maar de vraag of dat echt zo is.
@PhpErik. Abortus is het verneuken van een leven?? Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen imo wel het leven van de baby. Vrienden van ons hebben een baby welke is geboren bij 30 weken. 26 weken is de grens voor abortus. Geen moord? Zoek maar eens plaatjes op van een baby van 26 weken.
@Luke. Wanneer heeft een baby dan een leven opgebouwd?? Bij 5, 10 of 20 weken
En Frank in de naam van onze lieve Heer is echt niet alles toegestaan.
@Pholeron. Als de de eerste regel was nageleefd was er niet zoveel ellende gweest.
Dat geld trouwens ook voor
- gij zult NIET doodslaan
- gij zult NIET stelen
- gij zult NIET echtbreken/ er op los n..... ( een stuk lastiger om bijv AIDS te krijgen als je gewoon bij 1 partner blijft)
- gij zult NIET liegen
en zo zijn er nog 6. Tot zover mijn bijdrage. Ik moet trouwens zeggen dat het onmogelijk is om alle geboden na te leven en dat ik zelf vaak veel te weinig geloof heb