Ik hou het gewoon nog bij XP, vista is (nog) te duur, nieuwe Mac kopen vind ik ook niet nodig... laatst heb ik Linux openSuSe 10,3 (zoiets) uitgeprobeerd, dat was niet heel erg wennen, maar vooral voor msn starte ik toch nog vaak xp op, en waarom zou je linux gebruiken, als je op je oude vertrouwde xp ook nog wel goed kunt scripten en plaatjes maken. En met winamp muziek afspelen vind ik net zo fijn als met Amarok... (waarvoor ik eerst een of andere engine moest installeren)
Wat ik wel handig vond aan linux is het software beheer met Yast, alles was gratis, en je kon zo van diverse plaatsen je software downloaden en installeren.
Toch heb ik Linux er maar weer afgehaalt, en zit ik nu weer op XP, waar ik niks over te klagen heb eigenlijk...
Weetje wat zo grappig aan deze post is dat vele mensen op hun teentjes worden getrapt.
Maar nu even serieus:
De Mac is een prachtig systeem ik heb het een aantal keren gebruikt, maar er zitten nadelen aan bijvoorbeeld aan een bepaalde hardware vastzitten (dit is echter wel zeer omlaag gehaald door intel procs te gebruiken en bootcamp).
Linux leuk voor alle personen met verstand van pc's, maar voor beginners kan het moeilijk zijn, hoewel er makkelijke distro's zijn, is het voor een beginner een bos waar ze niet meer uitkunnen, natuurlijk ook nog vaak driver problemen (worden altijd zo snel mogelijk toegevoegd), games (dit kan worden opgelost met Cedega (Het is nog gratis te downen met moeite in het begin):P).
Dan heb je Windows XP, de OS waar veel fouten zijn gemaakt in het begin, het is de meeste gebruikte OS. Alle grote software producten werken er op, dus met Windows ben je verzekerd van veel, alleen XP tja heeft problemen met beveiliging (Dit komt deels door zijn immense populariteit, want als hacker (etc) krijg je meer fame door de kroon te schaden).
Gelukkig Windows Vista die maakt veel van XP goed, want tot nu toe zijn er minder fouten ontdekt dan in het begin bij XP (Dit komt vooral door toevoegingen van beveiligingen uit Mac of Linux, maar dat baart niet ze maken er nu gebruik.) Tja elke heeft zijn probleem, veel drivers zijn nog in Beta, en / of werken daardoor niet of bijna niet.
Even sommeren:
- Mac zeer soepel en lekker, maar hardware gebonden (lees begin voor meer hé :D)
- Linux zeer mooi voor de echte Nerdies (No Offence :P, blijkt zelfs een goed woord te worden ipv negatief :D), maar niet voor beginners. Drivers doen het redelijk tot goed.
- Windows XP alles doet het nadeel beveiliging.
- Windows Vista nieuw niet helemaal zeker, drivers zeer grote problemen en software supports (oeps vergeten :D)
Ik hoop dat ik zo neutraal mogelijk ben geweest veel plezier met je keuze!
Linux zeer mooi voor de echte Nerdies (No Offence :P, blijkt zelfs een goed woord te worden ipv negatief :D), maar niet voor beginners. Drivers doen het redelijk tot goed.
Niet helemaal mee eens, het is uitstekend geschikt voor beginners in een stabiele omgeving. Wanneer je om de haverklap een nieuw keyboard, muis of camera er aan hangt, dan wordt het wat anders.
In een kantooromgeving waar er zelden of nooit wat aan de configuratie verandert (eigen ervaring), draait het als een zonnetje en zelfs de meest simpele idioot kan er mee werken. De meeste gebruikers weten waarschijnlijk niet eens dat het Linux is wat ze gebruiken...
Het beveiligingsniveau is wel vrij strak ingesteld, een gebruiker kan nauwelijks wat veranderen aan de pc. Dat zou een Windows-bak ook al een stuk veiliger maken.
Maar inderdaad, het perfecte systeem bestaat niet, er zijn altijd wel voor of nadelen. Maar eigenlijk gaat deze discussie nergens over. We hebben het over een OS. Een OS moet er alleen voor zorgen dat de applicaties die er op draaien ook goed draaien. Niets meer en niets minder.
Linux zeer mooi voor de echte Nerdies (No Offence :P, blijkt zelfs een goed woord te worden ipv negatief :D), maar niet voor beginners. Drivers doen het redelijk tot goed
Misschien wat off-topic, maar wat is een nerd? Ik heb lenzen en een bril en ik merk dat als ik mn bril aandoe, meer mensen me met een nerd associeren.
Ik heb wel ook al eens ubuntu geprobeerd maar ik zou de mensen die daar goed mee overweg kunnen geen nerd noemen maar eerder een geek...
Of je zet zelf een PC in elkaar?
Ik was een half jaar geleden een kleine 600eu hiervoor kwijt..
specs:
- Core2Duo E6400 (2.13GHz, 2MB) (210eu)
- Asus P5B (120eu)
- ATi Radeon X1300 256MB DDR3 (ben geen gamer) (77eu)
- 1GB Kingston PC5300 RAM (90eu)
- systeemkast, monitor, toetsenbord en muis (200eu)
Gewoon even de bestbuyguide van tweakers,net raadplegen, de pricewatch raadplegen voor het goedkoopste verkooppunt, en schroeven maar..!
Als OS kun je gewoon Vista nemen, de keus is aan jou of je 32 of 64bit neemt, afhankelijk van je hoeveelheid gewenste geheugen, voor de rest maakt het geen tot weinig verschil.
Alle software welke ik gebruik (meest gebruikelijke als FTD, Newsleecher, Nero, Photoshop, DivX, Symantec antivirus corporate, etc) werkt gewoon, als je software niet werkt, download je een recentere versie hiervan dan moet het lukken.. Vista Home Premium is er al voor 88eu (OEM, maarja who gives a ***?) Ultimate al voor 160eu OEM.
Het probleem is dat mensen standaard als Administrator op het systeem worden aangemeld. Ja, dan hebben virussen en andere malware de rechten van die gebruiker.
Als het systeem gewoon fatsoenlijk ingedeeld is, dus gebruikers met gebruikersrechten, dan is er vrij weinig aan de hand met XP. Natuurlijk moet je een (iig) firewall draaien (is dat anders bij andere systemen). In een hoop gevallen moet je ook anti spy-ware etc draaien, maar dat komt ook vaak door de gebruiker. Je weet wel, OK klikken zonder het bericht te lezen en ze hebben bijvoorbeeld alweer een andere startpagina.
Ik draai zelf al ruim twee jaar mijn netwerk met een SBS 2003 server die de beveiliging regelt en vervolgens accounts die ingesteld zijn om te mogen doen wat ze moeten doen. Niets meer. Daardoor kan een virus bij mij dus eigenlijk geen kant op. Nou ja, alleen dus op het systeem en dan nog afhankelijk van mijn rechten.
(Overigens ik draai mijn netwerk niet alleen op een SBS 2003, maar ook op een Win 2k Server en een Fedora bak. Ook voor de clients switch ik tussen Fedora, Win XP en Ubuntu. Helaas heb ik geen MAC... Uit ervaringen kan ik zeggen dat alle besturingssystemen zijn sterke en zwakke punten hebben. Een keuze tussen deze is dan ook heel persoonlijk en afhankelijk van de werkzaamheden.)