Ik heb vorge week verjaardag feestje gehouden en nou heb ik 400 euro. Eerst wilde ik ipod nano kopen, maar nu is ipod touch er (vanaf 28 sept).
Wat zouden jullie kopen? Ik zou het liefst Ipod Touch nemen, maar het touch screen van iphone gaat heel snel kapot, deze mss ook? Ik heb ultra goeie ervaring met touchscreen (die van iphone was in de vs heel fijn) en m'n telefoon (E900) heeft ook touchscreen, ook ultra fijn.
Maar apple vervangt alle touchscreen meteen van de iphone als ze kapot zijn.
Ik hoop dat jullie wat nuttigs te vertellen hebben aan mij hier over.
Je kan zelfs bestanden met elkaar delen! Wat ook noemenswaardig is dat gedeelde muziek alleen 3 maal afgespeeld mag worden binnen een tijdspan van 3 dagen, en dat het versturen van bestanden over wifi gemiddeld 5 minuten duur.
De software werkt alleen op Windows, en er ontbreken afspeelmogelijkheden voor lossless media-formaten (in Apple's geval AIFF) - ja, dat verschil kan je wel degelijk horen met degelijke oordoppen.
En om hem even te vergelijken met de iPod Touch, hij heeft geen Safari, geen agenda, geen contactpersonen, noch een mobiele iTunes Music Store. En als je nog even wacht zal de iPod Touch ook in staat zijn om muziek van gedeelde iTunes bibliotheken via het netwerk af te spelen.
Had ik al gezegd dat de Zune ongeveer 2 maal zo dik en ook nog eens iets groter is dan de iPod Classic? En dat terwijl de navigatie-knoppen weer kleiner zijn.
En wat hebben mensen toch tegen Apple? Hetzelfde als de Microsoft-anti-beweging tegen Microsoft? Met andere woorden: we willen ons gewoon afzetten en stoer doen omdat we er niet bij horen, maar in werkelijkheid hebben we geen goed argument? Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die niet de gebruiksvriendelijkheid van een Apple hoeven, en liever alle toeters en bellen van Linux hebben, maar dat zijn de uitzonderingen.
~ Jelmer, tevreden bezitter van een 2 jaar oude Apple Powerbook G4 & inmiddels bijna 5 jaar oude 3e generatie Apple iPod, beiden nog uiterst goed werkend.
"Hij heeft geen Safari, geen agenda, geen contactpersonen, noch een mobiele iTunes Music Store."
DUH! Het is ook een MP3speler, geen mislukte iPhone-kloon.
Ook is helemaal niet 2 x zo dik als een iPod classic.
Wat hij wel heeft is een goede beschermlaag waardoor je nooit vingerafdrukken ziet (wat je wel hebt bij de iPod, als je er naar kijkt is dat ding al smerig).
Het geluid wat eruit komt is bewezen beter dan die van de iPod.
Maargoed, dit wordt weer een zinloze discussie.
Het is belangrijk om te beginnen met de eisen op een rijtje te zetten:
wat verwacht je van je mp3speler? Dat hij mp3tjes afspeelt, of dat je er ook mee kunt internetten?
Een iPod classic is een MP3speler, een iPod Touch niet meer. Dat ding is meer een gestripte iPhone. Een soort iPhone zonder de telefoon-rompslomp. Maar, een MP3speler die ook nog kan internetten lijkt mij toch een leuke bijkomstigheid. De mp3-functionaliteit zal er niet door afnemen.
De Zune was al dikker dan de oude iPod, en de iPod (classic) is na 5 september nog eens flink in dikte geslonken. Hij is dus wel degelijk een stuk dunner.
Maar inderdaad, een mp3speler moet muziek spelen. Dat doen beiden (bewezen betere kwaliteit, tuurlijk) goed. Het verschil zit hem dan in de software en de navigatie, om het uiterlijk - wat nogal persoonlijk is - buiten beschouwing te laten.
iPod komt met iTunes. Voor velen ideaal, voor anderen een kutprogramma. Ik hoor duidelijk bij de eerste groep. Maar je kan ook wel Winamp of een van de vele open source programmaatjes gebruiken om je iPod te beheren. Dus zowel onder Windows, Linux als natuurlijk Mac is het mogelijk om je iPod op een degelijke manier te beheren.
De Zune is gebonden aan zijn eigen Zune software, of Windows Media Player? In ieder geval heb je een up-to-date Windows nodig. En omdat de Zune bij lange na niet zo populair is als de iPod is het aanbod open source programmaatjes ook vele malen kleiner.
Enige voordelen van de Zune boven de iPod classic die ik zie is de FM Radio & de mogelijkheid om zonder vertaalstappen WMA & WMV af te spelen.
~ Jelmer, tevreden bezitter van een 2 jaar oude Apple Powerbook G4 & inmiddels bijna 5 jaar oude 3e generatie Apple iPod, beiden nog uiterst goed werkend.
als je het dan over de pc's en de macs gaat beginnen (vooral g4) neem de hardware en neem die met een vergelijkbare zelf samengestelde pc.
stel je dit eens voor.
1. om te beginnen voor privee gebruik mac is afgesteld op eigen systeem dus ondersteunt weinig spellen.
2. zeer hinderlijk is je 2 muisknopje die je niet hebt (als je alles standaart mac / apple houd).
3. mac valt zeer veel vaker uit spontaan!(zo'n stom chinees scherm) en niks geen auto boot van een bestand waar je mee bezig was je bent gewoon alles van dat document kwijt en ken je opnieuw beginnen .
4. compabiliteit is niet erg zeer goed.
5. zeer prijzig voor een vast systeem.
6. 1 positief ding uit mijn ervaring de programma's zoals indesign en zo draaien wel soepeler
ik weet niet hoe het met de nieuwe versie g5 zit maar ik zie er van af na 2 jaar met de g3 en g4 gewerkt te hebben no thx voor mij geen nieuwe test g5
... waarom lopen topics waarin Apple minstens 1x voorkomt altijd uit op de oudste discussie ever?
- ik wil een mp3speler
- misschien apple
- apple roelz
- nee man microsoft
- apple is beter
- apple is voor heaumeaux
- microsoft zuigt
- microsoft werkt beter
- echt niet
edit @ hierboven: omdat beide kampen niet weten waar ze over praten (ze hebben meestal maar 1 van beide echt in gebruik) en omdat persoonlijke voorkeur & tunnelvisie de argumentatie vaak niet helemaal ok is.
1. Klopt, ik speel niet veel spelletjes. Mocht je dat wel willen, koop een iMac en fetch een Windows licentie ergens, zodat je middels Bootcamp eventueel Windows kan opstarten.
2. Mac heeft al sinds jaren 2 muisknoppen. Alle Macs komen tegenwoordig standaard met een Mighty Mouse, een 4-knops muis, ook met een rechter muisknop. Ikzelf gebruik een Logitech MX1000 en kan daarbij alle knopjes gebruiken. Zo heb ik onder de mijn middelvinger controle over iTunes, en bij mijn duim Expose & volgende - vorige.
3. Ik heb in de 2 jaar 2 maal gehad dat ik een spontane vastloper had. De eerste keer was mijn eigen schuld, ik was aan het klooien met kernelmodules. De 2e keer liet ik hem iets te hard vallen waardoor de harde schijf blokkeerde op een moment dat het slecht uitkwam. Maar dat laten vallen doe ik nog al te vaak, levert nooit problemen op.
4. Open Office, MS Office for Mac, Pages, kan allemaal overweg met je Word formaten (als dat is waar je op doelt). Ik heb onlangs geen bestanden meer gezien die ik niet kan openen. Daarentegen kan ik standaard vanuit ieder programma printen naar PDF, en iedere HP Printer hoef je niet eens te configureren, dat doet hij helemaal vanzelf. Misschien dat je was 'secure usb sticks' kan vinden die het niet doen, maar daar blijft het bij.
5. Een iMac is net zo duur als een degelijke Windows computer, voor vergelijkbare specificaties. Echter, de software voor Mac is stukken goedkoper. Office: 600,-. iWork: 100,-. OS X: 129,- Windows: vanaf 300,-
6. En daar zit het hem in. In Mac OS X hoef je nooit te wachten op een programma. Okee, misschien op het programma zelf, maar de andere programma's zullen daar geen hinder van ondervinden.
En wat betreft de laatste Mac Pro, dat ding is duur maar zo belachelijk krachtig dat het gewoon niet gezond is om zo'n computer onder je thuisbureautje te hebben staan. Maar zoals altijd blijven er mensen die liever hun eigen hardware kunnen upgraden - serieus, hoe vaak doe je dat, hoe vaak heeft het nut en is het niet gewoon goedkoper en makkelijker een nieuwe bak te halen in plaats van passende hardware te vinden - en die liever de toeters en bellen van Linux hebben, of de bekendheid met Windows.
ik werk nu al weer een 1 jaar met pc dus ben er ff een tijdje uitgeweest maar ik moet binnen kort weer een tijd met mac dus ik zal zien of ze nog steeds zo naar mijn toebehoren gebruikt worden
en trouwens we zijn al bijna van het gezijk wellus nietus af
mac is al naar intel procesoren overgestapt heel goed want nu word alles compatible. je kan bijna op een apple mac draaien en windows tegelijk dus kan je switche en heb je de power van apple met windows systeem goede combo
wink is een beetje gadgetverslaaft , niet teveel aandacht aan besteden, over een maand is die treo ook weer weg (of heb je al een andere? ik volg het niet meer )
(nee ik heb hem nog, ben er mee getrouwd)
(ik ga vanmiddag naar de RAI nieuwe gadgets spotten, en per ongeluk tegen de mac's aanlopen zodat ze vallen en allemaal stuk gaan)