Ik heb een simpele site waar ik mijn portfolio op laat zien. Nu wil ik eigenlijk een klein bedrijfje beginnen waar mensen terecht kunnen met hun freelance opdrachten. Ik ben 15, bijna 16, dus wat is daar voor nodig/handig? Ik dacht een KvK nummer. En wat moet ik daar allemaal voor weten? Moeten mijn ouders daarvoor tekenen, ect..

Het gaat dus om wat design werk, Photoshop, (x)HTML, CSS, JS. Misschien is dat ook handige informatie.

Thx. Thomas
vraag je eerst eens af of je verplicht bent lid te worden van de kvk...
Crispijn schreef op 19.11.2008 15:47
vraag je eerst eens af of je verplicht bent lid te worden van de kvk...

Als via internet iemand naar mij toe komt vragen ze: "Ben je ingeschreven bij de KvK?". Dus daarom denk ik dat ;)
Je kan het zeker doen, maar het is niet verplicht. Ze zullen eerder vragen naar je VAR. Zoek maar eens op wat dat is :)
Ik wil dit zelf ook gaan doen, en heb al redelijk wat speurwerk gedaan. Het komt erop neer dat iedereen een KvK-inschrijving kan krijgen, ben je onder de achttien, dan moeten je ouders (mee)tekenen. Je zult net als alle mensen belastingaangifte moeten doen, maar omdat jij waarschijnlijk onder 'de grens' zit hoef jij geen (inkomsten?)belasting te betalen. Je kan je dan inderdaad als een eenmanszaak inschrijven.

De enige kosten zijn inderdaad je KvK-inschrijving. Eventueel nog een zakelijke rekening o.i.d.

Ik ken genoeg mensen die gaan zeiken dat dit bullshit is en dat het niet kan onder de 18, maar aan die mensen: een vriend van mij heeft op zijn veertiende precies op deze manier een KvK-inschrijving bemachtigd, dus ;-)

Edit: misschien is dit ook nog handig voor je.
Als je onder de 16 ben kan je niet op je eigen naam een KvK krijgen. Tussen de 16 en 18 kan het wel maar dan moet je de wereld bekend maken dat dit je dit gaat doen. Daarvoor moet je een advertentie plaatsen in twee nationale dagbladen en 1 in een regionale. En laten al die grote dagbladen een vermogen vragen voor die luttele advertenties. Dat kost je dus een paar 1000 euro, en ja dan heb je je KvK.

Ikzelf heb gewacht totdat ik 18 was, als je nu al een goede boekhouder in de arm neemt kan hij er wel voor zorgen dat je het kan uitzingen tot dan. Ik zou zoiets alleen maar doen als je echt full-time zelfstandig wil gaan werken. Voor een freelance zou ik het zelf niet doen.

En na wat zoekwerk: http://www.kvk.nl/wettenenregels/110_Rechtsvormen/eenrechtsvormkiezen/Jongerdan18.asp
@Marien, als je niet weet waar t over gaat, zeg dan niks.
Wat jij nu zegt gaat over bedrijfs-overname.
Dan moet je je klanten informeren.
Maar als je net begint, dan heb je nog geen klanten, dus hoef je geen advertentie of wat dan ook te plaatsen in welke krant.
Je kan onder je 14e wel bij de KvK ingeschreven staan, maar dan zijn je ouders wel verantwoordelijk voor alles wat jij doet, dus ook de financiële schade, en er zijn niet veel ouders die dat willen.

Let er wel op dat je een enorme bak administratie erbij krijgt, waarvan ik zeker weet dat jij dat niet kan, niet om jou persoonlijk, maar gewoon omdat ze t allemaal zo vaag mogelijk maken.
nico schreef op 19.11.2008 16:31
@Marien, als je niet weet waar t over gaat, zeg dan niks.
Wat jij nu zegt gaat over bedrijfs-overname.
Dan moet je je klanten informeren.
Maar als je net begint, dan heb je nog geen klanten, dus hoef je geen advertentie of wat dan ook te plaatsen in welke krant.
Je kan onder je 14e wel bij de KvK ingeschreven staan, maar dan zijn je ouders wel verantwoordelijk voor alles wat jij doet, dus ook de financiële schade, en er zijn niet veel ouders die dat willen.

Let er wel op dat je een enorme bak administratie erbij krijgt, waarvan ik zeker weet dat jij dat niet kan, niet om jou persoonlijk, maar gewoon omdat ze t allemaal zo vaag mogelijk maken.

Volgens mij gaat de link waaraan Marien refereert anders precies nara dit onderwerp op de KVK site. Bovendien heeft hij het hele traject meegemaakt volegsn mij. Hij zal dus wel weten waar hij het over heeft denk ik
Dit is ingewikkeld man :P Ik vraag het wel aan mijn moeder en ik google dat VAR even.
Als ik naar die link van Marien kijkt wordt mij één ding heel duidelijk:

Inschrijving in het handelsregister
Bij de inschrijving van een bedrijf in het handelsregister moet de minderjarige ondernemer een bewijs meenemen dat de handlichting is verleend. Als er geen handlichting is verkregeg of de ondernemer nog geen 16 jaar is, is het raadzaam dat de ouders meetekenen. Zo wordt vastgelegd dat ook zij instemmen met de start van het bedrijf. Toekomstige zakenpartners die zekerheid willen dat hun overeenkomst niet zal worden vernietigd door de ouders, zullen de ouders ook vragen om mee te tekenen. Bijvoorbeeld bij contracten, offertes of bestellingen.

Oftewel:
Handlichting gekregen --> gewoon inschrijven.
Geen handlichting gekregen --> paps of mams krabbelen.

Reageren