Beste

Ik heb een lay-out gemaakt (nu nog alleen in PSD-bestand) voor mijn nieuwe 'bedrijfje'.
De naam zal waarschijnlijk Your-Creation gaan heten en is bedoeld om mensen te helpen i.v.m. scripten.
Mensen zullen zich kunnen registreren en aanmelden. Zo kunnen ze dan hun eigen scripts uploaden, andere downloaden en handige tutorials volgen.

Ook komt er een overzichtelijk forum waar ik me later mee bezig zal houden.

Nu is mijn vraag wat jullie er al van vinden. Slechte reacties geven niet, maar ik wil ook niet dat je gaat zeggen dat het op niets 'trekt'.
Ik ben hier toch 4u aan bezig geweest en heb mij volledig laten gaan.
Ik ben zelf heel blij met het resultaat omdat ik niet verwacht had dat het zo goed ging worden.

De lay-out is gebasseerd op 2 andere lay-outs, nouja, eigenlijk niet echt te zien. Alleen van de ene lay-out die 4 vakken heb ik het idee van gehaald en van de 2de layout heb ik wat kleuren overgenomen.

En wat het logo betreft. Ik ging eerst 2 vierkantjes op elkaar zetten. Maar dit leek wat op een schildpad. Daarom heb ik er dat van gemaakt. Best wel grappig vindt ik.

Graag wat reacties

Link: http://tinyurl.com/yourcreation
Oke, maar om van die lay-out een blog lay-out te maken heb ik nog wat werk.
Want dan zet ik ook zo van die laatste berichten ofzoiets.
Nouja, zien we dan wel.
In elk geval heel erg bedankt!

EDIT: Misschien kunnen jullie helpen denken voor een naam voor mijn blog?
Ik dacht al aan iets van Ruben's Blog. Maar dat klinkt zo algemeen.
Of moet een blog beter wat algemener?
@ Ruben,

Een goede layout begint voor mij altijd bij de essentie van de website.
Wat voor website wil je maken, en hoe ziet dat eruit op papier.

Dit klinkt suf maar zo werkt het voor mij wel. Stel je wilt een blog starten. Nu ben je niet de enige die een blog heeft waarschijnlijk dus doe je er goed aan de "concurrentie" of je collega-bloggers een te bestuderen en te kijken wat hun er nou van hebben gebakken. Ik vind dit persoonlijk een mooie blog: http://www.plat4m.com/.

Daarnaast moet je denken aan kleurcombinaties op je website. Een hulpmiddel hiervoor is http://kuler.adobe.com/ Hier kan je op basis van 7 methodes kleurencombinaties bij elkaar zoeken. Dit is een goed hulpmiddel, en gebruik het zelf ook vaak, zelfs voor websites van klanten.

Nu heb je alle "resources", je hebt een tekening van je website, je hebt je kleuren bepaald en nu moet je gaan kijken naar de volgende items zoals font en lettering, de grote van de letters en de toegankelijkheid van je website, zoals het vergroten of juist verkleinen van tekst en het viewen van foto's (op welke manier, lightbox o.i.d.) dit verwerk je allemaal in een PSD bestand.

Je zet in 1 bestandje alles bij elkaar, de kleuren, lettertypes, en je scant de opmaak van de website (of houdt deze bij de hand). Dan begin je met een nieuw document (ikzelf gebruik altijd 1280 x 1024 px, voor mij meest gangbare maat) en hier ga je de kadering op aanbrengen (marges) en ga je de website visueel vormgeven. Je vult alles in zoals je ook bij je eigen voorbeeld hebt gedaan op je website. Belangrijke onderdelen aan een website (zoals ook vermeld in de website over de five plus or minus two lay-out). Er is bijna altijd een header, een tweezijdig menu, onder de header en aan de linker of rechter zijkant van de website, en er is een content gedeelte, soms nog onderverdeeld in vlakken en gesorteerd op prioriteit van lezen (lees het artikel hierover op de site gegeven door GaMer13.

Daarna duik je in je code editor (dreamweaver, notepad(++) o.i.d.) en gaat de hele layout opbouwen en plaatst dummy tekst uit de lorem ipsum varianten ofzo.

Zo kun je zien hoe de site eruit ziet. Nu kun je ervoor kiezen om nu de serverside coding erin te brengen, of om dit helemaal aan het begin te doen. Voor mij hangt het altijd af aan de grootte van de website of module.

Succes en reminder: No one is a complete failure en alles kan je leren ;-)! Ik heb veel geleerd van artikelen op het internet en van het gekregen commentaar hier en op andere fora.

Succes!
Bedankt Justin!
Maar ik heb nu al het eerste deel.
Ik denk niet dat het goed zou zijn nog eens te herbeginnen en bij stap 1 een tekening van de website te maken.
Maar zeg toch even je mening over de lay-out die ik nu al heb.
De link vindt je terug in een van de bovenstaande posten.

Ook wil ik wel even weten wat die lorem ipsum eigenlijk is.
Bijna iedereen plaatst dat op zijn templates die nog niet af zijn.
Maar wat het precies is weet ik niet.
Een soort van tekst om de template een voorbeeld te geven neem ik aan?

Of zou ik misschien toch beter opnieuw beginnen en helemaal naar stap 1 gaan?
Waar ik dus een tekening zal gaan maken?

Ik weet dat het bij mij de keuze is, maar toch wil ik het even weten.
Doe ik die andere lay-out weg en begin ik best opnieuw? Of zou ik voortbouwen op die ene?

EDIT: Ik heb zonet even alles op een rijtje gezet. Nu weet ik precies wat ik eerst ga doen en wat erna. Zijn er misschien nog dingen niet goed of dingen die moeten worden toegevoegt?

Ruben's Blog

Wat te doen?

De schets

1. Vorm bedenken
2. Schets op papier
3. Schets beter uittekenen

Resources

1. Kleuren samenstellen op http://kuler.adobe.com/
2. Schets inscannen

Font & lettering

1. Font zoeken
2. Lettergrotes zoeken
3. Het tonen van foto's (achtergrond)
4. Opslaan in PSD bestand

De lay-out

1. Alles samen in 1 PSD bestand plaatsen
2. Scan schets openen
3. Nieuw PS bestand maken (1280*1024)
4. Opbouwen van het kader (+ belangrijke onderdelen)
5. Details bijwerken.

Codering

1. Lay-out coderen.
2. Lorem ipsum plaatsen.

Opvullen

1. Site opvullen met pagina's
2. Teksten aanpassen.

Gebruik stelling

1. Site uploaden
2. Laatste test of alles werkt.

Extra

1. Forum installeren (PHPBB)
Oke, bedankt!

Ik heb nu al een schets van mijn website.
Geen idee of de lay-out echt mooi is.
Ik vindt het redelijk, maar niet echt spectaculair.
Ik scan hem even in en laat het dan aan jullie zien.

EDIT: Hier is de link

Link: http://tb1servers.com/your-creation/Schets.jpg
jouw interface ontwerp heeft nog design elementen erin zitten.

dit is een redelijk goed interface ontwerp (lay-out): voorbeeldje
Ja, maar ik ga niet weer herbeginnen.
Ik heb nu ook al kleuren samengesteld.
Groen, en ben bezig met een achtergrond.

Vindt je de schets al op wat lijken?
Ruben,

Ik heb al een aantal jaar ervaring met websites ontwerpen (interface en design), en geloof me, het scheelt enorm veel gedoe als je eerst je interface ontwerp goed hebt voordat je begint met ontwerpen.

Vergelijk gewoon even mijn voorbeeld met jouw lay-out. Het is geen kritiek, maar gewoon een tip :)

Ik ben nu op werk, anders had ik wel ff een interface ontwerp voorbeeld voor je gemaakt voor je website.
Nouja, maar ik ga toch proberen de schets die ik nu heb te gebruiken.
Ik hoop gewoon dat het wat wordt.
Als dit weer niets wordt dan stop ik er gewoon mee.

Dan wil dat waarschijnlijk zeggen dat ik geen designer ben.
Niet zomaar opgeven!

Als je er niet uitkomt, post het dan even hier. Dan kunnen we je tips geven.

Ik vind dat je wel een designer bent! Er zat veel potentie in je laatste ontwerp :)

Ben benieuwd hoe je volgende ontwerp eruit zal zien.

Reageren