Hoi mensjes, piepo's en andere lui.

Nu zit ik al een tijdje op phphulp, zoals jullie vast wel weten. En in al die tijd dat ik nu op phphulp zit is het mij niet opgevallen dat phphulp geen slogan heeft.
Ik ben nog van de generatie die de vorige phphulp heeft meegemaakt, volgens mij was daar wel een slogan.

Elk groot, bekend, super-de-luxe iets heeft een slogan, neem nu Apple (maak maar van i, s):
"A magical and revolutionary device at an unbelievable price.":

"This changes everything. Again":

Of Microsft:
"Your potential. Our passion."

Daarom dacht ik dat het voor PHPhulp ook wel eens tijd kon zijn voor een slogan. En natuurlijk heb ik ook al wat bedacht. Dit heb ik in deze mock-up verwerkt (ja, mijn fotosoep skilz zijn bagger als het effe snel moet):

Nu moet je scrollen....

Nog een klein stukje....

Zei ik klein?

Naja, hier is ie:

Ja, je ziet het goed:
[color=red]Voor LOSERS door LOSERS[/color]
(Omdat de slogan voor PHPhulp is, betekend [color=red]betekent is met een T..[/color] dat de slogan geldt voor 'het team' achter phphulp... (Al geldt het ook wel voor de hele website breed.)

Vlieg een end op, nep mod!
@Oetzie: Was volgens mij toch erg duidelijk dacht ik..
Bas is achter de schermen bezig met onder andere het karma systeem, maar liep tegen wat problemen aan. Ook daar is al eens een discussie over geweest. Het systeem heeft hij voor een groot gedeelte door een programmeur laten maken en hij heeft daar geld voor betaald. Het risico dat straks de broncode op straat ligt wilt hij niet lopen en daarom wilt hij het liefste zelf aan de code zitten. Begrijpelijk lijkt me.

Meer moderators is naar mijn idee niet echt nodig, wellicht wat meer geduld?
volgens mij is karl karl een beetje overspannen of gestrest
- SanThe - op 15/12/2010 04:32:49

Wauw Karl, ik had meer van jou verwacht dan dit soort onzin.

Mooie woordspeling. Hetzelfde heeft ook wel eens voor jou gegolden.
TJVB tvb op 15/12/2010 12:01:22

(…)
* Dat er (in ieder geval overdag) geen moderators aanwezig zijn is ook mijn ervaring. Als je kijkt bij Colofon zie ik een aantal namen die ik al heel lang niet meer gezien hebt.

Er zijn inderdaad een paar namen die hier nooit meer komen. Maar sommige personen doen ook niet echt wat ze moeten doen volgens mij (kijkt naar frontpage, klikt op scripts)… Of dat komt doordat ze de middelen niet hebben. Ik weet het niet. Ook vind ik het niet goed dat je in de colofon moet zoeken wie nou wat is. Ik mis er overigs ook iemand bij… Die volgens mij even veel rechten heeft als Bas (speculatie).

* Ik heb het idee dat niet alle mods evenveel kunnen, bijvoorbeeld met die spam topics kreeg ik als reactie op een pm dat die het door zou geven aan Bas. Ik vraag me dan af wat een standaard moderator nog mag doen.

In dat soort gevallen mail ik Bas maar direct, maar eigenlijk vind ik dat hij dat zelf ook wel kan vinden. Ook zou er iets moeten zijn waardoor niet steeds dezelfde spam op het forum terecht komt.
Verder lijkt mij dat een moderator ook wel een bericht van een topic weg kan halen en het topic kan sluiten. Bas kan dan de rest wel opruimen. Of hij moet gewoon meer mensen dezelfde rechtniveau geven als hem als hij niet genoeg tijd heeft (kuch).

Hier is het PHPhulp team verantwoordelijk voor lijkt mij (wat daar binnen wel en niet afgesproken is weet ik niet, gaat me ook niks aan)

We leven niet meer in de jaren vijftig. Openheid is in veel gevallen goed. Maar goed, als ik naar het geheel kijk, volgens mij zijn er dan niet veel afspraken en is het voornamelijk op eigen inzicht.

* Dat het niveau van PHPhulp laag is klopt
* Dat fouten er heel hard in gedrukt wordt klopt
* Dat fouten die steeds terugkomen meteen afgekapt wordt terwijl het voor die gebruiker geheel nieuw is klopt
* Dat vele niet durven te toe te geven dat ze ook wel eens fout zitten
Dit zijn de problemen waar de gehele community verantwoordelijk voor is. Door elkaar op een RESPECTVOLLE manier hier op aan te spreken kan het veranderen maar dit doe je met de groep en niet alleen.

Het zal wel aan mij liggen. Maar als ik iets niet ken, dan pak ik een boek. Weet je wat ik met dat boek doe? Ik gooi het niet in de open haard, nee, ik ga het van voren naar achteren lezen. Volgens mij zijn sommige mensen daar echt te lui in.

Dus ja, er zijn steken laten vallen aan de beheerders kant, maar ik denk dat de punten die voor alle gebruikers gelden veel belangrijker zijn voor de sfeer en toegevoegde waarde van PHPhulp,

Wat mij betreft weegt het even zwaar. Je moet niet vergeten dat het team de gebruikers in toom moeten houden, dat zij de steunpilaren zijn.
Chris Horeweg op 15/12/2010 12:31:44

@TJVB: Niet alle moderators kunnen topics verwijderen, geen enkele moderator kan een gebruiker verwijderen. Moderators zijn ook maar mensen, en die zitten niet de gehele dag op de website. Ik probeer tussen mijn werk door te kijken en actie te ondernemen waar nodig, maar het is niet meer dan normaal dat ik van de 25 topics per dag, ik er een paar mis. En zo zullen andere moderators ook zijn. Er is niet voor niets een meldpunt. Wij krijgen dan een mail, en daarna kunnen we actie ondernemen.

Er zijn soms dingen waarvan ik denk, nou, als je dat doet, en dat niet, dan ben je niet goed bezig. Volgens mij heeft iedereen hier wel iets naast phphulp (phphulp komt voor mij sowieso niet op de eerste of tweede plek). Als mij al veel dingen opvallen, dan moet dat jullie toch ook opvallen.
Leuk voor je dat je werkt, maar als je moderator bent, dan moet je ook wel tonen dat je de inzet hebt om dat te doen. Als je de tijd of de inzet daarvoor niet hebt, dan moet je geen moderator zijn.

Het niveau hier is inderdaad laag, en zijn meestal standaard dingen. Dat is iets wat al een langere tijd is. Er zijn maar weinig topics die écht grote problemen bevatten. Het is je eigen keuze of je wel of niet reageert, het is niet verplicht. Maar het is niet meer dan redelijk dat wanneer je reageert, je reageert op een fatsoenlijke, respectvolle manier. Houd iemand zich niet aan de regels, is het een nutteloos bericht, script of tutorial dan kan een van de moderators daar actie op ondernemen. Duurt het naar jouw mening te lang voordat er reactie wordt ondernomen, dan meld je dat bij de moderators.

Natuurlijk is het je eigen keuzen om er op te reageren. Maar je komt het wel tegen. Dus wat is het nut om er niet meer op te reageren? Ja, dan kan jij natuurlijk zeggen dat als je de onzin niet wilt zien, dat je dan weg moet blijven. Dat kan inderdaad. Maar dan mis je wel de paar interessante dingen die nog langs komen. Mijn oplossing is dan dus een soort van standaard zinnetje. Men moet daar maar mee leven. Zij vragen een standaard vraag. Dan is de oplossing ook standaard. Vergelijk het maar met een caissière, die doen ook steeds hetzelfde. Bliep. Bliep. Bliep. Bliep. Bliep (eigenlijk doet de kassa dat, maar goed). Zij zijn ook niet opgewonden elke keer dat ze een product tegenkomen. Ze hebben dat product vast en zeker al meerdere keren gezien.

Bas is achter de schermen bezig met onder andere het karma systeem, maar liep tegen wat problemen aan. Ook daar is al eens een discussie over geweest.

Natuurlijk kan er mij wat ontgaan zijn. Maar ik denk dat daar al weetikveel hoe lang geleden een discussie over gewest. Hij is daar niet duidelijk in geweest dat hij daar nu nog mee bezig is.
Het systeem heeft hij voor een groot gedeelte door een programmeur laten maken en hij heeft daar geld voor betaald. Het risico dat straks de broncode op straat ligt wilt hij niet lopen en daarom wilt hij het liefste zelf aan de code zitten. Begrijpelijk lijkt me. Maar vergeet niet dat hij (en overigens, meerdere leden hier) ook nog een baan en/of school hebben. Dat betekend dus dat hij niet fulltime hier kan programmeren. Ook dat lijkt me begrijpelijk.

Wederom, er kan mij wat ontgaan zijn. Maar volgens mij heeft hij niet duidelijk gemaakt dat hij iemand ingehuurd heeft. Sinds wanneer werkt er iemand dan? Wanneer wordt het opgeleverd? Mij lijkt dat als er iemand ingehuurd is dat er zeker strakke afspraken kunnen gemaakt worden.
Ik heb de code van phphulp gezien. Volgens mij is dat niet het punt. Maar meer kan ik hier niet over loslaten.

Als je het niet eens bent met de manier waarop het hier binnen de community gaat, dan staat het je natuurlijk vrij om daarop te reageren. De manier van Karl is wellicht wat apart, maar de boodschap komt wel over. Maar het kan niet allemaal van ons als team komen, de leden binnen de community maken de community. De moderators zijn er enkel om het geheel te begeleiden. 9/10 reacties van mij zijn bijvoorbeeld als lid, niet als moderator. En dat is natuurlijk ook een nadeel van de status moderator, alles wat je zegt kan overkomen alsof je het vanuit het team zegt. Ook daar hebben wij intern het over gehad.

Ik ben blij dat jij mijn manier van aanstippen leuk vind. Kunnen jullie wat meer openheid geven, dus waarover jullie het dan gehad hebben e.d.?
Oetzie cookie op 15/12/2010 13:21:53

Chris als de moderators het werk niet aan kunnen omdat ze met werk zitten etc (wat begrijpelijk is) moeten er meerdere moderators komen... Makkelijk zat.

Je kunt niet zomaar meer goede moderators erbij krijgen. Ze moeten toch van enig niveau beschikken.

Oetzie cookie op 15/12/2010 13:21:53

En wat betreft dat karma systeem shizzle... Ik snap het niet, dit is PHP hulp.. Er zijn mensen genoeg die dit kunnen maken hier, waarom zou je dan een programmeur in huren... Ik twijfel er zelfs aan dat er überhaupt al mee begonnen is. Laat Bas dan de mensen van de community hier bij betrekken of zijn minst de mensen die hier dagelijks komen en redelijk kunnen programmeren.. Als de community er meer word bij betrokken word de sfeer al stukken beter...

In ieder geval mag, zoals jij ook al aankaart wat mij betreft er meer openheid zijn. Nu hoef ik niet per se te weten hoe de code in elkaar steekt (al kan dat geen kwaad, kijk maar naar de database van Gawker Media: [google]Gawker Media hack[/google]). Wat mij bijvoorbeeld interesseert is dan wie die programmeur is.
Nicoow Unknown op 15/12/2010 14:02:42

Word het niet eens tijd dat we allemaal naar ons zelf gaan kijken.
Ik ken 10tallen fora waarbij er kwalijk gemodereerd hoeft te worden, en die hebben echt geen functionaliteiten meer als dit forum.

Er hoeft ook niet per se meer functionaliteiten te komen. Er moet minder onzin komen.

Dus als iedereen nou begint met het verbeteren van zichzelf, en daarna pas eens gaan kijken naar een ander, dan scheelt het al een hele hoop.

Als iedereen dat zou doen, dan zou dat goed komen inderdaad. Maar jammer genoeg kan je in de echte wereld eigenlijk nooit iedereen hetzelfde laten doen. Zelfs niet in een dictatuur zoals Noord-Korea.

En Karl mag het dan qua kennis regelmatig bij het juiste eind hebben, de manier van reageren is verre van goed in veel gevallen, wat hem ook deel van het probleem maakt.

Graag zie ik een onderbouwing. Met meningen kan ik niks. De onderbouwing kan ik dan in behandeling nemen en kijken wat ik er mee doe.
Je moet niet vergeten (volgens mij wordt dat toch vaak gedaan / niet gezien) dat ik het regelmatig bij het juiste end heb, doordat ik zo ongelovelijk precies en mierenneukerig te werk ga (want volgens mij is dat jou probleem met mij).

Nu is het natuurlijk niet zo dat het alleen Karl z'n schuld is, maar hij heeft het niet altijd bij het juiste eind.

Dat is statistisch bewezen.

Chris Horeweg op 15/12/2010 14:12:37

@Oetzie: Was volgens mij toch erg duidelijk dacht ik..
Bas is achter de schermen bezig met onder andere het karma systeem, maar liep tegen wat problemen aan. Ook daar is al eens een discussie over geweest. Het systeem heeft hij voor een groot gedeelte door een programmeur laten maken en hij heeft daar geld voor betaald. Het risico dat straks de broncode op straat ligt wilt hij niet lopen en daarom wilt hij het liefste zelf aan de code zitten. Begrijpelijk lijkt me.

Meer moderators is naar mijn idee niet echt nodig, wellicht wat meer geduld?

Waarom niet dan? Leg eens uit
Jordi kroon op 15/12/2010 14:46:56

volgens mij is karl karl een beetje overspannen of gestrest

Nee, totaal niet.
Jongens,

Op dit forum komen inderdaad veel nieuwelingen (ben zelf ook niet de gene met de meeste informatie), maar het niveau ligt ook bij de antwoorder.
Want wat ik vaak zie als een nieuweling een bekende beginners vraag stelt:
- Mensen reageren geïrriteerd, omdat ze deze vraag al zo vaak hebben moeten beantwoorden.
- Mensen gaan alleen maar wat linkjes geven en laten de nieuweling het zelf maar uitzoeken.
- Karl Karl beantwoord in de vorm van een top 50 van punten die in het script beter moeten. Of de gebruiker hier iets van snapt of iets van wilt weten boeit hem niet, eveneens het feit of hij wel de vraag beantwoord.

Het is logisch dat je zo reageert, ik heb soms ook wel zo'n gevoel. Maar dit is natuurlijk niet leuk voor de beginner. Want die beginner kan er misschien wel helemaal niet uitkomen. En als hij dan van die standaard lichtelijk geïrriteerde antwoorden terug krijgt is het niet echt een leuk binnenkomen.

Eveneens ben ik van mening dat het forum van php hulp weinig mogelijk heden heeft. Het feit dat de meeste moderators geen topics kunnen verwijderen schik ik toch echt van. En het feit dat ze hier geen ban systeem hebben schept ook wel verbazing. Hiermee lok je de spammers en andere vervelende mensen natuurlijk wel naar je forum toe.
@Karl: Kritiek leveren is makkelijk, dus ik zal zeggen: neem zelf plaats in de crew of start zelf een website community waar het allemaal wel gaat zoals jij wil. Hier is het naar mijn inziens "trekken aan een dood paard", waarbij jij (ogenschijnlijk) degene bent die met de huidige situatie het meeste moeite heeft.

Op veel punten heb je zeker gelijk, maar door alleen maar langs de zijlijn kritiek te spuien kom je niet ver en is het zaak er zelf wat aan te veranderen.

Ps: "Een gegeven paard moet je niet (al te veel) in de bek kijken"
@Arjen
Karl is denk ik één van de gebruikers die het meeste online is. Dus wat dat betreft is het misschien niet zo gek om karl als mod te gebruiken. Naast dat heeft hij een goed niveau zodat hij op veel vragen een goed antwoord weet.

Maar het probleem is natuurlijk dat zijn reacties, welliswaar goed bedoeld, vaak 'slecht' overkomen bij de personen die het topic hebben gestart. Dat is misschien ook de reden waarom hij nog geen mod is?
Niels Kieviet
Naast dat weet heeft hij een goed niveau zodat hij op veel vragen een goed antwoord weet.

Je goedste vak is nederlands? ;-)
Haha :-) Aangepast.
Zozo Karl, jij hebt zeker een leven.

Jij schreef:
Ik ben inderdaad ook ooit eens heel simpel begonnen, maar heb veel van mijn eigen fouten geleerd. Alleen al door zelf te kijken naar je eigen fouten leer je enorm veel.

Wij hebben het hier over 'PHP Hulp' en dus niet 'Zoek-het-zelf-uit-hulp'. Dit slaat toch nergens op? Je kunt er ook veel van leren als andere je verbeteren.

Soms zijn er mensen die vragen stellen die volgens jou misschien iets te simpel zijn, maar waarom moet jij er altijd een reactie onder plaatsen? Vaak ook nog de meest nutteloze. Als jij het een stomme vraag vindt dan wacht je maar tot iemand anders die 'stomme/simpele' vraag gaat beantwoorden. Jij hebt overal commentaar op en doet alsof je de 'King of PHP' bent.
En al was je het, niemand zit (meer) op jou te wachten. Althans, ik niet meer.

Oh, ik vergeet wat. Over verlaging van het forum (+ taal-gebruik) gesproken; twee citaten van jou:

Ga jij het maar eens proberen. En anders moet je je kop houden, jij onderbouwd je stellingen haast nooit.

Volgens mij ben je gewoon een arrogante klootzak die rel wilt schoppen.
Maurice vB op 16/12/2010 17:34:11

En al was je het, niemand zit (meer) op jou te wachten. Althans, ik niet meer.

Oké, ik ben dan misschien wel de hele aanleiding van dit topic. Karl en ik zijn misschien niet de beste vrienden. Maar dit zou ik nu niet zo direct zeggen. Karl zijn antwoorden zijn niet altijd even vriendelijk en leuk, maar hij haalt het niveau hier wel sterk omhoog.

Dus zeggen dat we hem hier niet meer nodig hebben, is dikke zever.

Jens

Reageren