Door
Ozzie PHP
op 02-12-2014 21:12
gewijzigd op 02-12-2014 21:23
10.417 views
Check dit filmpje en let dan goed op vanaf ongeveer 25 seconden. Dat eerste verkeersbord wat ze laten zien. Zou jij weten wat het betekent als je het zou tegenkomen?
Ik vind het vrij bizar dat zo'n onduidelijk bord straks gewoon in het straatbeeld verschijnt. Als het gaat om webdesign kennen we het begrip usability. Als ik dan zo'n verkeersbord zie, dan moet ik daar gelijk aan denken. Dit lijkt me namelijk helemaal geen goed voorbeeld van usability. Ik zou als ik het bord "live" zou tegenkomen niet direct weten wat ermee bedoeld wordt. Best wel erg als je nagaat dat het waarschijnlijk ontworpen is door een design-bureau dat daar heel veel geld voor heeft gekregen.
Kijk zelf maar of jij weet wat het bord betekent. Het gaat om het bord met de 2 pijlen erop.
>> Jij bent degene die een aantal borden vergelijkt.
>> Ik vertaal SOS naar 112, meer niet.
Ik snap je vergelijking niet echt. Die SOS geeft aan dat het een uitwijkhaven is wanneer je pech aan je auto hebt. Wat dat nu ineens met 112 en tegenliggers te maken heeft ... geen idee.
Ja, maar daar ging het helemaal niet over. Het ging over de weergave van een vlucht-/uitwijkhaven. En jij hebt het vervolgens over tegenliggers en 112 bellen. Beetje vreemd. Daarnaast, zo'n vluchthaven is niet per definitie bedoeld voor autopech. Het kan ook gebruikt worden wanneer je onwel wordt. Het is dus een plek die bedoeld is voor wanneer je in nood bent en niet verder kunt rijden.
Met andere woorden schep je nu precies dezelfde verwarring (of onbegrip) waarmee je het topic gestart bent.
Nogmaals vierkante blauwe borden zijn ADVIES borden.
Dat het bord niet helemaal duidelijk is ben ik met je eens, maar jouw alternatieven evenmin.
Zucht ... het is wel een aanname. Je bent namelijk totaal niet op de hoogte van de expertise van de leden op dit forum. Het is dus een aanname die je doet waar geen feiten aan ten grondslag liggen.
Uit betrouwbare bron weet ik dat er op dit forum iemand zit die zich professioneel met verkeer bezighoudt. ;-)
Ozzie PHP op 03/12/2014 21:19:25
Op bijvoorbeeld de borden hieronder zie je wél dat er sprake is van een fysieke (vlucht)haven. Dit is veel duidelijker weergegeven dan die "slingerpijl" in het nieuwe verkeersbord
De drie borden waarnaar je verwijst, duiden alle een vluchthaven aan. De eerste komt overigens niet voor in Nederland; dat is een Duits bord. Het derde bord verwijst naar het aanwezig zijn van een noodtelefoon.
Een vluchthaven ligt per definitie langs een autoweg of autosnelweg. De nieuwe borden (L20/L21) die uitwijkplaatsen aanduiden, staan alleen langs smalle wegen. Per definitie dus geen autoweg of autosnelweg. Een vluchthaven is altijd een afgebakend weggedeelte; bij een uitwijkplaats zal dat doorgaans niet het geval zijn. Bovendien mag een vluchthaven alleen in noodsituaties worden gebruikt, dus niet om uit te wijken voor een tegenligger (tenzij het een spookrijder is, maar dan is het een noodsituatie ;-) )
Omdat de borden L14 en L15 (vluchthaven) een volledig andere toepassing hebben dan de borden L20 en L21, mogen ze om verwarring te voorkomen dus niet op elkaar lijken. Dat zal de voornaamste reden zijn dat er niet een afbeelding is gebruikt als op L14, maar dat er gebruik is gemaakt van een pijl die een rijrichting aanduidt.
En tegen de tijd dat je een dergelijke manoeuvre hebt uitgevoerd is je tegenstander allang gepasseerd, zodat je die ook niet meer in de flank kunt raken. Jij neemt blijkbaar aan dat je tegenstander stil blijft staan...
Die SOS geeft aan dat het een uitwijkhaven is wanneer je pech aan je auto hebt. Wat dat nu ineens met 112 en tegenliggers te maken heeft ...
Nee, die SOS geeft niet aan dat het een uitwijkhaven is voor mensen met pech. Het geeft aan dat er een noodtelefoon hangt. Ik snap de associate met 112 dus wel.
Knap trouwens dat je het bord geeft als voorbeeld van een duidelijk bord en dat je toch nog een foute betekenis eraan toekent. ;-)
>> Knap trouwens dat je het bord geeft als voorbeeld van een duidelijk bord en dat je toch nog een foute betekenis eraan toekent. ;-)
Hahaha ... ja, ik dacht ik volg de trend ;)
Anyhow ... ik blijf het een jammerlijk bord vinden. Een uitwijkhaven is een inham en ik vind dat je dan ook een inham moet tekenen. En nee, ik mag niet hopen dat die tegenligger blijft stilstaan, maar van de andere kant ... ik wil ook gewoon rechtdoor rijden en niet naar links afslaan zoals op het bord te zien is :) Maar goed ... we hebben er wel weer genoeg over gezegd nu. Ik blijf het een enigszins mislukt bord vinden.
Zeer goede uitleg Willem! En jammer dat ozzie dan weer over een inham begint te zeuren, wss snapt hij de princiepen van een uitwijkplaats niet (wie heeft het hier over een inham, uitwijkplaats is namelijk meestal een stuk groter dan een inhammetje).
Zeer goede uitleg Willem! En jammer dat ozzie dan weer over een inham begint te zeuren, wss snapt hij de princiepen van een uitwijkplaats niet (wie heeft het hier over een inham, uitwijkplaats is namelijk meestal een stuk groter dan een inhammetje).
Wat is dit nu weer voor prietpraat. Ten eerste zeur ik niet. Als ik zou zeuren dan zou ik bijvoorbeeld zeggen dat het niet "de princiepen" is, maar "het principe". Als ik dat zou doen, dan mag je me betichten van zeuren. En als jij de intentie niet begrijpt van wat ik zeg en me vervolgens afrekent op het woordje "inham" dan zegt dat wellicht meer over jou dan over mij.
Het draait in het verkeer (en bij sitenavigatie) per definitie altijd om context. "Ik vind dit bord/pictogram op zich niet duidelijk" is geen argument, want het bord/pictogram staat nooit op zich.
Los kan een bord onduidelijk zijn:
Plaats je dat bord in een context, zelfs al is dat een ander bord, dan krijg je meer duidelijkheid:
Staat zo'n bord aan het begin van een snelweg die bergopwaarts gaat, dan is de context al helemaal duidelijk. O ja... een rond blauw bord met cijfers is de minimumsnelheid.
Twee van mijn drie kinderen weten niet wat een floppy is. Toch weten ze wat de knop Opslaan / Save, met floppy, betekent en waar je die voor gebruikt. Dat is een tweede belangrijke criterium: mensen zijn gewoontedieren die taken heel goed kunnen automatiseren met aangeleerd gedrag. Daar krijg je ook een rijbewijs voor: dat is een bewijs dat je het aan te leren gedrag voldoende hebt geautomatiseerd.
Ward, ik heb het over pictogram-borden. Niet over tekstuele aanduidingen zoals een snelheidsaanduiding.
Tuurlijk is er een deel bij dat is aangeleerd. Het enige wat ik (reeds een aantal keer) zeg, is dat ik het pictogram niet heel duidelijk vind. Het betreffende bord betekent dat er sprake is van een zogenaamde uitwijkhaven (vergelijkbaar met een vluchthaven) waar je tijdelijk kunt ... het woord zegt het al ... uitwijken voor tegemoetkomend verkeer.
Laten we het bord weer even erbij nemen:
Ik zie in dit geval aan het bord niet dat er sprake is van een uitwijkhaven. Ik zie dat ik als bestuurder een bochtje naar rechts maak, om vervolgens de voorkant van m'n auto in een tegenligger te boren.
Nee, natuurlijk snap ik ook wel dat ze er dat niet mee bedoelen, maar zo is het plaatje wel getekend. Op de eerdere borden die ik liet zien, is wél duidelijk sprake van een inham in de weg. Dat hadden ze hier ook beter kunnen doen.