Door
Ozzie PHP
op 02-12-2014 21:12
gewijzigd op 02-12-2014 21:23
10.416 views
Check dit filmpje en let dan goed op vanaf ongeveer 25 seconden. Dat eerste verkeersbord wat ze laten zien. Zou jij weten wat het betekent als je het zou tegenkomen?
Ik vind het vrij bizar dat zo'n onduidelijk bord straks gewoon in het straatbeeld verschijnt. Als het gaat om webdesign kennen we het begrip usability. Als ik dan zo'n verkeersbord zie, dan moet ik daar gelijk aan denken. Dit lijkt me namelijk helemaal geen goed voorbeeld van usability. Ik zou als ik het bord "live" zou tegenkomen niet direct weten wat ermee bedoeld wordt. Best wel erg als je nagaat dat het waarschijnlijk ontworpen is door een design-bureau dat daar heel veel geld voor heeft gekregen.
Kijk zelf maar of jij weet wat het bord betekent. Het gaat om het bord met de 2 pijlen erop.
Ozzie, ik heb het eigenlijk niet eens over borden of pictogrammen, maar primair over context. Als je letterlijk en figuurlijk voor een lastige verkeerssituatie staat, moet een blauw bord opheldering geven. Je hebt dan een compleet straatbeeld voor je snufferd en daarin steekt dat blauw = info af.
Als je een verkeerbord/pictogram uit de context haalt, ruk je het vaak ook uit zijn verband. Daar zijn op tv al vaker grappig bedoelde programma's over geweest. Maar het kunstje van de programmamakers is eigenlijk heel flauw: als je een verkeersbord in iemands snufferd duwt, ontbreekt de context en kan de ondervraagde dus niet meteen zeggen wat het bord betekent.
Mooi die link. Had ik die maar eerder gezien. Er zijn dus heel veel mensen die het een slecht bord vinden. En nogmaals, aan het bord zou je moeten kunnen zien dat er sprake is van een uitwijkhaven. Daar heb je geen context voor nodig.
Eerlijk gezegd vind ik jouw voorstel onduidelijker dan het originele bord. ;-)
Je geeft de uitwijkmogelijkheid aan met een voorsorteerpijl. Of met een pijl die een gebod tot het volgen van de aangegeven rijrichting uitdrukt, dat kan ik niet goed zien op je schets.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter ik dat bord L20 ga vinden, eigenlijk...
We kunnen het natuurlijk ook doen zoals in Schotland:
[size=xsmall]Toevoeging op 04/12/2014 09:29:57:[/size]
> Mooi die link. Had ik die maar eerder gezien.
> Er zijn dus heel veel mensen die het een slecht bord vinden.
Correctie: er zijn heel veel mensen op GS die het een slecht bord vinden. ;-)
En GS vind ik nou niet bepaald maatgevend...
Ozzie, vergelijk jou bord eens met het bord van een vluchthaven. Enige verschil is de pijl midden op de web van dat "perfecte" bord van jou. Als je met 80 of 100 langs zo'n bord rijd dan zie je nauwelijks een verschil tussen de borden, wat dus voor onveilig situaties kan leiden. Maarja wat Willem svp zei heb je wss niet eens gelezen want die zegt precies het zelfde.
En wat betreft jou bord, ik zie dat meer als een vluchthaven of als parkeerplaats en niet als een uitwijkhaven.
>> Correctie: er zijn heel veel mensen op GS die het een slecht bord vinden. ;-)
>> En GS vind ik nou niet bepaald maatgevend...
Dat is natuurlijk een non-argument. JUIST voor deze mensen zou het duidelijk moeten zijn ;) Die zitten namelijk dagelijks samen met u en ik op de weg!
@Sabaton
Je mag uiteraard vinden wat je vindt. Ik zeg niet dat "mijn" bord perfect is, maar het is wel duidelijker omdat er een uitwijkhaven op te zien is. Overigens zul je niet met 100 langs zo'n bord rijden, aangezien deze borden niet op een autoweg of snelweg worden geplaatst.
?
Onbekende gebruiker
04-12-2014 13:56
Sorry, ik snapte het bord meteen. Ik denk ook dat het ervaring is. Zelf 26 en rijdt elke dag.
Ach, ik heb al twee keer € 200 mogen afrekenen bij een Polizia Municipale omdat mijn auto geen Google Translate heeft. Dan nog liever een onduidelijk pictogram.
Nou, dit. Vaak ziet het bord er helemaal niet zo uit als op de foto, als er al een bord staat, maar wordt een of andere plaatselijke verordening uitgeschreven in drie alinea's...