3 methoden van attr opslaan

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Advanced Mendix Developer Order Management Systeme

Advanced Mendix Developer Order Management Systemen (NL) Den Haag HBO/WO IT Professional "Als Advanced Mendix Developer impact maken op de groeiende e-commerce markt? Je doet dit bij PostNL door met je DevOps team onze Mendix applicaties verder te ontwikkelen, waarbij je complexe logistieke business processen vertaalt naar applicaties die ons primaire proces ondersteunen". Wat ga je doen? PostNL wordt een postal tech company We nemen de ontwikkeling van onze IT applicaties in eigen hand door onze eigen software-ontwikkel-capability op te zetten. Als Advanced Mendix Developer ben je onderdeel van een multidisciplinair, agile werkend Business-IT-team. Samen met dit team bouw je onze logistieke IT-applicaties verder

Bekijk vacature »

Advanced Mendix Developer Order Management Systeme

Advanced Mendix Developer Order Management Systemen (NL) Den Haag HBO/WO IT Professional "Als Advanced Mendix Developer impact maken op de groeiende e-commerce markt? Je doet dit bij PostNL door met je DevOps team onze Mendix applicaties verder te ontwikkelen, waarbij je complexe logistieke business processen vertaalt naar applicaties die ons primaire proces ondersteunen". Wat ga je doen? PostNL wordt een postal tech company We nemen de ontwikkeling van onze IT applicaties in eigen hand door onze eigen software-ontwikkel-capability op te zetten. Als Advanced Mendix Developer ben je onderdeel van een multidisciplinair, agile werkend Business-IT-team. Samen met dit team bouw je onze logistieke IT-applicaties verder

Bekijk vacature »

Rudie dirkx

rudie dirkx

20/11/2008 00:21:00
Quote Anchor link
Puur nieuwsgeirigheid: welke vind jij/IS het beste?
De eerste methode heeft een iets andere (mindere) functionaliteit dan de 2e en 3e, maar het idee is hetzelfde.

Het gaat over 3 manieren om een vliegtuig en zijn vleugels op te slaan. Ik maak steeds twee klassen: Airplane en een extended versie daarvan: CoolAirplane.
Let niet op naamgeving, scopes, gebrek aan attributen, foutafhandeling, etc. Ga uit van eerlijk gebruik (laten we hier aub niet de discussie over beginnen). Het gaat alleen maar om de vleugels en het vleugeloppervlak.
Elke vleugel heeft twee attr: oppervlak en hoek. Een hoek van 0gr betekent horizontaal, een hoek van 90gr is verticaal (dus zonder draagoppervlak).

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
class Wing {
    public $surface = 0.0;
    public $angle = 0;
    public function __construct($surface, $angle = 0) {
        $this->surface = $surface;
        $this->angle = $angle;
    }
}

?>


Welke van de volgende methoden is het "beste":
---- 1 ----
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php
class Airplane {
    public $wings = array();
    public function __construct() {
        $this->wings[] = new Wing(40, 0);
        $this->wings[] = new Wing(40, 0);
    }

    public function getWingSurface() {
        $fSurface = 0.0;
        foreach ( $this->wings AS $wing ) {
            $fSurface += $wing->surface * cos($wing->angle);
        }

        return round($fSurface, 2);
    }
}


class CoolAirplane extends Airplane {
    public function __construct() {
        parent::__construct();
        $this->wings[] = new Wing(25, 45);
        $this->wings[] = new Wing(25, 45);
    }
}

?>


of

---- 2 ----
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<?php
class Airplane {
    public $leftwing = null;
    public $rightwing = null;
    public function __construct() {
        $this->leftwing = new Wing(40, 0);
        $this->rightwing = new Wing(40, 0);
    }

    public function getWingSurface() {
        $fSurface = 0.0;
        $fSurface += $this->leftwing->surface * cos($this->leftwing->angle);
        $fSurface += $this->rightwing->surface * cos($this->rightwing->angle);
        return round($fSurface, 2);
    }
}


class CoolAirplane extends Airplane {
    public $leftglider = null;
    public $rightglider = null;
    public function __construct() {
        parent::__construct();
        $this->leftglider = new Wing(25, 45);
        $this->rightglider = new Wing(25, 45);
    }

    public function getWingSurface() {
        $fSurface = parent::getWingSurface();
        $fSurface += $this->leftglider->surface * cos($this->leftglider->angle);
        $fSurface += $this->rightglider->surface * cos($this->rightglider->angle);
        return round($fSurface, 2);
    }
}

?>


of

---- 3 ----
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<?php
class Airplane {
    public $leftwing = null;
    public $rightwing = null;
    public $wings = array('leftwing', 'rightwing');
    public function __construct() {
        $this->leftwing = new Wing(40, 0);
        $this->rightwing = new Wing(40, 0);
    }

    public function getWingSurface() {
        $fSurface = 0.0;
        foreach ( $this->wings AS $wingname ) {
            $fSurface += $this->$wingname->surface * cos($this->$wingname->angle);
        }

        return round($fSurface, 2);
    }
}


class CoolAirplane extends Airplane {
    public $leftglider = null;
    public $rightglider = null;
    public function __construct() {
        parent::__construct();
        $this->leftglider = new Wing(25, 45);
        $this->rightglider = new Wing(25, 45);
        $this->wings = array_merge($this->wings, array('leftglider', 'rightglider'));
    }
}

?>



De "test":
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$p1
= new Airplane();
var_dump($p1);
var_dump($p1->getWingSurface());

$p2 = new CoolAirplane();
var_dump($p2);
var_dump($p2->getWingSurface());
?>


Het resultaat is steeds hetzelfde. Ik heb niet voor snelheden gebenchmarkt.

Een paar van mijn gedachten:
Optie 1 is makkelijk en generiek. De getWingSurface methode blijft gelijk en is makkelijk. Een nadeel ervan is dat je in een ander (afwezig) onderdeel van de klasse niet bij een specifieke vleugel kan. Ze zitten namelijk in een gewone array.
Optie 2 is moeilijker en groter. Wel fijn is dat je waar dan ook in je klasse bij welke wing dan ook kan (en overzichtelijk). Nadeel is dat de getWingSurface methode steeds verandert bij elke extension van de klasse.
Optie 3 is een soort middenweg, maar de attribuutNAMEN van de vleugels opslaan in de klasse staat me niet zo aan. getWingSurface() blijgt gelijk en specifieke vleugels aanroepen kan.

Wat denk jij?
 
PHP hulp

PHP hulp

08/12/2021 14:26:48
 
PHP erik

PHP erik

20/11/2008 00:52:00
Quote Anchor link
Om te beginnen sowieso niet optie 3 vanwege de namen in de array, die hebben geen toegevoegde waarde.

De keuze tussen 1 en 2 is meer functioneel: heeft elk vliegtuig altijd 2 vleugels of zou het kunnen dat er ooit één komt met meer vleugels? Ik denk zelf dat laatste en zou voor optie 1 gaan.

Maar, ik wil zelf een optie 4 voorleggen. Bij optie 4 houd je volledige flexibiliteit in je Airplane-object en kun je on-the-fly een Airplane maken, of je kunt 'm extenden. Kijk:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
<?php
class Airplane {
    protected $wings = array();
    
    public function getWingSurface() {
        $fSurface = 0.0;
        foreach ( $this->wings as $wing ) {
            $fSurface += $wing->surface * cos($wing->angle);
        }

        return round($fSurface, 2);
    }


    public function addWing(Wing $wing) {
        $this->wings[] = $wing;
    }


    public function getWings() {
        return $this->wings();
    }
}


class MyCoolAirplane extends Airplane {
    public function __construct() {
        $this->addWing( new Wing(10, 100) );
        $this->addWing( new Wing(10, 100) );
    }
}


class MyOtherCoolAirplane extends Airplane {
    protected $_leftWing;
    protected $_rightWing;

    public function __construct() {
        $this->_leftWing = new Wing(5, 10);
        $this->_rightWing = new Wing(5, 20);

        $this->addWing( $this->_leftWing );
        $this->addWing( $this->_rightWing );
    }


    public function getLeftWing() {
        return $this->_leftWing;
    }


    // etc
}

// of on-the-fly:

$plane = new Airplane();
$plane->addWing( new Wing(1, 2) );
$plane->addWing( new Wing(1, 2) );
$plane->addWing( new Wing(1, 2) );
$surface = $plane->getWingSurface();

try {
    $plane->fly(); // ik doe maar wat hoor ter illustratie
} catch (FlyException $e) {
    echo 'Plane crashed with 3 wings ;)';
}

?>


Ik hoop dat je hier iets mee kan. Je kunt ook MyOtherCoolAirplane veranderen dat ie niet de constructor gebruikt maar een method setLeftWing() en setRightWing(). Eventueel nog removeWing(Wing $wing) in Airplane.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door PHP erik
 
Jelmer -

Jelmer -

20/11/2008 08:18:00
Quote Anchor link
Ik zou op aanvulling van Erik's code de method getWingSurface ook nog toevoegen aan de klasse Wing. In deze methode reken je dan de oppervlakte van de individuele vleugel uit.

In de methode getWingSurface van de klasse Airplane roep je dan alleen nog per wing hun method getWingSurface aan, en al die resultaten tel je bij elkaar op.

Het idee is dat de Wing klasse zelf beter weet wat zijn oppervlakte is, of hoe hij die moet berekenen dan de Airplane klasse. Nu kun je ook hele vreemde of complexe vleugels toevoegen waarvan de oppervlakte bepaald wordt door meer variabelen dan alleen de oppervlakte (hmm) en hoek.
 
PHP erik

PHP erik

20/11/2008 09:24:00
Quote Anchor link
Ben ik het helemaal mee eens Jelmer.
 
Rudie dirkx

rudie dirkx

17/09/2010 23:47:39
Quote Anchor link
Jelmer rrrr op 20/11/2008 08:18:00:
Nu kun je ook hele vreemde of complexe vleugels toevoegen waarvan de oppervlakte bepaald wordt door meer variabelen dan alleen de oppervlakte (hmm) en hoek.

LOL :) Hmm indeed.

Betere semantiek was geweest: oppervlak (X) en draagoppervlak (<= X)

Vliegtuig is ondertussen wel neergestort. Leuk om oude berichtjes te lezen though
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.