abstract private method?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software developer - senior

Functie omschrijving Voor een echt softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking voor de afdeling Software Development! Ben jij op zoek naar een werkgever waar meerdere software developers werken aan interessante projecten? Ben jij op zoek naar een werkgever waar je onderdeel wordt van een team dat echt passie heeft voor het ontwikkelen van software? Dan ben je hier aan het juiste adres! Als softwareontwikkelaar kom je terecht bij een onafhankelijk, door kwaliteit gedreven, doortastend en daarbij op een Agile wijze werkend bedrijf. Ben jij een expert in het vertalen van Componenten van Functionaliteit naar Business lagen?

Bekijk vacature »

Back end developer Digital agency

Functie Heb jij altijd al eens bij een bedrijf willen werken waar jij géén nummertje bent, die alleen maar uitvoerend werk doet? Dan zou je hier perfect passen! Tuurlijk, je werkt aan projecten voor grote of kleine bedrijven… Het enige verschil hier is, jouw mening telt hier écht. Jouw inbreng wordt gewaardeerd, serieus genomen en gebruikt. En vergeet niet, je werkt niet alleen aan deze projecten. Er werken in totaal ruim 20 developers en designers, onderverdeeld over 3 development teams. Voornamelijk bestaande uit Medior en Senior developers, die samen voor een inspirerende en ambitieuze omgeving zorgen. Hun visie is namelijk

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Het ontwikkelen van nieuwe software; Het ombouwen van de bestaande software; Zowel back- als front-end software ontwikkelen; Het testen; Het implementeren van de volledig geteste software; Het verzorgen van nazorg en het oplossen van bugs; Het opstellen en bijhouden van procesdocumentatie; Je draagt bij aan het agile/scrum processen van het team. Hier ga je werken Ongetwijfeld heb je een of meerdere producten van deze organisatie in huis. Het proces erachter, daar ben je ongetwijfeld minder bekend mee. Deze opdracht geeft je de kans meer over dit proces te weten te komen en een mooie bijdrage te

Bekijk vacature »

Robot Programmeur

In het kort Drie redenen waarom deze vacature uniek is! Modern, innovatief en Informeel bedrijf waar veel mogelijk is Werken met diverse robot merken Meehelpen met inbedrijfstellingen bij de klant De organisatie Hier ga je aan de slag Dit groeiende bedrijf van totaaloplossingen in de automatisering van productieprocessen, is hoofdzakelijk actief in de Benelux. Vanuit het kantoor in regio Amersfoort worden veel oplossingen geboden in de vorm van robotica. Geen project is hetzelfde wat garant staat voor bijzonder veel afwisseling. De bedrijfsgrootte is ongeveer 80 man. Van gerobotiseerde machinebeladingen tot aan assemblage automatiseringen wordt vanuit krachtige engineering maatwerk equipment geleverd.

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Software developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de regio van Middelburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze PHP/Symfony Developer. Een enthousiast persoon die het development team komt versterken met het aanpakken van complexe en nieuwe projecten. Ben jij op zoek naar een baan met veel uitdaging binnen een snelgroeiend e-commerce bedrijf, waar je de tijd en ruimte krijgt voor zowel persoonlijke als professionele groei? Lees dan snel verder! Dit ga je doen: Aanpassingssuggesties van collega’s in kaart brengen, vervolgens te analyseren en daarna te concluderen of de aanpassing een verbetering is; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in ons development team met twee andere .NET developers. Als team werken jullie in scrum en is er iedere ochtend om 11.00 een standup. Jij krijgt als junior .NET ontwikkelaar een inwerk traject dat echt specifiek wordt ingericht op basis van wat jij nodig hebt. Een van de grootste pluspunten bij ons is dat wij binnen ons bedrijf veel (technische) vrijheid geven en juist eigen initiatieven erg stimuleren. Jouw werkzaamheden gaan er bij ons als volgt uit zien: – Het ontwikkelen van nieuwe software samen met interne en eventueel externe ontwikkelaars; – Het

Bekijk vacature »

PHP Developer - Draag bij aan de maatschappij!

Bedrijfsomschrijving Wil jij als applicatieontwikkelaar deel uitmaken van een gedreven ontwikkelteam en werken aan innovatieve producten? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Wij zijn op zoek naar een enthousiaste collega die samen met ons de technische ondergrond van onze producten verder wil ontwikkelen met behulp van PHP. Met jouw expertise geef je de finishing touch aan onze producten om jezelf steeds opnieuw weer te verrassen. Functieomschrijving Bij ons staan innovatie en creativiteit centraal. Wij zijn op zoek naar een enthousiaste PHP ontwikkelaar die nieuwe ideeën en inzichten kan inbrengen en daarmee zichzelf en het team verder kan laten groeien.

Bekijk vacature »

Traineeship IT regio Amsterdam/Utrecht

Wat ga je doen? Het traineeship begint met een fulltime maand cursussen en praktijkdagen, waarin je de basis van het IT-vak leert op de Shared Servicedesk (SSD). Daarnaast ga je meteen aan de slag voor je eerste certificering! (ITILv4). Je start in een groep met 4 tot 10 deelnemers, waarmee jij gedurende die maand optrekt en je kennis kunt delen. Na het voltooien van de eerste maand ga je direct voor een langere periode aan de slag bij één van onze klanten of blijf je intern bij ons op de Shared Servicedesk. Je bent het eerste aanspreekpunt van de eindgebruikers

Bekijk vacature »

Java Developer bij een jonge groeiende organisatie

Bedrijfsomschrijving Vind jij het als Java developer ook zo belangrijk dat een bedrijf je de ruimte en tijd geeft voor persoonlijke ontwikkeling? Dan zit je hier helemaal goed. Deze jonge organisatie is opgericht in 2018 en is ondertussen uitgegroeid tot een club van ongeveer 30 medewerkers. Het gaat hier om een echte Java club, die vrijheid en verantwoordelijkheid erg belangrijk vinden. Het bedrijf heeft een informele sfeer en de teams zijn erg hecht met elkaar. Ze delen graag de kennis en ervaringen met anderen, maar vinden andermans mening ook zeer belangrijk. De organisatie zet zich in voor ontwikkeling en besteed

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Ridderkerk zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

PHP/Symfony developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Bergen op Zoom ben je als PHP/Symfony Developer niet alleen bezig met software ontwikkeling. Je bent buiten ontwikkeling ook continu bezig met het zoeken naar nieuwe trends en ontwikkelingen die van waarde kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Techstack: PHP, Symfony & mySQL. Jouw takenpakket ziet er als volgt uit: Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony-framework; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de eisen van de klanten; Het schrijven van een schone en efficiënte code volgens het Symfony framework; Onderhouden

Bekijk vacature »

Laravel PHP developer in een jong team

Bedrijfsomschrijving Als je op zoek bent naar een werkplek waar plezier en uitdaging hand in hand gaan, dan is dit bedrijf de juiste keuze voor jou. Hier kun je werken aan uitdagende projecten en krijg je als developer veel verantwoordelijkheid. Het bedrijf waardeert kwaliteit boven kwantiteit en richt zich op het ontwikkelen van hoogwaardige applicaties en websites waar klanten enthousiast over zijn. Dit bedrijf is vooruitstrevend en streeft naar het leveren van de best mogelijke resultaten voor hun klanten. Als medior PHP ontwikkelaar met 3 jaar ervaring ben jij de persoon die we zoeken. Je krijgt hier de kans om

Bekijk vacature »

Back-End Developer in Laravel / PHP

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Medior PHP Laravel Developer voor een gaaf bedrijf in de omgeving van Amsterdam! Voor een enthousiast team die zich graag bezig houdt met softwareontwikkeling zijn wij op zoek naar versterking. Je werkt in een klein ontwikkelteam en bent zeer betrokken bij alle aspecten van de softwareoplossingen. Van het ontwerpen tot de oplevering. Binnen deze functie ga je aan de slag met het aanpassen, verbeteren en vernieuwen van de logistieke oplossingen. Je krijgt veel te maken met koppelingen naar systemen en de verzoeken van de klant. Je komt terecht in een team, waarbij

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/11/2013 20:25:27
Quote Anchor link
Ola,

Ik heb een basis-class Foo. Ik wil dat iedere class die class Foo extend de private method foobar() heeft.

Nu heb ik van de class Foo een abstract class gemaakt, waarin staat:

abstract private function foobar();

Nu krijg ik een foutmelding:

abstract function foobar() cannot be declared private in...

Waarom kan ik geen private abstracte methods maken? Of doe ik iets verkeerd?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 22:12:16
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

01/11/2013 21:14:43
Quote Anchor link
Hum het zou toch ook geen zin hebben? Je kunt immers geen private functie overschrijven. Privé is privé en daar blijft de rest van de wereld af.

Waarom gebruik je geen interface?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/11/2013 21:39:21
Quote Anchor link
Dat was mijn eerste idee ook Frank, maar ook hier kan ik geen private methods declareren (ook wel logisch eigenlijk). Dus daarom dacht ik een abstract class te gaan gebruiken.

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik nooit een private method forceren?
 
Wouter J

Wouter J

01/11/2013 21:42:35
Quote Anchor link
Interfaces en abstracte methods moeten worden gezien als een contract. Een klaase houdt zich aan het contract door ten minste de benodigde methods te hebben.

Nu wil jij een contract maken voor een private method. Een private method, wweet je nog? Die kun je alleen via de klasse zelf aanroepen. Je gaat dus een contract met jezelf maken. Alsof je een contract zou maken voor het werk dat jij nu doet voor je framework. Dat doe je niet, want dat is pure onzin. Zo is het in PHP ook.

En PHP helpt je gelukkig om onzin code te voorkomen door een error te gooien.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/11/2013 21:50:46
Quote Anchor link
>> Een private method, wweet je nog? Die kun je alleen via de klasse zelf aanroepen

Oke, dat was ook exact mijn bedoeling :) Ik wil dus forceren dat ik in iedere class die specifieke method moet hebben staan, zodat ik die niet vergeet. Ik zie dat het wel werkt als ik de method protected maak.

Om nog even terug te komen op wat jij zegt... waarom is het zo raar eigenlijk om een private method te forceren? Ik wil die method vanuit de constructor triggeren... ja natuurlijk, ik kan de code ook meteen in de constructor zetten, maar ik vind het duidelijker als ik het in een aparte method zet. Dat PHP dat niet toestaat... vooruit, maar dat jij het bestempelt als pure onzin.. mwa.. vind ik een beetje overdreven.

Stel dat ik een autobouwer ben van het merk BMW, en we beschouwen de auto als een class. Dan zou ik willen forceren dat iedere auto van het merk BMW een startonderbreker heeft. Dit apparaat is uitsluitend vanuit de auto (class) zelf bereikbaar. Het is dan heel prettig als er een blauwdruk ligt waarin staat dat iedere auto een startonderbreker heeft, zodat die nooit kan worden vergeten.

Anyhow... wat ik wil gaat dus niet. En dat was eigenlijk mijn vraag.
Gewijzigd op 01/11/2013 21:52:29 door Ozzie PHP
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

01/11/2013 22:27:16
Quote Anchor link
Weet je wel wat je nu zegt?
Stel BMW heeft ook fietsen, maar een fiets heeft een protected class fietsbel. Vul het zelf maar in....
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/11/2013 22:39:07
Quote Anchor link
Hehehe, Ger... ik denk dat je een punt probeert te maken, alleen ik volg ff niet welk punt :)

>> Stel BMW heeft ook fietsen

Euhhh... oke... :P

>> maar een fiets heeft een protected class fietsbel

Een protected class??? Tja, ehh...
(Er van uitgaande dat je een method bedoelt... een fietsbel moet je van buitenaf bij kunnen, dus die maak je uiteraard public.)

>> Vul het zelf maar in....

Misschien kun jij dat beter even doen :) Jouw kennende zul je zeker een goed punt hebben, alleen ik zie het niet... dus vertel, wat bedoel je te zeggen?
Gewijzigd op 01/11/2013 22:57:10 door Ozzie PHP
 
Reshad F

Reshad F

01/11/2013 23:07:26
Quote Anchor link
Als je het vanuit de constructor aanroept waarom dan niet

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php

public abstract class foo {

public function construct() {
 bar();
}


private function bar() {
 //
}

}

?>


en dan vanuit je child klasses je parent construct aanroepen?
 
Wouter J

Wouter J

01/11/2013 23:19:21
Quote Anchor link
Ozzie, vanuit de abstracte class kun je geen private method aanroepen. Dus "ik roep hem aan in de constructor" betekend dat je die method in de constructor van de child class aanroept. Dan is het volledig zijn zorgen. De contracten in OO zijn bedoeld voor de buitenwereld. Stel je voor een abstracte class gebruikt ergens de getRegex method, deze zal moeten worden geïmplementeerd door de child class. Dan maak je deze method abstract, zodat je zeker weet dat je geen 'undefined method getRegex' error krijgt.
Hetzelfde werkt met interfaces, zodra ik weet dat een object een bepaalt interface heeft kan ik er altijd van uitgaan dat die methods bestaan en ik die methods kan gebruiken zonder dat ik 'undefined method' errors krijg.

Hoe die methods er uitzien en wat die klasse vanbinnen doet maakt het andere object niks uit, daar mag hij zelfs helemaal niks over weten. Hij mag alleen weten dat die methods die in het contract staan aanwezig zijn.

Geef eens een echt voorbeeld waarin je dit wilt toepassen. Want ik ben bang dat je of het woord abstract of het woord private niet begrijpt...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/11/2013 00:05:50
Quote Anchor link
Ik zal het voorbeeld geven. Ik heb dus een eigen "default" exception class, voor het gemak noem ik die nu even MyDefaultException. Deze extend de PPH Exception class.

Nu was mijn bedoeling om met custom Exception classes te gaan werken, bijv. een FileSystemException. Deze extend dan de MyDefaultException class.

Wat ik wilde doen is mezelf verplichten om voor iedere custom Exception class een "mooi" bericht te maken, op basis van de message die wordt meegegeven aan de constructor. Eigenlijk hetzelfde wat jij ook doet, alleen jij doet dit in de constructor:

Even jou gequote uit een ander topic:

Wouter J op 01/11/2013 14:58:29:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
class FileNotFoundException extends FileException
{
    public function __construct($filename, $message = '', $code = 0, \Exception $previous = null)
    {

        parent::__construct(
            sprintf('Cannot find file "%s"%s', $filename, ';'.$message ?: ''),
            $code,
            $previous,
        );
    }
}

?>

Wat jij hier doet in de constructor... sprintf('Cannot find file "%s"%s', $filename, ';'.$message ?: '') ... dat wil ik in een method stoppen die door de constructor wordt aangeroepen. Waarom? Om het voor mezelf wat overzichtelijker te houden wat er in de code gebeurt. Mijn idee was dus (grofweg) zeg maar dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
class FileSystemException extends MyDefaultException {

  public function __construct($message, $code = 0, Exception $previous = null)
    parent::construct($this->setMessage($message), $code, $previous);
  }


  // Set the message.
  private function setMessage($message) {
    $message = 'The FileSystem experienced an exception:<br>' . $message;
    return $message;
  }

}


// en dan ergens in de filesystem class...
if ('bestand kan niet worden geschreven') {
  throw FileSystemException('The file ' . $file . ' could not be written.');
}


?>

Ik wil dus een setMessage() method forceren zodat ik altijd verplicht ben om een mooie/nette "message" op te stellen. Door deze method te verplichten, kan ik het ook nooit vergeten. En waarom deze method private is... omdat ik die niet van buitenaf wil kunnen aanroepen.

Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

02/11/2013 10:58:22
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 02/11/2013 00:05:50:
Ik wil dus een setMessage() method forceren zodat ik altijd verplicht ben om een mooie/nette "message" op te stellen. Door deze method te verplichten, kan ik het ook nooit vergeten. En waarom deze method private is... omdat ik die niet van buitenaf wil kunnen aanroepen.

Maak dan $message in de constructor een vereist argument. Zoals in example #2 in de PHP Manual.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
throw new FileSystemException('File not found.', 404);

class FileSystemException extends Exception
{
    public function __construct($message, $code = 0, \Exception $previous = null)
    {

        parent::__construct($message, $code, $previous);
    }
}

?>

Hoewel $message slechts de string 'File not found.' bevat, krijg je een gedetailleerde melding inclusief stack trace. Heb je hier echt niet genoeg aan?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<br />
<b>Fatal error</b>:  Uncaught exception 'FileSystemException' with message 'File not found.' in C:\pad\naar\index.php:2
Stack trace:
#0 {main}
  thrown in <b>C:\pad\naar\index.php</b> on line <b>2</b><br />
Gewijzigd op 02/11/2013 11:01:45 door Ward van der Put
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/11/2013 14:37:01
Quote Anchor link
Ward, dankjewel, maar die stack trace die krijg jij toch alleen maar te zien omdat jij de Exception niet hebt opgevangen? Als je de Exception correct opvangt krijg je die stack trace niet te zie.

Maar je moet het meer zien in de lijn met het voorbeeld van Wouter. Bijv. een InvalidInputException. Als je die Exception gooit, wil je eigenlijk maar 2 parameters doorgeven: throw new InvalidInputException('foo', 'integer');

De message moet dan uiteindelijk zoets worden:

Invalid input was given: 'foo' is not an integer.
Exception occured in file ... on line ...

En het opstellen van die message, daar wil ik dus een setMessage method voor gebruiken. Om af te dwingen dat ik die method niet vergeet, wilde ik 'm dus opnemen als abstract private method.

Snappen jullie wat ik bedoel?
 
Wouter J

Wouter J

02/11/2013 14:50:35
Quote Anchor link
Ja, maar dan is het heeeeeel erg fout om dat met interfaces of abstracte methods te doen. Die zijn voor OO contracten, dingen die niet met programmeren te maken hebben. Dat jij je zelf wilt afdwingen iets in een method te doen, wat trouwens volkomen zinloos is, moet je jezelf gewoon net zo hard afdwingen als dat je classnamen met een hoofdletter begint. Dat moet je niet in de code afdwingen, maar gewoon in je hoofd.

Zo is het in veel gevallen ook volkomen doelloos om het mooi maken van een message af te dwingen. Bijv. in het geval die jij hier gaf. De exception is "The file ' . $file . ' could not be written." dat het een FileSystemException is weet je al dat het een exception van de FileSystem is. Dat je er dan in de logs "The FileSystem experienced an exception:" erbij wilt hebben staan moet je in het catch gedeelte (het handle gedeelte) oplossen.

Je zit een exception nog steeds verkeerd naar mijn mening en ik vind het je heel moeilijk om je wel op het goede spoor te krijgen. Laten we nog maar een vergelijking starten, kijken of je het dan wel door krijgt:

Een Exception is vertaald "uitzondering". Er gebeurd iets wat een uitzondering is op de verwachte gebeurtenissen. In programmeren is iets wat anders is dan dat je verwachte fout.
Deze fout wil je doorgeven aan de rest van je applicatie. Dat doe je dus door alleen die uitzondering naar iedereen door te gooien, niet door allerlei andere informatie erbij te stoppen. Pas degene die de uitzondering van jouw aanhoort (catched) gaat beslissen wat hij er mee gaat doen.

Stel ik heb mijn been gebroken en ik lig op straat. Dan zit ik niet te schreeuwen "Wouter heeft zijn been gesproken op de gemeenlandslaan in Huizen voor huisnummer 58." Nee, het enige wat je mij hoort schreeuwen is "Ik heb mijn been gebroken!". Dat is de Exception.
Vervolgens komt er een voorbijganger aangehold die mijn geschreeuw heeft gehoord en mij wil helpen (de catcher). Deze weet dat ik Wouter heet (wat iedereen heeft natuurlijk een naamkaartje, in de OO wereld in elk geval wel). Vervolgens gaat deze voorbijganger 112 bellen voor een ambulance, daarin geeft hij door "Ik ben op de gemeenlandslaan 58 en iemand heeft hier zijn been gebroken." Vervolgens belt hij ook mijn ouders en zegt: "Wouter heeft zijn been gebroken." Zie je het grappige? Deze voorbijganger (de catcher) geeft deze extra informatie wel door, aangezien degene aan wie hij het doorgeeft deze informatie nodig heeft.

Zo werkt het ook in de OO wereld. De FileSystem class ligt op straat te schreeuwen "Ik kan bestand $file niet ophalen!" Een catcher die voorbij komt denkt: "Hé, ik weet hoe ik hem kan helpen." Vervolgens zorgt hij dat de logger informatie krijgt over welke klasse de exception gooide, wat voor exception en wat het bericht was. Ook geeft hij, indien hij in de debug mode zit, door aan een exception printer dat er een exception is geweest, welke exception, de message en de stacktrace.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/11/2013 15:24:54
Quote Anchor link
Ha, kijk Wouter. Dat is een duidelijk voorbeeld. Alleen het heeft voor mij nog even wat verduidelijking nodig. Stel ik gooi een exception:

throw new Exception('The file ' . $file . ' could not be written'.);

Stel dat ik dit zou loggen. Dan zie ik in de log alleen staan: The file 'foo.php' could not be written.

Dan moet ik toch ook zien welke exception class die exception heeft gegooid? En moet ik dan vanuit de catch aangeven vanuit welke class dat is gebeurd?

Kun je anders eens een (heel simpel) voorbeeldje geven van wat jij in het catch-blok zou zetten?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
try {
  // bestand opslaan
} catch (FileSystemException $e) {

  // wat komt hier dan te staan?

}

?>
 
NOLot -

NOLot -

02/11/2013 15:46:56
Quote Anchor link
throw new Exception('The file ' . $file . ' could not be written\nStack: '. $e->getTraceAsString()); ?

Edit: waarom zou je de exceptie uberhaupt willen catchen? Als hij niet kan schrijven naar een bestand, en die logica is belangrijk voor het vervolg van mijn applicatie, zou ik juist willen dat hij op zn bek gaat
Gewijzigd op 02/11/2013 15:49:07 door NOLot -
 
Wouter J

Wouter J

02/11/2013 15:57:25
Quote Anchor link
Nolot, beide fout.

De stack trace kun je op halen uit de exception klasse, die hoort niet bij se exception. Zien welke klasse de exception gooit kun je uit de stack trace halen en als het goed is kun je dit zien aan de classname van de exception.

Deze exception wil je catchen omdat ik niet een hele app wil laten crashen omdat de cache niet werkte. Ik zal alleen willen opslaan dat het niet werkte, zodat ik het later kan gaan debuggen.

Ozzie, voorbeeldje komt eraan!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/11/2013 16:01:21
Quote Anchor link
>> Ozzie, voorbeeldje komt eraan!

Top!
 
NOLot -

NOLot -

02/11/2013 16:30:13
Quote Anchor link
Wouter J op 02/11/2013 15:57:25:
Nolot, beide fout.

De stack trace kun je op halen uit de exception klasse, die hoort niet bij se exception. Zien welke klasse de exception gooit kun je uit de stack trace halen en als het goed is kun je dit zien aan de classname van de exception.

Deze exception wil je catchen omdat ik niet een hele app wil laten crashen omdat de cache niet werkte. Ik zal alleen willen opslaan dat het niet werkte, zodat ik het later kan gaan debuggen.

Ozzie, voorbeeldje komt eraan!


Eigenlijk was het hele punt dat elke exceptie een getTrace methode heeft.

En als je goed leest dan zie je dat ik zeg "en die logica is belangrijk voor het vervolg van mijn applicatie". Ik wist niet dat het om een cache verhaal ging

@Ozzie waarom je je uberhaupt bezig houdt met het cachen van dingen terwijl je de basis van oo nog niet eens onder de knie hebt snap ik niet. Weet je wel dat zeker 90% van de vragen die je stelt opgelost zouden kunnen worden als je eens een weekje de tijd nam om object oriented programming te leren? Daarna zou je dan eens verder kunnen gaan met vette dingen maken
 
Wouter J

Wouter J

02/11/2013 16:36:04
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?php

class FileCacher extends AbstractCacher
{
    // ...

    public function doCache($data)
    {

        try {
            $this->filesystem->write($this->filename, $data);
        }
catch (FileSystemException $e) {
            // that's bad, all my speed optimalisation topics on phphulp are now useless...

            // let's log it, so Ozzie can start fixing this in a hurry

            $this->logger->warning(
                sprintf(
                    'The FileCacher experienced a problem with dataset %s and file %s: %s',
                    json_encode($data),
                    $this->filename,
                    $e->getMessage()
                )
            );


            ExceptionHandler::handle($e);
        }
    }
}


class ExceptionHandler
{
    static public function handle(\Exception $e)
    {

        if (self::$debug) {
            echo $this->templating->render('Ozzie:Core:exception.html.twig', array(
                'message' => $e->getMessage(),
                'stacktrace' => $e->getTraceAsString(),
                'exception_class' => get_class($e),
            ));


            exit();
        }
    }
}

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/11/2013 21:07:41
Quote Anchor link
@Wouter: thanks voor het voorbeeld. Ik ben even benieuwd waar jij $this->logger vandaan tovert. Ik zou verwachten dat je een log functie in je "default" Exception class inbouwt en dat je dan dit doet:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
} catch (FileSystemException $e) {
  $e->log('... hier de log message');
}

?>

Als kritische opmerking vraag ik me wel af... waarom verwerk je "ExceptionHandler::handle($e);" niet in de log functie van de Exception class? Dus normaal gesproken loggen... maar op het moment dat je in debug-mode zit, toon je direct de error-message. Is dat niet handiger dan bij iedere Exception nog een keer die exception handler aan te roepen?

@NOLot: jammer dat je zegt dat ik de basis dingen niet onder de knie heb. Je kunt beter iets opbouwends en stimulerends zeggen. Ik heb nooit met Exceptions gewerkt, en wil graag het principe onder de knie krijgen. En aan je eigen voorbeeld te zien, heb je dat zelf ook nog niet helemaal onder de knie. Iedereen komt hier om iets te leren. Je advies zal best goed bedoeld zijn, maar ik schiet er niet veel mee op.
Gewijzigd op 02/11/2013 21:08:11 door Ozzie PHP
 
Wouter J

Wouter J

02/11/2013 23:24:50
Quote Anchor link
>> Ik zou verwachten dat je een log functie in je "default" Exception class inbouwt en dat je dan dit doet:

Oe, ozzie. Je begrijpt het nog steeds niet, dan maar over op de radicale methode: De exception klasse mag geen 1 actie uitvoeren, hij mag alleen data vasthouden over de error.

Ik die krijsend op de grond lig door mijn gebroken been ga je toch niet gebruiken om 112 te bellen? Nee, je gebruikt je eigen mobiel, die je zojuist bij het vertrekken van huis in je broekzak geïnjecteerd hebt.

Dus hoe kom ik aan de logger service? Juist ja, door te injecteren via de controller.

>> Je advies zal best goed bedoeld zijn, maar ik schiet er niet veel mee op.

Dan begrijp je zijn advies verkeerd, want er zit een hele grote kern van waarheid in. Je stelt nu al zo'n 1.5 jaar vragen over OO en eigenlijk schiet je niet heel veel op. De forum gebruikers steken veel tijd om jou 1 OO aspect te leren, waarna we dit over een half jaar weer precies hetzelfde mogen doen. Ik kan bijna al je OO vragen van nu beantwoorden met een linkje van een topic van jou vroeger, dat doe ik niet omdat de zoekfunctie van het forum zo slecht is.
Als je nou eens een maantje steekt in het lezen van een goed oo boek en het doorhebben van de basis principen en design patterns zal je over een jaar je framework afhebben. Op deze manier blijft het alleen bij nadenken.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.